بازخوانی و تفسیر ایدههای متفکران شاخص مسلمان
محمد سهیل سرو
چکیده
مهندسی فرهنگ نگاهی سیستمی به فرهنگ و تنظیم و اداره آن است که رویکردی نوین به فرهنگ بهحساب میآید. این رویکرد در کنار مهندسی فرهنگی که از سوی آیت الله خامنهای بیان شده است میتواند بهعنوان یک راهبرد برای پیشبرد فرهنگ مؤثر باشد. هدف از این تحقیق دستیابی بهصورتبندی این مفهوم بر اساس اندیشه آیت الله خامنه ای است. ازاینرو مسئله ...
بیشتر
مهندسی فرهنگ نگاهی سیستمی به فرهنگ و تنظیم و اداره آن است که رویکردی نوین به فرهنگ بهحساب میآید. این رویکرد در کنار مهندسی فرهنگی که از سوی آیت الله خامنهای بیان شده است میتواند بهعنوان یک راهبرد برای پیشبرد فرهنگ مؤثر باشد. هدف از این تحقیق دستیابی بهصورتبندی این مفهوم بر اساس اندیشه آیت الله خامنه ای است. ازاینرو مسئله تحقیق را چیستی مهندسی فرهنگ و صورتبندی تحلیلی آن در نظر آیت الله خامنهای تشکیل میدهد. این مقاله با روش اسنادی در مرحله گردآوری دادهها و با تحلیل مضمون در تحلیل دادهها صورت پذیرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهندسی فرهنگ از دیدگاه ایشان شامل پنج مقوله اصلی است: نظارت، هدایت، رشد، ماهیت و ساخت فرهنگ. این مقولات در یک فرآیند چرخشی و پویا با یکدیگر تعامل دارند و امکان جدایی آنها از هم وجود ندارد. نظارت فرهنگ به معنای کنترل و مراقبت از فرآیندهای فرهنگی، هدایت فرهنگ به معنای جهتدهی به فرهنگ در مسیر اهداف کلان نظام اسلامی، رشد فرهنگ به عنوان توسعه و ارتقای بنیانهای فکری و معنوی جامعه، ماهیت فرهنگ به عنوان حرکتی درونزا و کیفیتبخش و ساخت فرهنگ به معنای ایجاد فرهنگ جدید متناسب با نیازهای جامعه است. این مقاله با مقایسه دیدگاه آیتالله خامنهای با رویکردهای لیبرالیسم و سوسیالیسم، نشان میدهد که ایشان راهحلی بینابین بین رهاسازی و کنترل کامل فرهنگ ارائه میدهند. این رویکرد نه تنها به حفظ آزادیهای فرهنگی احترام میگذارد، بلکه از طریق هدایت و نظارت هوشمندانه، فرهنگ را در مسیر اهداف نظام اسلامی قرار میدهد.
بازخوانی و تفسیر ایدههای متفکران شاخص مسلمان
لیلا ثمنی؛ معصومه شهریاری؛ خدیجه حامدی
چکیده
پیش از انقلاب اسلامی ایران، زمینه سازی جهت توسعه و پیشرفت تحصیلات عالی بانوان به عنوان مصداقی از حقوق بشر در جوامع مختلف و از جمله در ایران مورد توجه قرار داشته است. پس از انقلاب اسلامی و مواجهه با رویکرد جدیتر قوانین ایران به مبانی اسلامی، حفظ مردان در مرکز قدرت خانوادگی و اجتماعی، فرصتهای برابر تحصیلات عالی بانوان بخصوص در حوزههای ...
بیشتر
پیش از انقلاب اسلامی ایران، زمینه سازی جهت توسعه و پیشرفت تحصیلات عالی بانوان به عنوان مصداقی از حقوق بشر در جوامع مختلف و از جمله در ایران مورد توجه قرار داشته است. پس از انقلاب اسلامی و مواجهه با رویکرد جدیتر قوانین ایران به مبانی اسلامی، حفظ مردان در مرکز قدرت خانوادگی و اجتماعی، فرصتهای برابر تحصیلات عالی بانوان بخصوص در حوزههای علمیه که مرکز اندیشهسازی حقوقی ایران به شمار میرود را با چالشهایی از جمله تضعیف سطح علمی بانوان طلبه نسبت به مردان حوزوی علیرغم برخورداری از سطوح همنام، روبرو کرد. چراکه اعطای فرصتهای برابر شغلی و مدیریتی به بانوان، لازمهی بهرمندی ایشان از فرصتهای برابر علمی در سطوح عالی حوزوی و دانشگاهی است. لذا پژوهش حاضر در راستای بررسی دیدگاه امامین انقلاب در خصوص تحصیلات عالی زنان در حوزه و دانشگاه، به تبیین رویکرد آیتالله خامنهای در این خصوص پرداخته است. یافتهها حاکی از الزام و ضرورت و بلکه وجوب کفایی تحصیلات عالی دانشگاهی در برخی زمینهها همچون پزشکی، قضاوت، سیاستگذاری و مدیریت، همچنین تحصیلات عالی حوزوی زنان تا سطح اجتهاد بخصوص در حوزه مسائل زنان و خانواده است. نتیجه اینکه اعطای قدرت حاصل از تحصیلات عالی به بانوان مورد تاکید و بلکه مطالبه آیت الله خامنهای از جامعه زنان است.
بازخوانی و تفسیر ایدههای متفکران شاخص مسلمان
منصوره لولاآور؛ راضیه شاهمرادی زواره
چکیده
تحقیر نقش خانوادگی زنان و صرفاً اهمیت دادن به هویت اجتماعی آنها، یکی از اشتراکات نظری دیدگاههای مختلف فمینیستی است. اندیشمندان اسلامی نیز آرای متفاوتی درباره جایگاه و نقش اجتماعی زن بیان کردهاند. در پژوهش حاضر، اندیشههای آیتالله خامنهای، رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع بررسی شده است. همه سخنرانیها و بیانات ...
بیشتر
تحقیر نقش خانوادگی زنان و صرفاً اهمیت دادن به هویت اجتماعی آنها، یکی از اشتراکات نظری دیدگاههای مختلف فمینیستی است. اندیشمندان اسلامی نیز آرای متفاوتی درباره جایگاه و نقش اجتماعی زن بیان کردهاند. در پژوهش حاضر، اندیشههای آیتالله خامنهای، رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع بررسی شده است. همه سخنرانیها و بیانات پنج سال اخیر ایشان با روش تحلیل محتوای کیفی مایرینگ بررسی شد. در نهایت مقولات گوناگون در پنج محور تحصیلات، اشتغال، فعالیتهای سیاسی، عرصه مجاهدتها و حوزه ورزش قهرمانی دستهبندی گردید و در هر بخش جمعبندی انجام شد. به عنوان نمونه در زمینه تحصیلات ایشان تأیید همراه با تشویق را برای زنان به کار میبرند و زنان تحصیلکرده را مایه افتخار جامعه اسلامی میدانند، اگرچه در زمینه اشتغال، نظری متفاوت دارند و آن را به صورت مشروط تأیید مینمایند. وجوه تشابه و تفاوت دیدگاه ایشان با متفکران اسلامی و نیز نظریههای غربی درباره نقش اجتماعی زنان در نتیجهگیری ذکر شده است.