نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

انقلاب اسلامی ایران در میانه‌ دو جریان سیاسی و اجتماعی اصلی غالب در جهان اسلام به پیروزی رسید: مارکسیسم و ناسیونالیسم. انقلاب اسلامی از ابتدا داعیة «جهانی بودن» داشت، و پاسخی بومی به بین‌الملل‌گرایی ناسیونالیسم در قالب سازمان ملل، و انترناسیونالیسم مارکسیستی بود. امام خمینی، داعیة «وحدت اسلامی» داشت تا مسلمانان را به رغم تنوع فکری و فرهنگی‌شان به یکدیگر نزدیک کند، و با تاکید بر مفهوم «امت»، و راهبرد «امت‌گرایی اسلامی»، راهی برای اداره‌ جهان اسلام باز کند. این مقاله به بررسی نگرش امام خمینی(ره) پیرامون چگونگی ادارة جهان اسلام در مرحلة پس از اتحاد پرداخته است و مبانی و لوازم ایدة مهم ایشان (تشکیل یک دولت بزرگ اسلامی با جمهوری های مستقل ازاد) را مورد بررسی قرار داده است که در نهایت تصویری از یک اتحادیه با سیستمی کنفدرالی را به دست می‌دهد. در این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحلیل تاریخی به گردآوری و تحلیل داده‌ها پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the dimensions of Imam Khomeini's thought for managing the Islamic world in the post-unity stage

نویسندگان [English]

  • Azra Akbari 1
  • qasem zaeri 2

1 MA of Muslim Social Science, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

"The idea of unity" was formed among Muslim elites from the beginning of the confrontation of Muslims with colonial modernity. Imam Khomeini (RA) as one of the most important preachers of this thought, from a forward-looking perspective, has a special plan for the administration of the Islamic world in the post-Unification period. In this article, while considering the political and social conditions governing the Islamic world after the collapse of the Ottoman Empire, we will examine and explain two issues: First, what is the Islamic unity from Imam Khomeini's point of view and how will it be realized? Then, if this union is realized, what is the model for managing it. Finally, the dimensions of the idea of forming an Islamic state with free and independent republics as a model for the administration of the Islamic world in the post-unification stage have been explained and examined, which gives an image of a union with a confederal system. In this research, data collection and analysis have been done by using documentary method and historical analysis.

"The idea of unity" was formed among Muslim elites from the beginning of the confrontation of Muslims with colonial modernity. Imam Khomeini (RA) as one of the most important preachers of this thought, from a forward-looking perspective, has a special plan for the administration of the Islamic world in the post-Unification period. In this article, while considering the political and social conditions governing the Islamic world after the collapse of the Ottoman Empire, we will examine and explain two issues: First, what is the Islamic unity from Imam Khomeini's point of view and how will it be realized? Then, if this union is realized, what is the model for managing it. Finally, the dimensions of the idea of forming an Islamic state with free and independent republics as a model for the administration of the Islamic world in the post-unification stage have been explained and examined, which gives an image of a union with a confederal system. In this research, data collection and analysis have been done by using documentary method and historical analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Imam Khomeini"
  • "Islamic Unity"
  • "Post-Unity"
  • "union" "Islamic World"
  • "Great Islamic State"
آسابرگر, آ. (1378). تحقیق کتابخانه­ای و مخاطبان گفتگوهای رادیویی. (ترجمه افسانه موفقی, تدوین) پژوهش و سنجش.
بیار جمندی, ح. (1384, بهار). مفهوم جمهوری از دیدگاه امام­خمینی. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم سیاسی, ص 127-146.
پولادی, ک. (1382). تاریخ اندیشه سیاسی در غرب از سقراط تا ماکیاولی. تهران: مرکز.
جمالی, ح. (1380). تاریخ و اصول روابط بین الملل. تهران: نشر نمایندگی ولی­فقیه در سپاه.
خانعلی زاده, م. (1395, بهار). چهار سناریو درباره ساختار اتحادیه اروپا تاسال 2030. فصلنامه مطالعات آینده پژوهی, ص 41-49.
خمینی, ر. (1385، جلد 4). صحیفه امام (جلد 4). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. (1392). وحدت از دیدگاه امام­خمینی- تبیان دفتر پانزدهم. تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1370). صحیفه نور (جلد 3). تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب­اسلامی.
خمینی, ر. ا. (1383). شرح چهل­حدیث. تهران: عروج.
خمینی, ر. ا. (1385/ ج 21). صحیفه امام (جلد 21). تهران: موسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (13851). صحیفه امام (جلد 1). تهران: موسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 10). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 15). تهران: موسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 17). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 19). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 5). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 5). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 6). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 7). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام(جلد 8). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 3). تهران: موسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1394). ولایت فقیه. تهران: موسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 9). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
خمینی, ر. ا. (1385). صحیفه امام (جلد 13). تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام.
روح­الله شاکری زواردهی/ زینب مختاری. (1394, زمستان). تحلیل و بررسی نظریه وجوب تحصیل حکومت در دوران غیبت در اندیشه امام. فصلنامه پژوهش­های انقلاب اسلامی, ص 87-102.
سام آرام, ع. (1378). نیاز صداوسیما به تحقیق اسنادی. پژوهش و سنجش.
سید حسن اطهری و مسعود درودی. (1392, زمستان). بررسی تطبیقی آزادی از دیدگاه امام­خمینی و شهیدبهشتی. پژوهشنامه انقلاب اسلامی, ص 91-108.
عباسعلی کدخدایی، سید محمد طباطبایی نژاد، فرهاد باقری. (1395, پاییز). فدرالیسم و نظام حل تعارضات قوانین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا. مجله مطالعات حقوق خصوصی, ص 47-54.
فراتی, ع. ا. (1380, زمستان). نظریه انقلاب در اندیشه امام. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم سیاسی, ص 145-160.
قانون اساسی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی. (1997). مسکو: بروگرس.
کاتوزیان, ن. (1378). گامی به سوی عدالت. تهران: دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، جلد 1.
کدخدایی, ع. (1382, زمستان). قانون اساسی اتحادیه اروپایی. مجله حقوق بین­المللی, ص. 257-284.
کرهرودی, ح. (1380, تابستان). انتفاضه فلسطین، مولود اصولگرایی اسلامی معاصر. فصلنامه علوم سیاسی, ص. 199.
مطهری, م. (1372). پیرامون انقلاب اسلامی. تهران: صدرا.
مقیمی, غ. (1385). مشروطیت، جمهوریت، اسلامیت. تهران: معناگرا.
موسوی, س. (1395). تحلیل روش مردم‌سالاری در حکومت ولایت­فقیه از دیدگاه امام­خمینی(ره). دوفصلنامه اندیشه ولایت، سال2، شماره 3, pp. 97-75.
میراحمدی, م. (1378, تابستان). درآمدی بر آزادی­های سیاسی از دیدگاه امام. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم سیاسی, pp. 99-120.
نادر میرزاده کوهشاهی؛ حسن فارسی. (1389, پاییز). تجسم جمهوریت و اسلامیت نظام در قانون اساسی. فصلنامه مطالعات سیاسی, ص. 129-152.
ورعی, س. (1385). جمهوریت و اسلامیت از دیدگاه امام­خمینی و قانون اساسی. حکومت اسلامی، سال11، شماره1, ص. 95-62.
وینترز, آ. (1379, تابستان). درسهایی که کشورهای درحال توسعه باید از تجربه همگرایی در اروپا بیاموزند. پژوهشنامه بازرگانی, ص. 171-204.