غلامرضا تاج بخش؛ محمد رضا حسینی؛ انتصار موسوی
چکیده
زیارت و سفرهای زیارتی داخلی و خارجی در ایران یکی از فعالیتهای مذهبی بوده و استقبال زیادی از آن شده است. زیارت پیاده اربعین یکی از اشکال نوظهور سفر زیارتی است که پیش از این ایرانیان توجه زیادی به آن نداشته-اند؛ آیین پیادهروی اربعین بستر یک تجربه دینی زیارتی متفاوت است که در آن تمام طول مسیر پیادهروی مصداق تجربه زیارت امام حسین (ع) ...
بیشتر
زیارت و سفرهای زیارتی داخلی و خارجی در ایران یکی از فعالیتهای مذهبی بوده و استقبال زیادی از آن شده است. زیارت پیاده اربعین یکی از اشکال نوظهور سفر زیارتی است که پیش از این ایرانیان توجه زیادی به آن نداشته-اند؛ آیین پیادهروی اربعین بستر یک تجربه دینی زیارتی متفاوت است که در آن تمام طول مسیر پیادهروی مصداق تجربه زیارت امام حسین (ع) است. آیینی که در آن از ملتها و فرهنگهای مختلف در یک تعامل و ارتباطات بین فرهنگی قرار میگیرند. این نحوه تعامل بین فرهنگی در عین حال دربردارنده شناختی از نحوه ابراز هویت ایرانی و عراقی در بستر این مشارکت دینی خاص در ایام اربعین خواهد بود. در پژوهش حاضر با اتکاء به رویکرد کیفی و از طریق تحلیل مضمون تجربهزیسته زائران سعی بر آن شده که الگوهای ابراز هویت زائران ایرانی و عراقی، مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر زائران زن و مرد ایرانی و عراقی که در مسیر نجف و کربلا و همچنین دو شهر نجف و کربلا بعنوان مبداء و مقصد حضور یافتهاند، بودهاند و تعداد 30 نفر نمونه به روش هدفمند انتخاب شدهاند. در گردآوری دادهها از روشهای مصاحبه و مشاهده مشارکتی استفاده شده است. پس از تحلیل دادههای کیفی سه مضمون اصلی شناسایی شد که عبارتند از: 1) هویت ملی، 2) هویت شیعی و 3) هویت اربعینی. همچنین عوامل مؤثر بر الگوهای ابراز هویت عبارت بودند از: 1) متغیرهای زمینهای و 2) قدرت.