دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
ایده‌های نوین برای بازسازی علوم اجتماعی بر اساس منابع فکر اسلامی
تبیینی نوین از انواع کنش عقلی براساس الگوی «اسفار اربعه» و امکان استفاده از این الگو در فلسفۀ علوم اجتماعی

ابراهیم خانی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1404، ، صفحه 21-41

https://doi.org/10.22059/jstmt.2025.379404.1724

چکیده
  در این مقاله به روش دلالت پژوهشی، کارآمدی الگوی «اسفار اربعه» به‌عنوان یک الگوی روشی نوین در فلسفۀ علم و فلسفۀ علوم اجتماعی نمایش داده می‌شود. به‌منظور تحقق این هدف، پس از روشن‌کردن معنای اسفار اربعه در عرفان اسلامی، در گام اول اثبات شده است که «اسفار اربعه» یک الگوی فراگیر شناختی است و منحصر در مباحث سلوکی و عرفانی نیست. ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
روش شناسی فارابی در علوم اجتماعی و فرهنگی

حسین داد بیانی؛ حمید پارسانیا

دوره 4، شماره 2 ، مهر 1393، ، صفحه 287-312

https://doi.org/10.22059/jstmt.2014.58426

چکیده
  چکیده بحث متدولوژی و استراتژی‌های پژوهش در علوم اجتماعی از اهمیت و ارزشی ویژه‌ای برخوردار است، اما از آنجا که در ادبیات علمی گذشته‌گان توجه اندکی به منطق و روش برای خلق معرفت می‌شد، پرداختن پیشینیان نظیر فارابی و ابن خلدون به مقوله متدولوژی و تکنیک‌های پژوهشی و استانداردهای علمی به سبک و سیاق امروزی آنهم به صورت آگاهانه، فعالیت ...  بیشتر

به سوی تدوین یک چارچوب فرانظری برای اسلامی‏سازی علوم انسانی

عباس قنبری باغستان

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22059/jstmt.2013.53996

چکیده
  موضوع اسلامی‌سازی دانش، یکی از دغدغه‌های مهم عمده جوامع اسلامی است که البته مسبوق به سابقه نیز است. اگرچه تاکنون روش‌ها و الگو‌های فراوانی درباره چگونگی اسلامی‌سازی دانش و ضرورت آن توسط اندیشمندانی همچون سید حسین نصر، الفاروقی، العطاس، ضیاءالدین سردار و غیره بیان شده است، اما تدوین آن در چارچوبی فرانظری (متاتئوریک) که از یکسو ...  بیشتر