دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه اخلاق دانشگاه قم، قم، ایران.

2 دانشجوی دکترای فلسفه اخلاق دانشگاه قم.

3 دانشیار گروه اخلاق دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

این مقاله به بازخوانیِ انتقادیِ اندیشه‌یِ تمدنیِ مالک بن‌ نبی می‌پردازد و می‌کوشد نشان دهد که او چگونه از رهگذرِ نقدِ مبانیِ پیش‌فرض‌شده‌یِ تمدنِ غربی، افق‌هایی نو برای بازسازیِ تمدنِ اسلامی می‌گشاید.
مسأله‌یِ اصلی آن است که به‌زعمِ بن‌ نبی، تمدنِ غربیْ حقیقتی جهان‌شمول و فرااُمّتی را مسلم می‌انگارد و آن‌گاه، تجلّی تمدنیِ خود را صورتی کامل از آن حقیقتِ مطلقِ جهان‌شمول می‌بیند. اما، در نقطه‌یِ مقابل، بن‌ نبی براین باور است که حقیقتْ امری است مقیّد، موقعیت‌مند، و مبتنی بر ساختارهای جمعیِ هر امت؛ حقیقتْ اطلاق‌ناپذیر است و هیچ قومی را نمی‌توان مالکِ تمامیتِ آن دانست.
این پژوهش با روشِ تحلیلی-تطبیقی و بر پایه‌یِ داده‌هایِ کتاب‌خانه‌ای سامان یافته و با بهره‌گیری از تکنیکِ تحلیلِ مضمونی، در پیِ استخراجِ مؤلفه‌هایِ کلانِ اندیشه‌یِ تمدنیِ بن‌ نبی است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بن‌ نبی، روحِ حاکم بر هر امت و فرهنگِ ساری در آن را، عاملِ سازنده‌یِ حقیقتِ قومی می‌داند. براین بنیاد، مسلمانان را به ساختِ تمدنی متناسب با ظرفیت‌ها، سلایق، و تمایزاتِ وجودیِ خویش فرا می‌خوانَد. در سپهرِ اخلاق، دستگاهِ فکریِ او به‌سویِ نوعی «وظیفه‌گراییِ امّت‌مدار» میل می‌کند که در آن، تکلیفِ اخلاقی، نه از عقلِ فردی، بل‌که به‌واسطه‌یِ ضمیرِ جمعیِ امت، برعُهده‌یِ فاعلِ اخلاقی نهاده می‌شود.
در این هندسه‌یِ تمدنی، تقدم با جنگ است نه صلح؛ چرا که هر تمدنی، برای صیانت از تعیّنِ خویش، ناگزیر از ستیزی دائمی با دیگر تمدن‌هاست. هم‌چنین، با التزام به این چارچوب، دین و سیاست، چنان درهم‌تنیده می‌گردند که اخلاق تابعِ شریعت می‌شود و اعتبارِ جهان‌شمولِ حقوقِ بشرِ غربی زیرِ سؤال می‌رود. در نتیجه، هر امتی، خود را مُحق می‌داند که دستگاهِ حقوقی‌ای متناسب با هویت و تمدنِ خویش بنیان نهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Constructed Ethical Civilization in the Philosophy of Malik bin Nabi and its Consequences

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Nazari 1
  • Majid Zamani Alavijeh 2
  • Ahmad Fazeli 3

1 University of Qom

2 Ethics, Theology, University of Qom, Iran

3 Ethics, Theology, University of Qom, Iran

چکیده [English]

This article explores the civilizational thought of Malek Bennabi and demonstrates how his critique of the foundational assumptions of Western civilization lays the groundwork for Islamic civilizational renewal.
Bennabi contends that Western civilization presupposes a universal truth and views the civilization it has built as the ultimate manifestation of that truth. In contrast, he argues that truth is situated and communitarian—each ummah is endowed with a truth specific to its collective capacity, and no group may claim exclusive access to absolute truth. These communal truths are context-bound and contingent. Bennabi identifies various factors that condition and delimit truth, pointing in particular to the prevailing spirit of a people and the culture that permeates them as the primary constituents of civilizational truth.
This study adopts a comparative-analytical approach to examine Bennabi’s civilizational ethics and political thought. The research is based on library-based sources and uses thematic content analysis to extract key conceptual patterns from Bennabi’s writings.
The findings suggest that Bennabi’s civilizational framework imposes upon Muslims the responsibility to build a unique civilization aligned with their own talents and dispositions. His ethical schema leads to a form of “communitarian deontology” in which moral obligation is assigned by the ummah to the moral agent. Within this paradigm, war is valorized over peace, as every civilization must engage in unceasing struggle to preserve its identity. Moreover, Bennabi’s model necessitates the fusion of religion and politics, rendering ethics subservient to religion and undermining the normative authority of Western human rights. Each ummah, in this view, is entitled to construct a legal system consistent with its civilizational ethos.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Malek Bin nabi
  • Islamic Civilization
  • Deontological Ethics
  • Contextualism
  • Human Rights
  • Valorization of War
آملی، سید حیدر (1393). جامع الأسرار ومنبع الأنوار. تهران: علمی و فرهنگی.
ابنِ عربی (بی‌تا). الفتوحات المکیّة. بیروت: دار صادر.
ابنِ عربی (1946م). فصوص الحکم. تعلیقات ابوالعلا عفیفی. قاهرة: دار احیاء الکتب العربیة.
بن نبی، مالک (1401ق). الصراع الفکری. دمشق: دارالفکر.
بن نبی، مالک (2000م). القضایا الکبری. دمشق: دارالفکر.
بن نبی، مالک (1969م). إنتاجُ المستشرقین و اثره فی الفکر الإسلامی الحدیث. بیروت: دار الإرشاد.
بن نبی، مالک (1971م). شروط النهضة. لبنان: مجلة الفکر الإسلامی.
بن نبی، مالک (2002م). مشکلة الأفکار فی العالم الإسلامی. بیروت: دارالفکر المعاصر.
بن نبی، مالک (1420ق). مشکلة الثقافة. دمشق: دارالفکر.
بن نبی، مالک (2005م). من أجل التّغییر. دمشق: دارالفکر.
جدعان، فهمی (1988ق). أسس التقدم عند مفکری الإسلام فی العالم العربی الحدیث. الأسکندریة: دار الشروق.
حنفی، حسن (1401). الاهیاتِ اسپینوزا، ترجمه و تعلیقه‌یِ مجید زمانی و حسین فرهادی. تهران: نگاه معاصر.
ذاکرزاده، ابوالقاسم (1391). فلسفه‌یِ هگل. تهران: الهام.
راچ، لئو؛ (1395). عصر ایدئالیسم آلمانی. ترجمه‌یِ مسعود حسینی. تهران: حکمت.
زمانی، مجید (1403). حکمتِ متعالیه‌یِ تحلیلی؛ بنیادگذاریِ متافیزیکِ ظهورشناختی. تهران: نگاهِ معاصر.
سالاری، سعید و همکاران (1398). چیستیِ فرهنگ و الزاماتِ بازسازیِ آن از منظرِ مالک بن نبی. مطالعاتِ تاریخِ فرهنگی  (42): 71-90.
سید قطب. (بی‌تا). خصائص التصور الإسلامی و مقوّماته؛ الأسکندریة: دار الشروق.
فنائی، ابوالقاسم. (1394). اخلاق دین‌شناسی؛ تهران: نگاه معاصر.
کاظم‌بیگی، محمدعلی و همکاران (1399). تبیینِ روشِ مالک بن نبی در حصولِ معرفتِ اجتماعی. (1399). مجله‌یِ روش‌شناسیِ علومِ انسانی. شماره‌یِ 103. ص 73-84.
کانت، ایمانوئل. (2015م). (الف). فکرتِ یک تاریخِ جهان‌شمول در غایتی جهان‌وطنی. ترجمه‌یِ باقر پرهام). آمریکا: آموزشکده توانا.
کانت، ایمانوئل. (2015م) طرحی به‌سویِ صلحِ ابدی. ترجمه‌یِ باقر پرهام. آمریکا: آموزشکده توانا.
کَنت، إیمانویل. (2008م). نقد العقل العملی. ترجمة غانم هنا. بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
مصلح، علی‌اصغر. (1395). هگل. تهران: انتشاراتِ علمی.
مهرنیا، حسن و زمانیِ علویجه، مجید. (1399). منطقِ هگل به‌مثابه‌یِ روشی معرفت‌شناختی‌ـ‌وجودشناختی برایِ یگانه‌گردانیِ اندیشه و وجود. منطق‌پژوهی. 2(11)، 251-271.
میرزایی، محمدعلی و همکاران (1399). درآمدی بر الهیاتِ سیاسیِ تمدنی در اندیشه‌یِ مالک بن نبی. نشریه‌یِ علومِ سیاسیِ دانشگاهِ باقرالعلوم. شماره‌یِ 90. ص 101-125.
میرزایی، نجفعلی (1393). بررسیِ کلیِ مفاهیمِ پایه‌یِ تمدنِ اسلامی در اندیشه‌یِ مالک بن نبی. مجله‌یِ نقد و نظر. شماره‌یِ 74. ص 88-116.
نوتزو، آنجلیکا؛ (1402). مواجهه‌ای نامتعارف با منطقِ هگل. ترجمه‌یِ حسین نیکبخت. تهران: ققنوس.