نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 خیابان شریفی ، کوچه بخشی ، اقامتگاه شماره 1 دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام
2 مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
چکیده
امروزه با توجه به بسیاری از مسائل بنیادین علوم اجتماعی، که حول دوگانگی برساخت-واقعیت به وجود آمدهاند، شاهد طیف گستردهای از نظریات پیرامون ماهیت ساختار اجتماعی هستیم، به گونهای که از یک سو واقعگرایانی نظیر دورکیم، ساختار اجتماعی را واقعیتی عینی و مسلط بر عاملیتهای انسانی برشمرده که بایستی تحت ضوابط خاصی کشف شوند و در سوی دیگر برساختگرایانی چون برگر و لاکمن، ساختار اجتماعی را برساختهای اجتماعی دانستند که انسانها بنابر قرارداد خاص خود، آن را ایجاد کردهاند. در سنت پژوهشی فلسفه اسلامی، علامه طباطبایی (ره) نیز برای فهم ماهیت ساختار اجتماعی، نظریهای را تحت عنوان «اعتباریات» ارائه کردهاند که به رغم تأکید بر اعتبار (نه کشف و نه ساخت) ساختار اجتماعی، این موضوع را تبیین مینماید.
در پژوهش حاضر، نخست مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی به تبیین مبانی معرفتی (اسلاف علمی تأثیرگذار) دیدگاه دورکیم، به عنوان برجستهترین نماینده واقعگرایی، و دیدگاه برگر و لاکمن، به عنوان شاخصترین نمایندگان برساختگرایی، خواهیم پرداخت. در پایان، با استعانت از رهیافت تطبیقی و بهرهمندی از ظرفیت نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، نشان خواهیم داد که ساختارهای اجتماعی، اعتباریاتی بعد از اجتماع هستند که در خلال یک فرآیند تدریجی و با تعیین محدودهای مشخص از نقشها و روابط اجتماعی، کنشهای عاملیتهای انسانی را در جهت میل به اهداف و غایات مطلوبشان کنترل و اداره مینماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A critical look at constructivist and realist values in the study of social structure based on Allameh Tabatabai's Theory of Etebariat .
نویسندگان [English]
- Erfan Goleyni Hasanipor 1
- Ebrahim Rastiyan 2
1 Sharifi St., Bakhshi Alley, student residence number 1 of Imam Sadiq University, (peace be upon him)
2 rushd center of Imam Sadiq University (peace be upon her).
چکیده [English]
Today, according to many fundamental issues of social sciences, which have arisen around the construction-reality dichotomy, we see a wide range of theories about the nature of social structure. On the one hand, realists such as Durkheim consider the social structure as an objective reality that dominates human agency, which must be discovered under certain criteria. And on the other hand, constructionists like Berger and Luckman considered the social structure to be a social structure that humans have created according to their own contract. In the research tradition of Islamic philosophy, Allameh Tabatabai (RA) has also presented a theory under the title of " Etebariat " to understand the nature of the social structure, which explains this issue despite the emphasis on the validity (neither discovery nor construction)
In the current research, based on the analytical descriptive method, we will first explain the epistemological foundations (influential scientific predecessors) of Durkheim's view, as the most prominent representative of realism, and the view of Berger and Luckman, as the most prominent representatives of constructivism. In the end, by using the comparative approach and benefiting from the capacity of Allameh Tabatabai's theory of Etebariat, we will show that social structures are post-social credits that during a gradual process and by determining a certain range of roles and social relations, it controls and manages the actions of human agencies in the direction of their desired goals and ends.
کلیدواژهها [English]
- "Social structure"
- "etebariat"
- "Constructivism"
- "Realism"
- "Allameh Tabatabai"