دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
ایده‌های نوین برای بازسازی علوم اجتماعی بر اساس منابع فکر اسلامی
هستی‌شناسی حیات‌های اجتماعی؛ حلقه‌ای مفقوده در نظام مباحث حکمت اسلامی

ابراهیم خانی

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.336703.1499

چکیده
  هدف از این مقاله، تبیین معنای دقیق هستی‌شناسی حیات‌های اجتماعی و اثبات ضرورت و مزیت جایابی این موضوع در منظومۀ مباحث حکمت اسلامی برای شناخت بهتر قوس نزول و صعود آفرینش از منظر فلسفی است. به این منظور و با روشی فلسفی-تحلیلی، ابتدا امکان جایابی این مسئله براساس موضوع و روش فلسفۀ اسلامی تحلیل و بررسی می‌شود و نشان داده می‌شود که «هستی‌شناسی» ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
روش شناسی فارابی در علوم اجتماعی و فرهنگی

حسین داد بیانی؛ حمید پارسانیا

دوره 4، شماره 2 ، مهر 1393، ، صفحه 287-312

https://doi.org/10.22059/jstmt.2014.58426

چکیده
  چکیده بحث متدولوژی و استراتژی‌های پژوهش در علوم اجتماعی از اهمیت و ارزشی ویژه‌ای برخوردار است، اما از آنجا که در ادبیات علمی گذشته‌گان توجه اندکی به منطق و روش برای خلق معرفت می‌شد، پرداختن پیشینیان نظیر فارابی و ابن خلدون به مقوله متدولوژی و تکنیک‌های پژوهشی و استانداردهای علمی به سبک و سیاق امروزی آنهم به صورت آگاهانه، فعالیت ...  بیشتر

به سوی تدوین یک چارچوب فرانظری برای اسلامی‏سازی علوم انسانی

عباس قنبری باغستان

دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22059/jstmt.2013.53996

چکیده
  موضوع اسلامی‌سازی دانش، یکی از دغدغه‌های مهم عمده جوامع اسلامی است که البته مسبوق به سابقه نیز است. اگرچه تاکنون روش‌ها و الگو‌های فراوانی درباره چگونگی اسلامی‌سازی دانش و ضرورت آن توسط اندیشمندانی همچون سید حسین نصر، الفاروقی، العطاس، ضیاءالدین سردار و غیره بیان شده است، اما تدوین آن در چارچوبی فرانظری (متاتئوریک) که از یکسو ...  بیشتر