مقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینی

نوراله نورانی؛ حمید پارسانیا

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 37-70

https://doi.org/10.22059/jstmt.2018.71326

چکیده
  پس از رنسانس و رشد علم تجربی در اروپا، میان علوم تجربی(روش‌ تجربی) و مدعیات کلیسا(روش نقلی)، اختلافات بنیادینی شکل گرفت که در نتیجه آن جامعه اروپایی رای به تعارض میان علم و دین داد. با گسترش علوم تجربی و دستاوردهای آن به جوامع اسلامی این چالش به شکل عمیق‌تری شکل گرفت و متفکرین و صاحب‌نظران این حوزه را درگیر نمود. در ایران نیز استاد شهید ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
جامعه شناسی برهانی، نگاهی نو در نظریه پردازی جامعه شناختی

نوراله نورانی؛ غلامرضا جمشیدیها

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 37-58

https://doi.org/10.22059/jstmt.2019.70421

چکیده
  اختلافات نظری، پیرامون نسبت میان علم مدرن با دین، منجر به نوعی طیف بندی میان متفکرین این حوزه شده است. دیدگاه علم تجدد طلب، پیرایه زدا و سنت گرایی اسلامی، سه رویکرد کلان این میدان منازعه هستند که هر یک به گونه ای متفاوت نسبت به موضوعِ امکان یا امتناع تحقق علم دینی به طور عام و علوم اجتماعی اسلامی به طور خاص اظهار نظر کرده اند. تمامی نظریه ...  بیشتر