بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
تأثیر زندگی کوخ‌نشینی و کاخ‌نشینی بر انسان (مردم و جامعه) از منظر امام خمینی(ره)

غلامرضا جمشیدیها؛ مریم شعبان

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 83-98

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.359421.1613

چکیده
  پژوهش حاضر دربارۀ موضوع «تأثیر زندگی کوخ‌نشینی و کاخ‌نشینی بر انسان (مردم و جامعه) از منظر امام خمینی (ره)» انجام شده است. هدف پژوهش، بررسی ماهیت و چگونگی کوخ‌نشینی و کاخ‌نشینی و تأثیر آن‌ها بر زندگی اجتماعی و رفتار انسان است که از منظر امام خمینی (ره) به آن‌ها پرداخته شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و طرح تحقیق «تحلیل اسنادی» ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی اندیشمندان شاخص اسلامی و غیراسلامی
بررسی پدیدارشناسانه «فلسفه تاریخ» از نظرگاه ابن‌خلدون و هگل

رحمت الله محمودی؛ ابوالفضل سلمانی گواری؛ غلامرضا جمشیدیها

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 109-125

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.359575.1615

چکیده
  ابن‌خلدون و هگل به عنوان پایه‌گذاران «فلسفه‌ی تاریخ» در عالم اسلام و غرب به شمار می‌روند، لذا موضوع این پژوهش، توصیفی است در راستای بررسی نحوه‌ی مواجهه دو اندیشمند، از دو سنت مختلف، با مفهوم فلسفه تاریخ. در این تحقیق با روش مقایسه‌ای ابتدا ضمن تمرکز بر بنیاد‌های نظری ابن‌خلدون در کتاب «مقدمه» که زمینه‌ا‌ی نظری برای ...  بیشتر

شریعتی و روش دیالکتیک؛ تقلید یا نوآوری

غلامرضا جمشیدیها؛ سینا شیخی

دوره 11، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 111-128

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.326505.1469

چکیده
  روش عمده در فلسفه و علوم انسانی تا اواسط قرن نوزدهم، روش تبیینی علی-معلولی بوده است. با طرح جدید هگل از تاریخ، روش دیالکتیک در علوم انسانی جایگاهی ویژه یافت. هگل با استفاده از بن‌مایه‌های دیالکتیک یونانی که در ساحت اندیشه متوقف می‌شد، دیالکتیک را با تحولاتی در راستای تحلیل تاریخ و وقایع اجتماعی به‌کار برد. مارکس نیز با رویکردی ماتریالیستی، ...  بیشتر

مطالعه صورت بندی مسائل و آسیب های اجتماعی در اندیشه ابن خلدون

علی قجری؛ غلامرضا جمشیدیها؛ زهرا محسنی فرد

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.312873.1416

چکیده
  ابن خلدون در زمره بنیان‌گذاران علم تاریخ و جامعه‌شناسی، طی سده‌های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران جهان بوده است. تنوع و گستره‌ی موضوعات موردتوجه او باعث شده است تا طیف وسیعی از متفکران و پژوهشگران از جامعه شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جغرافیا و جمعیت شناسی، آثار او را مورد توجه قرار داده و تالیفات ...  بیشتر

کودکی در ادیان: تحلیل کودکی در مسیحیت و اسلام

غلامرضا جمشیدیها؛ مریم شعبان

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 235-269

https://doi.org/10.22059/jstmt.2020.77814

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال مطالعه‌ و شناسایی مفهوم کودکی در ادیان، با تمرکز بر مسیحیت و اسلام است. در این راه، با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته است. کودکی در مسیحیت پیرو گناه نخستین، ذاتاً شرّ پنداشته می‌شود. زیرا طغیان‌گر از امر الهی و گرایش به بدی دارد. پیرو این موضوع باید با تعمید گناه نخستین در ذات او شسته ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
بررسی جایگاه عقل و برهان در معرفت دینی از منظر مکتب تفکیک

غلامرضا جمشیدیها؛ رضا مختاری؛ رحمت الله محمودی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 31-51

https://doi.org/10.22059/jstmt.2019.72127

چکیده
  جریان موسوم به مکتب تفکیک که پایه‌گذار آن میرزا مهدی اصفهانی و شاگردش شیخ محمود حلبی است، یکی از دیدگاه‌هایی است که برای تبیین معارف الهی و نحوه نیل به آن شکل گرفته است. بانیان این مکتب برهان‌آوری و عقلانیت را حجاب اصلی رسیدن به عمق مطالب و معارف دین شمرده و به مقابله با آن پرداخته‌اند. ایشان دلیل به اشتباه افتادن فلاسفه و متکلمین ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
جامعه شناسی برهانی، نگاهی نو در نظریه پردازی جامعه شناختی

نوراله نورانی؛ غلامرضا جمشیدیها

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 37-58

https://doi.org/10.22059/jstmt.2019.70421

چکیده
  اختلافات نظری، پیرامون نسبت میان علم مدرن با دین، منجر به نوعی طیف بندی میان متفکرین این حوزه شده است. دیدگاه علم تجدد طلب، پیرایه زدا و سنت گرایی اسلامی، سه رویکرد کلان این میدان منازعه هستند که هر یک به گونه ای متفاوت نسبت به موضوعِ امکان یا امتناع تحقق علم دینی به طور عام و علوم اجتماعی اسلامی به طور خاص اظهار نظر کرده اند. تمامی نظریه ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
اصالت فرد یا جامعه از منظر شریعتی

غلامرضا جمشیدیها؛ مریم توانای نامی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 9-32

https://doi.org/10.22059/jstmt.2018.247298.1159

چکیده
  همه جامعه‌شناسان به نوعی با دو مفهوم اصالت فرد و جامعه یا ساختار اجتماعی و کنش انسانی درگیرند. بر این اساس هریک با برقراری ارتباط میان این دو مفهوم، به برتری یکی بر دیگری توجه می‌کنند یا رابطه ای را میان این دو مفهوم برقرار می‌سازند. شریعتی به عنوان متفکری مسلمان، متأثر از تعلیمات اسلامی بوده و فضای فرهنگ اسلامی و مذهب شیعه تأثیرات ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
تبیین امور واقع از منظر ابن خلدون (نگاهی نو به مقدمه)

غلامرضا جمشیدیها؛ یونس اکبری

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 105-81

https://doi.org/10.22059/jstmt.2017.63563

چکیده
  تبیین امور واقع از منظر ابن خلدون (نگاهی نو به مقدمه) چکیده علم عمران ابن‌خلدون برپایه روش‌شناسی خاصی بنا نهاده شده است که فهم این نحوه تببینی گام مهمی در زمینه فهم منطق خلدون و متعاقب آن فهم پدیده‌های است که او قصد تبیین آنها را دارد. مقاله حاضر قصد بررسی نحوه تبیین وقایع توسط خلدون را دارد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش اسنادی ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
مفهوم عدالت از منظر فارابی و ابن‌خلدون

شکوه دیباجی فروشانی؛ غلامرضا جمشیدیها

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 81-104

https://doi.org/10.22059/jstmt.2015.60438

چکیده
  چکیده عدالت از مفاهیم بنیادی در دین اسلام است که متفکران بی‌شماری به آن توجه کرده و تعابیر مختلفی از آن ارائه داده‌اند. هدف پژوهش حاضر این است که با بررسی اسنادی مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعۀ مفهوم عدالت از دیدگاه دو اندیشمند مسلمان یعنی فارابی و ابن خلدون بپردازد و در نهایت راه‌کار آنها در خصوص برخورد با بی‌عدالتی را ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
واکاوی حدود و شاخصه‌های رئالیسم علمی در معرفت اجتماعی سید جمال‌الدین اسدآبادی

ایمان عرفان منش؛ غلام رضا جمشیدیها

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1392، ، صفحه 301-322

https://doi.org/10.22059/jstmt.2013.55730

چکیده
  در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد نظری روش‌شناسی بنیادین، روش تحقیق اسنادی و با نگرشی تفسیری و اکتشافی، محدوده و برخی از شاخصه‌های رئالیسم علمی مندرج در معرفت اجتماعی سید جمال‌الدین اسدآبادی شناسایی شده است. سید جمال‌الدین با استفاده از بینش هرمنوتیکی و بر اساس مفاهیم قرآنی از جمله عقل، علم و جهاد تلاش کرده است ظرفیت معرفت دینی ...  بیشتر

الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی از منظر شریعتی

غلامرضا جمشیدیها؛ حمزه نوذری

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1390، ، صفحه 29-45

چکیده
  در الگوى پیشرفت غربى، دانشى که با افزایش قدرت و ثروت همراه است و از رهگذر تسلط بر طبیعت کسب می‌شود، اهمیت فراوان دارد. چنین دانشى موجب خوشبختى انسان و جامعه است و بهترین گونهٔ رفاه را براى او به وجود می‌آورد. بر این اساس، الگوى پیشرفت بومى مطرح نیست و جهان فرهنگى کشورها و ملتها اهمیت چندانى ندارد. شریعتى از الگوى پیشرفت غربى انتقاد ...  بیشتر