بازخوانی و تفسیر ایدههای متفکران شاخص مسلمان
بهرام بیات؛ عباس رئیسی سرتشنیزی؛ جمشید محبت خانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی برنامه های دفاع مقدس بر هویت فرهنگی دانشآموزان دختر شهر شهرکرد انجام گردید. روش تحقیق میدانی از نوع همبستگی و برای نمونهگیری نیز از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) ناحیه یک و دو شهرستان شهرکرد که تعداد آنها 7152 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی برنامه های دفاع مقدس بر هویت فرهنگی دانشآموزان دختر شهر شهرکرد انجام گردید. روش تحقیق میدانی از نوع همبستگی و برای نمونهگیری نیز از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) ناحیه یک و دو شهرستان شهرکرد که تعداد آنها 7152 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 257 نفر تعیین گردید و جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین برنامه های فرهنگی دفاع مقدس شامل: برگزاری یادواره شهدا، برگزاری اردوهای راهیان نور، تشیع پیکر شهدای گمنام و اکران فیلمهای سینمایی و تلویزیونی مرتبط با دفاع مقدس با هویت دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد، اما بین انتشار وصایای شهدا و هویت فرهنگی دختران رابطهای مشاهده نگردید. همچنین ویژگیهای دموگرافیک شامل پایه تحصیلی در نتایج پژوهش تاثیری نداشتند.