دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 استادیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به‌دنبال بازخوانی پروژه قانون‌خواهی میرزا ملکم‌خان در روزنامه «قانون» است تا به این پرسش پاسخ بدهد که آیا اندیشه ملکم‌خان حامل دورگه‌بودگی است یا تفکری ذات‌گرا دارد؟ اندیشه ملکم‌خان تا چه اندازه بازتاب امکان مقاومت فعالانه در برابر استعمار است. هدف پژوهش «تفسیر»، نوع پژوهش «بنیادی» و استراتژی‌ پژوهش «استفهامی» است. برای پاسخ به پرسش اصلی از نظریه پسااستعماری و برای تفسیر اطلاعات از روش وانوسازی استفاده می‌گردد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد تقابل‌های دوگانه موجود در متن حامل «تقلید» از تجربه انسانِ غربی است. ملکم‌خان هویت ایرانی زمانه خود را نه خالص بلکه دورگه می‌بیند. اما این دورگه‌یافتگی عناصر با غلبه عناصر هویت غربی (11 مورد از تقابل‌ها) بر سنت بومی همراه است که تنها انتظار انطباق‌یافتگی از آنان دارد (3 مورد از تقابل‌ها). ملکم‌خان به تقلید غرب می‌پردازد اما این تقلید به تمسخر آن ختم نمی‌شود تا راه برای مقاومت در برابر سلطه فرهنگی غرب مهیا گردد. از این رو، پروژه قانون‌خواهی او با مرجعیتی اروپامحور برساخت می‌شود و چنین اندیشه‌ای امکان مقاومت فعالانه در برابر استعمار و سلطه فرهنگی غرب ندارد. ردیابی عناصری مانند پروژه آدمیت او نشان می‌دهد که اندیشه ذات‌گرا بر پروژه قانون‌خواهی ملکم‌خان مستولی است و سیالیت پروژه به حدی نیست که باعث بی‌ثبات‌شدگی تقابل‌های دوگانه و سلسله‌مراتب آن گردد چراکه ملکم‌خان برغم ادعای نخستینش در پیوند شریعت و ترقی بلافاصله و همواره سراغ ثبات غرب می‌رود، و از «فضای سوم» و خلق هویت دورگه‌ جدید دور می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Postcolonial Reading of the Law in the Thought of Mirza Malkam khan; Emphasizing the Qanun Newspaper

نویسندگان [English]

  • Seyed Mostafa Taherzadeh 1
  • Hadi Noori 2

1 PhD Student, Department of Sociology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.

چکیده [English]

his study aims to reinterpret Mirza Malkam Khan’s legal reform project as presented in the Qanun newspaper, addressing whether his thought embodies hybridity or essentialism. It further examines the extent to which Malkam Khan’s ideas enable active resistance against colonialism. Employing an interpretive and fundamental research design with an interrogative strategy, the study applies postcolonial theory and utilizes the method of deconstruction for data analysis. Findings indicate that the binary oppositions within the text reflect an imitation of Western human experience. Malkam Khan perceives Iranian identity during his era not as pure but as hybrid; however, this hybridity is dominated by Western identity elements (11 instances) over indigenous traditions (3 instances), effectively requiring mere adaptation from the latter. Consequently, his legal reform project is grounded in a Eurocentric framework, limiting its capacity to foster active resistance against colonialism and Western cultural hegemony. An analysis of concepts such as the Adamiyat Project reveals the pervasive influence of essentialist thought in Malkam Khan’s legalism. The project’s fluidity proves insufficient to destabilize binary oppositions and their inherent hierarchies. Despite claims of reconciling Shari’a and progress, Malkam Khan ultimately aligns with Western stability, distancing himself from the "third space" and the creation of a novel hybrid identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deconstruction
  • Hybridity
  • Law
  • Mirza Malkam Khan
  • Postcolonialism
آبراهامیان، یرواند (1395). ایران بین دو انقلاب. ترجمۀ محمدابراهیم فتاحی و احمد گل‌محمدی. چاپ بیست‌وچهارم. تهران: نشرنی.
اصیل، حجت‌الله (1376). زندگی‌نامه و اندیشۀ میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله. تهران: نشرنی.
الگار، حامد (1369). پژوهشی در باب تجددخواهی ایرانیان، میرزا ملکم‌خان. ترجمۀ جهانگیر عظیما. ترجمۀ حواشی: مجید تفرشی. تهران: مدرس.
الگار، حامد (1369). میرزا ملکم‌خان. مرتضی عظیما و مجید تفرشی. تهران: شرکت سهامی انتشار با همکاری مدرس.
برتنس، هانس (1391). مبانی نظریۀ ادبی. ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی. چاپ چهارم. تهران: ماهی.
بوژه، دیوید ام. (1387). تحلیل واسازی. ترجمۀ حسن محدثی. فصلنامۀ رسانه، 19(1).
ترابی فارسانی، سهیلا (1388). تحول گفتمان روزنامه‌های روشنفکری در قبل و بعد از جنبش مشروطه (با تکیه بر قانون، روح‌القدس و صوراسرافیل). پژوهشنامۀ تاریخ، 5(17)، 1-44.
جوانمرد، سمیرا و منشادی، مرتضی (1391). بررسی شاخصه‌های دولت حقوقی در روزنامۀ قانون. مجلۀ دانش سیاسی و بین‌الملل، 1(3). 23-46.
حجازی، سیدنصراله و رادمرد، محمد (1393). گذار از عدالت شخصی به عدالت نهادی در اندیشۀ میرزا ملکم‌خان. فصلنامۀ رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، 6(39)، 157-178.
رایین، اسماعیل (1350). میرزا ملکم‌خان، زندگی و کوشش‌های سیاسی او. چاپ اول. تهران: صفی علیشاه با همکاری فرانکلین.
ریچ، گراهام (1402). تحلیلی در باب آیا فرودست می‌تواند سخن بگوید؟ گایاتری چاکراورتی اسپیوک. ترجمۀ هادی نوری. تهران: پیله.
زاهد، فیاض (1386). درخشش روزنامۀ قانون در میان آثار و افکار ملکم‌خان. نشریۀ جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، آیین، 8.
سعید، ادوارد (1382). فرهنگ و امپریالیسم. ترجمۀ اکبر افسری. تهران: توس.
شاهمیری، آزاده (1389). نظریه و نقد پسااستعماری. تهران: علم.
صدرهاشمی، محمد (1385). آشنایی اجمالی با روزنامۀ قانون و مدیر آن میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله. یاد، 82، 23-۳۴.
صفری، ماجد (1382). مطبوعات ایران از کاغذ اخبار تا نشریه‌های الکترونیکی. تهران: رویداد.
ضیمران، محمد (1392). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران: هرمس.
طاهری‌مقدم، سید محمد و بوچانی، ابراهیم (1394). میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله و تأملی بر اندیشه‌های آموزشی او. جستارهای تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 6(1)، 73-88.
فانون، فرانتس (1355). پوست سیاه صورتک‌های سفید. ترجمۀ محمدامین کاردان. تهران: خوارزمی.
فی، استیون و هایدون، لیام (1402). تحلیلی در باب موقعیت فرهنگ هومی بابا. ترجمۀ هادی نوری. تهران: پیله.
قنبری، فرج‌الله علی، طاهریان، محمدرضا و اعتمادی، امیر (1393). تجددگرایی در ایران معاصر؛ مطالعۀ موردی اندیشۀ میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله. جستارهای سیاسی معاصر، 5(3)، 131-150.
کوهستانی‌نژاد، مسعود (1385). روزنامه یا الواح قانون، جریان‌شناسی تحلیلی جراید فارسی روزنامۀ قانون. یاد، 82.
گانکل، دیوید جی (1402). وانوسازی. ترجمۀ هادی نوری. تهران: نشر پیله.
گاندی، لیلا (1391). پسااستعمارگرایی. ترجمۀ مریم عالم زاده و همایون کاکا سلطانی. چاپ دوم. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات اجتماعی.
مریجی، شمس‌الله (1386). بازشناسی جریان‌های روشنفکری در ایران. نشریۀ علوم سیاسی، 9(37)، 45-70.
میلز، سارا (1392). گفتمان. ترجمۀ فتاح محمدی. چاپ سوم. زنجان: نشر هزارۀ سوم.
ناطق، هما (1355). روزنامۀ قانون. به کوشش و با مقدمۀ هما ناطق. چاپ اول. تهران: سپهر.
ناطق، هما (1385). نشریۀ قانون و بازتاب‌های سیاسی و اجتماعی آن در ایران. مجلۀ یاد، 82، 101-130.
نورائی، فرشته (1352). تحقیق در افکار میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله. تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی با همکاری فرانکلین.
وحدت، فرزین (1383)، رویارویی فکری ایران با مدرنیت. ترجمۀ مهدی حقیقت‌خواه. چاپ اول. تهران: ققنوس.
هرناندز، فلیپ (1402). هومی بابا برای معماران. ترجمۀ شادی عزیزی و شارین شیرمحمدیان. تهران: کتابکدۀ کسری.
یانگ، رابرت جی. سی. (1391). درآمدی اجمالی بر پسااستعمارگری. ترجمۀ فاطمه مدرسی و فرح قادری. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Baxter, J. (2003), Why Choose to Use FPDA? Positioning Gender in Discourse, Palgrave Macmillan, London.
Bhabha, Homi k. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.
Derrida, J. (1995), Points: Interviews, 1974-1994, Stanford, CA.
Derrida, J. )1976(, Of Grammatology, Trans. Gayatri Chakravaty Spivak, Baltimore: John Hopkins University Press.
Fay, Stephen & Haydon, Liam (2017), An Analysis of Homi K. Bhabha's The Location of Culture, London: Macat Library.
Loomba, Ania (2000), Colonialism and Post Colonialism, London: Routledge Classic.
Martin, Joanne (1990), “Deconstructing organizational taboos: The suppression of gender conflict in organization”, Organization Science, 1 (4): 339-359.
Schegloff, E.J. (1999) Schegloff’s texts as Billig’s data: a critical reply. Discourse & Society, 10(4), pp. 558–70.
Scott, D. and Usher, R. (eds) (1996) Understanding Educational Research, London: Routledge).
Spivak, Gayatri Chakravorty (1999), A Critique of Postcolonial Reason: Towards a History of the Vanishing Present. Cambridge: Harvard University Press, Print.