نوع مقاله : مقاله ترویجی
نویسندگان
1 استادیار/ دانشگاه آزاد اسلامی
2 گروه علوم سیاسی،واحد رباط کریم،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
چکیده
نقدهای رادیکال آلاحمد به مفهوم غربزدگی به دلیل اقبال گسترده اقشار مختلف جامعه ایرانی در زمان مطرحشدن نقش مهمی به جهتگیریهای فکری و سیاسی جامعه ایران داشت. آلاحمد وضعیت آشفته حاکم بر جامعه را که در فرایند نوسازی پرتناقض زمانهاش را نقد میکند و در این مسیر تلاش دارد آگاهیبخش و هشداردهنده باشد. در این پژوهش تلاش شده تا با روش تحلیل دادهها زمینههای اجتماعی و فرهنگی شکلگیری مفهوم غربزدگی در اندیشه آلاحمد موردتوجه قرار گیرد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که او نقدهای قابلتوجهی به مدرنیزاسیون وابسته و مدرنیسم سطحی عصر پهلوی مطرح کرد؛ اگرچه در طرح یک ایده جایگزین برای برونرفت از وضعیت غربزدگی ناتوان بود و در نهایت با ارائه راهکارهای سیاسی برای تقویت مذهب و روحانیت بهعنوان یک نیروی اجتماعی سنتی زمینهساز شکلگیری نوعی غربستیزی سیاسی برآمده از تجددستیزی فرهنگی شد. نقدهای وی به دلیل ضعف نظری و آشنایی سطحی با تمدن مدرن از سطح نقد وابستگی سیاسی و اقتصادی و ظواهر فرهنگی فراتر نمیرود و نمیتواند سیمایی دقیق و روشنی از وضعیت تمدنی جامعه ایران ترسیم کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Jalal al-Ahmad's Westernization A Critique of Superficial Modernism and Pahlavi-Related Modernization
نویسندگان [English]
- mohammad nezhadiran 1
- rozhan hesam ghazi 2
1 Assistant Professor /Islamic Azad University
2 Department of Political Science, Rabat Karim Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Al-Ahmad's radical critiques of the concept of Westernization due to the widespread popularity of various sections of Iranian society at the time of its introduction played an important role in the intellectual and political orientations of Iranian society.
Research Findings
1- Westernization is a reaction related to modernization
His views entitled "Westernization" in its technological, economic and social dimensions should be considered as a reaction to the pattern of modernization that was being formed rapidly in the second Pahlavi era and regardless of its consequences. The strong dependence of this process on global capitalism and the prominent role of multinational companies in investing in Iran's domestic industries, along with the growing import of foreign products from oil revenues and the prevalence of consumerism in the urban lifestyle, was a phenomenon that many intellectuals of that period in various forms. It was criticized and Al-Ahmad was one of the pioneers in criticizing this modernization in this direction.
2. Critical Westernization of Superficial Modernism
The dependent and accelerated modernization of the Pahlavi government was rooted in a superficial and ignorant modernism that dominated the thought and culture of the elites and constitutionalist and modernist intellectuals of Reza Shah's era and in the Ahmad's era by the formal education system, press and cultural magazines and even some new intellectuals and educated people. dominated. The modernism that prevailed during this period undoubtedly lacked philosophical depth or precise knowledge of the nature of modern culture and civilization, and for this reason it promoted imitation of the modern lifestyle as the main manifestation of modernity. He was involved in cultural and identity debates.
3. Weakness of the positive aspects of the concept of westernization
The lack of philosophical aspect and the emphasis on economic and political aspects of Al-Ahmad's critiques of the accelerated modernization and superficial modernism of the Pahlavi era in the context of the critique of the phenomenon of "Westernization" indicate if his superficial acquaintance with modern European civilization. Except for the strengthening of anti-Western political currents in the form of political and cultural anti-Westernism.
کلیدواژهها [English]
- Modernity
- Modernism
- Modernization
- Westernization
- Jalal Al-Ahmad
فهرست منابع
- آبراهامیان، یرواند (1377) ایران بین دو انقلاب، ترجمه: احمد گل محمدی و محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
- آدورنو، تئودور و هورکهایمر، ماکس. (1383) دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی، ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان. تهران: گام نو.
- آشوری، داریوش (1376) ما و مدرنیت، تهران: صراط.
- آلاحمد، جلال (1339) جزیرة خارک، تهران: انتشارات کتابخانه دانش.
- آلاحمد، جلال (1345) کارنامه سهساله، تهران: رواق.
- آلاحمد، جلال (1355) سه مقاله دیگر، تهران: رواق.
- آلاحمد، جلال (1356 الف) تاتنشینهای بلوک زهرا، تهران: امیرکبیر.
- آلاحمد، جلال (1357 الف) ارزیابی شتابزده، تهران: رواق.
- آلاحمد، جلال (1357 ب) نفرین زمین، تهران: رواق.
- آلاحمد، جلال (1372) در خدمت و خیانت روشنفکران، تهران: فردوس.
- آلاحمد، جلال (1373) غربزدگی، تهران: فردوس.
- آلاحمد، جلال (1374) نون و قلم، تهران: فردوس.
- آلاحمد، جلال (1376) مدیر مدرسه، تهران: معیار علم.
- آلاحمد، جلال (1383) خسی در میقات، تهران: فردوس.
- آلاحمد، شمس (1378) از چشم برادر، تهران: امیرکبیر.
- برمن، مارشال (1379)تجربه مدرنیته، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: طرح نو
- بروجردی، مهرزاد (1377) روشنفکران ایرانی و غرب، تهران: فرزان روز.
- پورزکی،گیتی (1396) «باز تفسیر مفهوم غربزدگی جلال آلاحمد در پرتو مفهوم دیالوجیستی خود و دیگری»،فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام، دوره 4، شماره 11،خردادماه
- دانشور، سیمین (1369) غروب جلال، تهران: کتاب سعدی.
- دهباشی، علی (1378) یادنامه جلال آلاحمد، تهران: نشر شهاب.
- شادمان، سید فخرالدین (1326) تسخیر تمدن فرنگی،تهران: چاپخانه مجلس.
- فرانک، آندره گوندر (1359) توسعه توسعهنیافتگی در برزیل، ترجمه سهراب بهداد، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
- فردید، سید احمد (1395) غرب و غربزدگی، تهران: فرنو.
- قاضیان، حسین (1386) جلال آلاحمد و گذار از سنت به تجدد، تهران : کویر.
- قیصری، علی (1383) روشنفکران ایران در قرن بیستم، تهران: هرمس.
- عبدالکریمی، بیژن (1389) «جلال آلاحمد، غربزدگی و ضرورت بازگشت به سنت»، غربشناسی بنیادی، سال اول، شمارة دوم، پاییز و زمستان.
- معارف، عباس (1380) نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی، تهران: رایزن.
- میرسپاسی، علی (1384) تأملی در مدرنیته ایرانی، ترجمه جلال توکلیان، تهران: طرح نو.
- میرسپاسی، علی (1381) دموکراسی یا حقیقت، تهران: طرح نو.
- نظافت،جلال. توحید فام،محمد. بخشایشی اردستانی، احمد. امینی، علیاکبر (1400) «مؤلفههای غربزدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آلاحمد» ،فصلنامه جستارهای سیاسی، معاصر،دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 41، پاییز 1400
- هاشمی، محمد منصور (1384) هویت اندیشان و میراث فکری احمد فردید، تهران: کویر.
- هانسن، براد (1374) «غربزدگی در ایران از نگاه صمد بهرنگی، جلال آلاحمد و شریعتی»،در مجموعه مقالات شریعتی در جهان، ترجمه حمید احمدی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- وحدت، فرزین (1382) رویارویی فکری ایران با مدرنیت، تهران: ققنوس.
- یونگر، ارنست (1364) عبور از خط، ترجمه و تقریر محمود هومن و تحریر جلال آلاحمد، تهران: رودکی.
- Abrahamian, Ervand.(1993) Khomeinism: Essays on the Islamic Republic . Berkeley: University of California Press.
- Dabashi, Hamid.(1993) Theology of Discontent: The Ideological Foundatation of the Islamic Revolution in Iran, New York: New York University Press.
- Therborn, Göran.(2003) “Entangled Modernities”, European Journal of Social Theory, volume 6, issue 3, pp 293-305.
- Therborn, Göran (2010) “Different Roads to Modernity and Their Consequences: A Sketch”, in: M. Boatca et (eds.), Decolonizing European Sociology, Farnham: Ashgate