تفکر انتقادی در فرایند تعلیم و تربیت از منظر علامه طباطبائی

حمید توبک؛ احمد سوری؛ صادق رضایی

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 131-153

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.314778.1424

چکیده
  این مقاله در زمینه جایگاه تفکر انتقادی در اندیشه‌های فلسفی تربیتی علامه طباطبایی انجام گرفته است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی و اثرات آن در فرایند تعلیم و تربیت و ارائه دلالت‌های ضمنی تربیتی جهت کاربرد در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده، جامعه پژوهش را کلیه اسناد منتشر ...  بیشتر

پیشگامان جامعه شناسی کودکی در ایران: مطهری، شریعتی، فلسفی

مریم شعبان

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 177-206

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.316417.1433

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال شناسایی اولین اندیشه‌ها پیرامون تحلیل اجتماعی و فرهنگی کودک و کودکی در ایران و همچنین شناسایی اولین متفکرانی که به دنبال مطالعه‌ی جامعه-شناسانه‌ی کودک و کودکی بودنده‌اند، می‌باشد. چنین اقدامی پاسخی در برابر نادیده‌انگاری سهم جوامع شرقی در فضای علمی جامعه‌شناسی کودکی در جهان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی تاریخی ...  بیشتر