نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

ابراز انواع احساسات خوشایند و ناخوشایند از متداول‌ترین رفتارهای جاری در میان انسان‌هاست. در قرآن کریم نیز خداوند متعال با تعابیر متفاوت به ابراز خشنودی، غضب و محبت نسبت به فرد خاص یا یک کنش انسانی می‌پردازد. هر چند برخلاف ابراز احساسات انسانی که حاصل انفعال درونی است، تعبیرهای الهی در قرآن کریم به هیچ وجه برآمده از انفعال درونی نیست، لکن با هدف هدایت انسان‌ها و حاوی الگویی از کنش اجتماعی برای مؤمنان و باورمندان است. لذا این مقاله بر اساس روش عقلی ـ کلامی به‌دنبال استخراج نظام ابراز احساسات الهی است تا به‌عنوان الگویی برای کنش اجتماعی باورمندان مورد استفاده و الهام‌گیری مؤمنان قرار گیرد. از نوآوری‌های مقاله ارائه یک دسته‌بندی جامع از انواع احساساتی است که در قرآن کریم در دو دسته احساسات خوشایند و احساسات ناخوشایند ابراز شده است. در تحلیل اجتماعی کنش انسان باورمند با استفاده از الگوی چهارگانه ماکس وبر، استدلال می‌شود که هیچ یک از کنش‌های عاطفی، سنتی، عقلانی معطوف به ارزش و عقلانی معطوف به هدف روایت‌گر کنش اجتماعی انسان باورمند نیست. مقاله به این نتیجه ختم می‌گردد که کنش اجتماعی انسان باورمند را باید از سنخ «کنش معطوف به ارزش بر اساس عقلانیت متعالی» با ویژگی‌های خاص خود قلمداد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Social analysis of the expression of divine emotions in the Holy Quran as a model for the social action of a believer

نویسنده [English]

  • Seyed Hadi Sajedi

Assistant Professor, Department of Islamic Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The expression of various pleasant and unpleasant emotions is common among humans. In the Holy Quran, Allah expresses different feelings, such as pleasure, anger, and love, towards specific individuals or human actions. Unlike human emotional expressions that result from internal passivity, divine expressions in the Quran are not derived from any passivity, but aim to guide humans and provide a social action model for believers. Using intellectual analysis, this study seeks to extract a system of divine emotional expressions to serve as a model for believers' social actions. It introduces a comprehensive classification of emotions expressed in the Holy Quran as pleasant or unpleasant. Using Max Weber's fourfold model, the article argues that none of the traditional, affectual, value- rational, or means-end rational actions represent the social action of a believer. It concludes that the social action of a believer should be considered as "wert rational action based on transcendent rationality" with its unique characteristics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Holy Quran
  • Believer
  • Feelings
  • Divine Emotions
  • Human Emotions
  • Max Weber
قرآن کریم.
الاسلامیة, مجمع البحوث. 1414. شرح المصطلاحات الفلسفیة. مشهد : مجمع البحوث الاسلامیة.
الکلینی, محمد بن یعقوب. 1376. اصول الکافی. تهران، قم: دارالأسوة للطباعة و النشر.
خسروپناه, عبدالحسین. 1386. "فلسفه عشق در حکمت اسلامی." کتاب نقد 43: 27-56.
سینا, ابوعلی. 1395. النفس من کتاب الشفاء. Edited by حسن حسن زاده آملی. قم: بوستان کتاب.
شیرازی, قطب الدین. 1384. شرح حکمة الاشراق سهروردی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی .
صلیبا, جمیل. 1389. المعجم الفلسفی. بیروت : ذوی القربا.
طباطبایی, سید محمد حسین. 1398. نهایة الحکمة. قم : دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
عاملی, شیخ حر. 1409 ق. وسائل الشیعة . قم: موسسه آل البیت.
فارابی, محمد بن محمد. 1995. آراء أهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. ویرایش علی بوملحم. بیروت: دار و مکتبة الهلال.
فروند, ژولین،. 1383. جامعه شناسی ماکس وبر. ترجمه عبدالحسین نیک گهر. تهران: توتیا.
مروتی, سارا ساکی؛ فرشته دارابی؛ سهراب. 1394. "معناشناسی واژه لعن در قرآن کریم." الهیات قرآنی 43-64.
مصباح, محمد تقی. 1382. آموزش فلسفه. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
مصطفوی, سید جواد. 1369. ترجمه اصول الکافی. تهران: کتاب فروشی علمیه اسلامیه .
وبر, ماکس. 1374. اقتصاد و جامعه. ترجمه عباس منوچهری، مهرداد ترابی نژاد، مصطفی عمادزاده. تهران : انتشارات مولی .