بازخوانی و تفسیر ایدههای متفکران شاخص مسلمان
ساجده شکری؛ نیکو دیالمه
چکیده
در هر جامعهای بسته به نوع رویکرد دولت، از دیکتاوری تا دموکراتیک و مردمسالاری دینی، تعیین اهداف تربیت سیاسی در طیفی از جامعهپذیری تا تربیت و پرورش امتداد پیدا میکند و خروجی آن، متناسب با رویکرد مختار، افرادی هستند مطیع ارزشهای جامعه و منفعل در برابر اصلاح و بهبود، یا انسانهایی هستند رشدیافته که میتوانند توسعهدهنده ارزشهای ...
بیشتر
در هر جامعهای بسته به نوع رویکرد دولت، از دیکتاوری تا دموکراتیک و مردمسالاری دینی، تعیین اهداف تربیت سیاسی در طیفی از جامعهپذیری تا تربیت و پرورش امتداد پیدا میکند و خروجی آن، متناسب با رویکرد مختار، افرادی هستند مطیع ارزشهای جامعه و منفعل در برابر اصلاح و بهبود، یا انسانهایی هستند رشدیافته که میتوانند توسعهدهنده ارزشهای جامعه باشند. در حکومت اسلامی که هدایت انسانها طبق دستور الهی را سرلوحه اهدافش قرار داده، تربیت سیاسی بر مؤلفههای متفاوتی از سایر انواع حکومت تأکید دارد. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی در پی یافتن این مؤلفهها از منظر سیدمحمدباقر صدر است. نمونه آماری، تعدادی از آثار دست اول شهید صدر است که اندیشه سیاسی او در موضوعات مرتبط با ساخت تمدن اسلامی را در برگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای تربیت سیاسی از منظر صدر در پنج دسته کلی قابل ارائه است: هدف، زمینهسازها، همراهان، آموختنیها و مراقبتیها. هرکدام از این مؤلفهها نیز حاوی چندین زیرمقوله مرتبط است.