دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده زن و خانواده، قم، ایران

چکیده

در دهه‌های منتهی به مشروطه، ورود و استقرارِ مفاهیم نوآئین در نظام آگاهی ایرانی، اقتدار بسیاری از حوزه‌های معرفت سنتی را با چالش مواجه کرد. در مواجهه با این چالش‌ها، اندیشه دینی دیگر نمی‌توانست بر پاسخ‌های تعبدی متکی باشد. همچنین تاریخیت تعینات اندیشه دینی، اجازه فراروی از مقدورات و امکانات نظام آگاهی مسلط آن دوره را نمی‌داد. این نظام دانایی که دارای مجموعه‌ای از مفاهیم و ارزش‌ها بود، هرگونه نظرورزی عقلایی را به این چارچوب‌ها محدود می‌کرد. فهم، تبیین و تحلیل حجاب به مثابه یکی از مهم‌ترین موضع‌های تخاصم گفتمانی دین و تجدد، نیز در داخل همین نظام اگاهی ممکن بود. از این رو در کنار غیاب هرگونه خودآئینی زنانه تبیین‌هایی از حجاب در اندیشه دینی پدید آمد که دارای سوگیری جنسیتی و گاهی زن‌ستیز بودند. این نگاه در بستر تحولات فکری جامعه ایرانی نمی‌توانست استمرار یابد و با تحول در ساختارآگاهی قدمایی، اندیشه دینی به بازنگری در تمامی ادعاهای خود وادار شد. پژوهش حاضر، با روش دیرینه‌شناسی به بررسی این گسست و شرایط امکان آن در اندیشه اسلامی معاصر می‌پردازد. در این راستا، دوره تاریخی مورد مطالعه به سه مقطع پیشاپهلوی با گفتمان تحمیل حجاب حداکثری، پهلوی دوم با گفتمان حجاب و کنترل مدرن؛ و پیشاانقلاب (دهه منتهی به انقلاب اسلامی) با گفتمان مشارکت اسلامی‌اجتماعی زنان تقسیم شده است. سپس، با اشاره به نخستین تبیین‌های شکل‌گرفته، تطورات فکر دینی درباره حجاب را نشان می‌دهد. یافته‌های پژوهش بیان می‌کند که خلط مناسبات فرهنگی و دینی در گذشته، سرعت تحولات فکری در ایران، مشروط شدن فضای فکری به حضور زنان و کنشگری گسترده زنان از عوامل مهم چرخش پیش‌گفته و ضرورت شکل‌دهی به زبان و منطقی زنانه و فراجنسیتی در فهم و تبیین حجاب است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

From Male Authority to Female Agency: A Genealogical Study of Discursive Shifts in Contemporary Theology of Hijab

نویسنده [English]

  • Amir Mohajer Milani

Assistant Professor, Department of Islamic Jurisprudence and Law, Women and Family Research institute, Qom, Iran.

چکیده [English]

In the decades leading up to the Constitutional Revolution, the introduction and establishment of modern concepts within the Iranian epistemic order posed significant challenges to the authority of traditional knowledge systems. In the face of these emergent challenges, religious thought could no longer rely solely on dogmatic or devotional responses. At the same time, the historical embeddedness of religious thinking limited its capacity to transcend the dominant epistemological structures of the time. This regime of knowledge, grounded in a specific constellation of values and presuppositions, confined rational deliberation to its own discursive boundaries. Interpretations of hijab, produced within this traditional framework and devoid of female agency, often reflected gendered biases and, at times, overt misogyny. Such readings could not endure within the evolving intellectual landscape of Iranian society. As shifts occurred in the traditional structure of knowledge, religious discourse was compelled to reconsider its fundamental assumptions. Employing a Foucauldian archaeological method, this study investigates the rupture and its conditions of possibility within contemporary Islamic thought. By dividing the relevant historical period into three distinct phases—pre-Pahlavi, Pahlavi II (excluding the final decade), and the pre-Revolutionary era—it traces the development of hijab discourses and reveals how the entanglement of cultural and religious norms, alongside increased female agency, has necessitated a gender-inclusive language for its reinterpretation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hijab
  • Epistemic Frameworks
  • Gender Theology
  • Islamic Thought
  • Female Agency
آخوند‌زاده، میرزا فتحعلی، مکتوبات کمال‌الدوله، نشر احیا، به کوشش باقر مومنی، 1357. تبریز.
استیس، والتر، دین و نگرش نوین، 1397، انتشارات حکمت.
انصاری، دزفولى، مرتضى بن محمد امین، کتاب النکاح، 1415، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى، قم.
ایرج میرزا، دیوان اشعار، 2536، افست گلشن. تهران.
آدمیت، فریدون، ایدئولوژی نهضت مشروطیت، 1985، انتشارات پیام. تهران.
آقابزرگ تهرانى، محمدمحسن، الذریعة إلى تصانیف الشیعة، 1403، بیروت. دار الأضواء.
آل بحرالعلوم، سید محمد کاظم، حدود تربیت بنات، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
ـــــــــــ، انتقاد از مقاله اصفهانی در موضوع حجاب، چاپ شده در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
بحرانى، یوسف بن احمد بن ابراهیم، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، 1405، قم. جامعه مدرسین حوزه علمیه.
بدایع‌نگار، فضل‌الله بن ملا مراد، رساله شریفه لزوم حجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
بروجردی، میرزا مهدی، محفل بانوان، 1376ق، بی‌تا، بی‌جا.
بلادی، سید عبد‌الله، سدول الجلباب فی وجوب الحجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
جعفریان، رسول، حجاب، از استدلالهای دینی تا استدلالهای اجتماعی، 1400، سال سی‌و‌دوم، ش: اول، فروردین و اردیبهشت، شماره 187.
ــــــــ، رسائل حجابیه، 1380، قم. دلیل ما.
جوادی، عبدالله، زن در آینه جمال و جلال، 1384، قم. مرکز نشر اِسراء.
حائری مازندرانی، محمدحسن بن فضل‌الله، حجاب پرده دوشیزگان، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
حلبی، محمود، حجاب در اسلام، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
‏خرقانی، اسدالله، رساله وحدت و کثرت زواج، مطبعه فرهنگ، ۱۳۳۸. تهران.
خرقانی، اسد‌الله، رساله رد کشف حجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
داورپناه، زهرا، خودآیینی زن مسلمان: معناها و دشواری‌ها، دوره 6، شماره 2 پاییز و زمستان 1397 صفحه 37-70
دهقان، مجید، سعیدی مهر، محمد، پژوهش های فلسفی، سازگاری خودآیینی با آتوریته دینی، تابستان 1399 شماره 31
زائری، قاسم، دیرینه‌شناسی بی‌حجابی در ایران، زن در توسعه و سیاست، دوره 12، شماره 2، تابستان 1393.
زنجانی، سید ابوالفضل، منع تعدد زوجات یا جنگ با طبیعت، مکتب تشیع، 1341 شماره 9.
زنجانی، عبد الله، فلسفه حجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
سید مرتضی، علم الهدى، على بن حسین، الذریعة إلى أصول الشریعة، 1376، تهران. دانشگاه تهران‏.
شیرازی، فاطمه بیگم، جوابیه مقاله ضاله طالبین رفع حجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
شیرازی، میرزا محمد تقى، حاشیة المکاسب،1412، قم. منشورات الشریف الرضی.
صدوق، محمّد بن على بن بابویه، معانی الأخبار،1403، قم. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
صلاح، مهدی، کشف حجاب زمینه‌ها، پیامدها و واکنش‌ها، 1384،‌ موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، تهران.
طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بی‌تا، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، قم.
طسوجی مرندی، میر محمد هاشم مجتهد، صواب الخطاب فی اتقان الحجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
فخر الاسلام، محمد صادق ارومى، رسالۀ وجوب حجاب، چاپ شده در جعفریان، رسول، 1380، رسائل حجابیه، انتشارات دلیل ما، قم.
فقیه شیرازی، محسن، دفاع از حجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
قمی، علی اکبر رضوی، لب اللباب فی فلسفه الحجاب، در رسائل حجابیه، 1380، جعفریان، دلیل ما. قم.
عرب باغی، سید حسین، رسا‌له‌ شریفه‌ طریق‌ یقین‌ در لزوم‌ دین‌ بر متمدنین‌، 1328، چاپخانه آفتاب، بی‌جا.
محقق ثانی، عاملى، کرکى، محقق ثانى، على بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، 1414، قم. مؤسسه آل البیت علیهم السلام.
مصباح یزدی، ‌محمد‌تقی، «زن یا نیمی از پیکر اجتماع»، مکتب تشیع، 11سال، ، ش. 1 (۱۳۴۳).
مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، 1372، قم. صدرا.
موسوی عاملى، محمد بن على موسوى، نهایة المرام فی شرح مختصر شرائع الإسلام، 1411، قم. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
نائینی، محمد حسین، تنبیه الأمة و تنزیه الملة، 1358، تهران. شرکت سهامی انتشار، تهران.
هدایت‌الله، عایشه، حاشیه‌های فمینیستی قرآن، 1400، تهران. نشر کرگدن.
یزدى، سید محمد کاظم طباطبایى، حاشیة المکاسب، 1421، قم. مؤسسه اسماعیلیان.
ـــــــــ، العروة الوثقى (المحشّى)، 1419، قم. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.