دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، قم، ایران.

چکیده

هدف: این مقاله در پی بازخوانی علم مدنی حکیم نصیرالدین طوسی و گشودن راهی به‌سوی فهم امر اجتماعی است. روش: روش این مقاله توصیفی-تحلیلی است. یافته‌ها: در اندیشۀ خواجه طوسی، علم مدنی در ذیل حکمت عملی به اعمال آگاهانه و ارادی انسان می‌پردازد. از این‌رو برحسب مبدأ کنش انسانی می‌توان قائل به انواع سه‌گانۀ علم مدنی شد. اگر محقق به کنش‌هایی توجه کند که مبدأ و منشأ آن‌ها ذات و طبیعت انسان باشد، محصول معرفتی او «علم مدنی حِکمی» است که همیشه ثابت است که از روش برهان پیروی و لایۀ زیرین معرفت اجتماعی را تولید می‌کند. اگر مبدأ کنش‌ها وضع انبیا و امامان باشد، «علم مدنی شرعی» شکل می‌گیرد و روش آن اجتهادی است. اما اگر کنش‌های انسان ناشی از وضع و قرارداد اجتماعی باشد، مطالعۀ آن در صلاحیت «علم مدنی خطابی» است که مقصود از آن نگاه واقع‌گرایانه به حقایق تاریخی و دستیابی به مصالح، منافع و دفع شرور است. نتیجه‌گیری: با توجه به الگوی علم‌شناختی حکیم طوسی، «امر اجتماعی» به‌مثابۀ هستی اعتباری، برحسب مبدأ کنش انسان دارای دو لایۀ ثابت و متغیر است و دانش اجتماعی نیز امری فرایندی و محصول حرکت در بین این لایه‌ها است؛ بنابراین برای مطالعه و تبیین لایه‌های امر اجتماعی می‌توان انواع سه‌گانه‌ای از علم مدنی را صورت‌بندی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Reappraisal of Tusi's Civil Science: Toward a Stratified and Three-Dimensional Comprehension of the Social Phenomenon

نویسنده [English]

  • Nematollah Karamollahi

Associated Professor of Socology, Baqir-ul-Uloom University, Qom, Iran.

چکیده [English]

This article undertakes a critical rereading of Nasir al-Din Tusi’s conception of civil science, seeking to advance a layered and multidimensional understanding of "the social" through a descriptive-analytical approach. The study reveals that, within Tusi’s philosophical framework, civil science - categorized under practical wisdom - concerns itself with conscious and voluntary human actions. Depending on the ontological origins of these actions, three distinct modalities of civil science may be identified. When human actions arise from the innate essence and nature of humanity, the resultant epistemological framework constitutes wise civil science, characterized by permanence, a reliance on demonstrative reasoning (burhan), and the production of the foundational stratum of social knowledge. When actions are grounded in the normative authority of prophets and Imams, religious civil science emerges, whose epistemic methodology is based on ijtihad. Alternatively, when human actions are shaped by social conditions and contractual arrangements, the resulting field of inquiry aligns with empirical civil science, which entails a pragmatic engagement with historical realities, the pursuit of collective interests, and the mitigation of harm. According to Tusi’s scientific-cognitive model, "the social" exhibits a dual-layered structure—comprising fixed and mutable dimensions—and social knowledge itself is conceived as a dynamic and processual movement across these layers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nasir al-Din Tusi
  • Practical Wisdom
  • Principles and Types of Civil Science
  • Social Ontology
  • The social
  • آرون، ریمون (1382). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: علمی و فرهنگی.

    آزادارمکی، تقی (1390). تاریخ تکون جامعه‌شناسی. تهران: سمت.

    ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1368). تسع الرسائل فی الحکمة و الطبیعیات. قاهره: دارالعرب.

     ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (۱۹۵۲ م). الشفاء، منطق، مدخل. به کوشش قنواتی و دیگران. قم:مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی (ره).

    ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1371). المباحثات. قم: بیدار.

    ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414). لسان العرب. بیروت: دارالصادر.

    بیرو، آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمۀ باقر ساروخانی. تهران: کیهان.

    پارسانیا، حمید (1392). جهان‌های اجتماعی. قم: کتاب فردا.

    ثقفی، سید محمد (1393). نظریه‌های جامعه‌شناختی عالمان مسلمان. تهران: جامعه‌شناسان.

    حلی، علامه (1370). الجوهر النضید (شرح بخش منطق تجریدالاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی). ترجمۀ منوچهر صانعی دره‌بیدی. تهران: حکمت.

    خانی، ابراهیم (1401). ارائۀ برهانی نوین بر اصالت جامعه متکی بر قاعدۀ «فناء عرفانی» براساس اندیشۀ علامه طباطبایی و خواجه نصیرالدین طوسی. نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، 12(1)، 81-99. https://doi.org/10.22059/jstmt.2022.336733.1500

    دورکیم، امیل (1383). قواعد روش جامعه‌شناسی. ترجمۀ علی‌محمد کاردان. تهران: دانشگاه تهران.

    رضوی، سید ابوالفضل (1389). طبقات اجتماعی در نظرگاه خواجه نصیرالدین طوسی. فصلنامۀ مطالعات اسلامی (فلسفه و کلام)، 85، 91-116.

     ساروخانی، باقر (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. تهران: مؤسسۀ کیهان.

    شریعتی، محمدهادی (1403). صورت‌بندی نظریۀ سیاستی دینداری از منظر حکمت اسلام. رسالۀ دکتری. استاد راهنما: نعمت‌الله کرم‌الهی. دانشگاه باقرالعلوم (ع) شهریور.

    شعرانی، ابوالحسن (1376). شرح فارسی تجریدالاعتقاد. تهران: اسلامیه.

    شیرازی، قطب‌الدین (1369). درّة التاج. تصحیح سید محمد مشکوة. تهران: حکمت.

    صلواتی، عبدالله (1390). خواجه‌پژوهی. تهران: خانۀ کتاب.

    طباطبایی، سید جواد (1385). درآمدی بر تاریخ اندیشۀ سیاسی در ایران. تهران: کویر.

    طباطبایی، سید جواد (1386). زوال اندیشۀ سیاسی در ایران. تهران: کویر.

    طباطبایی، سید محمدحسین (1386). تفسیر المیزان. ترجمۀ سید محمدباقر همدانی. جلد ششم. قم: جامعۀ مدرسین.

    طبرسی، امین‌الاسلام فضل‌بن‌حسن (1380). الآداب الدینیة للخزانة المعینیة. ترجمۀ احمد عابدی. قم: زائر.

    طوسی، نصیرالدین (1390). رسم و آئین پادشاهان قدیم راجع به مالیات و مصارف آن. در: مجموعه رسائل خواجه طوسی. تهران: دانشگاه تهران.

     طوسی، نصیرالدین (1391). اخلاق ناصری . تهران: اقبال.

     طوسی، نصیرالدین (1371). اخلاق ناصری. جلد اول. تهران: علمیه اسلامیه.

    طوسی، نصیرالدین (1380). اساس الاقتباس. بازنگاری مصطفی بروجردی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    طوسی، نصیرالدین (1422 ق). تجریدالاعتقاد، در: کشف المراد فی شرح تجریدالاعتقاد. تصحیح و تعلیق حسن‌زاده آملی. قم: جامعۀ مدرسین.

    طوسی، نصیرالدین (1390). جبر و اختیار، در: مجموعه رسائل خواجه نصیرالدین طوسی. تصحیح محمدتقی مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.

    طوسی، نصیرالدین (1405 ق). رسالۀ اقسام الحکمة. در: تلخیص المحصل. بیروت: دارالاضواء.

    طوسی، نصیرالدین (1391). رسالۀ مالیه، در: استاد بشر (پژوهش‌هایی در زندگی، روزگار، فلسفه و علم خواجه نصیرالدین طوسی). گزینش و ویرایش حسین معصومی همدانی و محمدجواد انواری. تهران: میراث مکتوب.

    طوسی، نصیرالدین (1386). شرح الاشارات و التنبیهات. جلد سوم. تصحیح حسن حسن‌زاده آملی. قم: بوستان کتاب.

    طوسی، نصیرالدین (1335). فصول العقائد. به کوشش محمدتقی دانش‌پژوه. تهران: دانشگاه تهران.

    طوسی، نصیرالدین (1390). قواعدالعقائد، در: خواجه‌پژوهی. به کوشش عبدالله صلواتی. تهران: خانۀ کتاب.

    فارابی، ابونصر (1970 م). کتاب الحروف. بیروت: دار المشرق.

    فارابی، ابونصر (۱۳۶۸ ق). آراء اهل المدینة الفاضله. قاهره: مطبعة الحجازی.

    فارابی، ابونصر (1991 م). کتاب الملة و نصوص اخری. تصحیح محسن مهدی. بیروت: دارالمشرق.

    فارابی، ابونصر (1413). تحصیل السعاده. بیروت: دارالمناهل.

     فارابی، ابونصر (۱۳۸۴). سعادت از نگاه فارابی. ترجمۀ علی‌اکبر جابری‌مقدم. قم: دارالهدی.

    کرایب، یان (1389). نظریۀ اجتماعی، از پارسونز تا هابرماس. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: نشر آگه.

    مدرس رضوی، محمدتقی (1383). احوال و آثار خواجه نصیرالدین طوسی. تهران: اساطیر.

    معصومی همدانی، حسین و محمدجواد انواری (1391). استاد بشر (پژوهش‌هایی در زندگی، روزگار، فلسفه و علم خواجه طوسی). تهران: میراث مکتوب.

    موسوی، سید مهدی (1394). صناعت خطابه به‌مثابۀ روش فرهنگ. همایش دین و نظریۀ فرهنگی. قم: شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

     Schutz, Alfred (1967). The Phenomenology of the Social World. Northwestern University Press.

    Giddens, Anthony (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. University of California Press.