نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی دانشگاه مازندران

چکیده

مسئله ترسیم وضعیت آرمانی در مسیر عبودیت در حکومت اسلامی از منظر شهید مطهری که آثارش از نظر صحّت و غناى محتوا مورد تایید امامین انقلاب اسلامی بوده است، ضروری می باشد. به همین منظور مقاله حاضر تلاش دارد بر اساس چارچوب نظری اسپریگنز شاخصه‌های وضعیت آرمانی در مسیر عبودیت در حکومت اسلامی بر اساس دیدگاه شهید مطهری را بررسی نماید. به این منظور و با روش تفسیر متن به متن به عنوان روش عملیاتی، سطوح و مراتب مختلف انسانها در سه دسته (مقرّبین، اصحاب الیمین و مکذّبین) تبیین شد. سپس بر اساس این تقسیم بندی، مهمترین بحران در مسیر عبودیت، فاجر و مکذب شدن انسان می باشد و دلایل بحران در مسیر عبودیت عبارتند از: الف: خواسته های صِرف مادی؛ ب: تکذیب معاد و آخرت. تصویر مطلوب وآرمانی انسان در مسیر عبودیت زمانی رخ می دهد که انسان به مرتبه و مقام ابرار و سپس مقربین برسد. راه حل برطرف کردن این مسائل در شکل گیری حکومت اسلامی بعنوان نهاد و تقویت جایگاه علماء و نوابغ بعنوان افراد تاثیرگذار در جامعه، می‌باشد. هر علم مفید و نافع براى جامعه اسلامى با محوریت کتاب و سنت و اجتهاد، منابع الگوی حکومت اسلامی در مسیر عبودیت در حکومت اسلامی محسوب می شود. هدف غاییِ حکومت اسلامی در مسیر عبودیت در نظام اسلامی، لزوم هماهنگى در رشد ارزشهاى انسانى و رساندن انسان به کمال الهی هست. ابعادی که حکومت اسلامی می تواند جهت رسیدن به هدف مذکور فعالیت کند عبارتند از: بُعد معرفتی، معنوی و احکام.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the ideal situation On the way to worship in the Islamic Based on the view of Martyr Motahari

نویسنده [English]

  • HAMIDREZA MONIRI

Academic staff of Mazandaran University

چکیده [English]

The issue of drawing an ideal situation On the way to worship in the Islamic government is essential from the point of view of martyr Motahari, whose works have been approved by the imams of the Islamic Revolution in terms of accuracy and richness of content. For this purpose, This article is an attempt to Based on Spriggans' theoretical framework To examine the indicators of the ideal situation On the way to worship in the Islamic government Based on the view of Martyr Motahari. For this purpose and with the text-to-text interpretation method as an operational method, Different levels of people were divided in three categories: The best people to God - the good ones - the hellish. Then based on this division The most important crisis in worship To be hellish is to be human And the reasons for the crisis in the direction of worship are: a. Just looking at the affairs of this world B: Not accepting the hereafter. The favorable situation in the direction of worship occurs when a person will reach the rank and status of the good ones and The best people to God.The solutions to solve this crisis are: In the formation of Islamic government as an institution and strengthening the status of geniuses as important people in society, Every useful knowledge of the Islamic society centered on the Qur'an and the Sunnah of the Prophet of Islam and Ijtihad are the sources of the model of the Islamic government in the direction of worship in the Islamic government. The ultimate goal of the Islamic government in the direction of worship in the Islamic government is the need for coordination in the development of human values and bringing man to divine perfection. The dimensions in which the Islamic government can work to achieve the aforementioned goal are in the three core parts of the Islamic religion, which are: beliefs, ethics, and jurisprudence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Causes of Arbaah"
  • "Semantic System"
  • "Islamic Revolution"
  • "Society's Desire"
  • "Martyr Motahari"
قرآن کریم
اسپریگنز، توماس(1379). فهم نظریه های سیاسی، چاپ هفتم، تهران: نشر آگه.
امام خمینی، سید روح الله(1380). شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) (چاپ قدیم)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
--------(1378). صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
---------(1392). تفسیر سوره حمد (چاپ قدیم)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
---------(1409ه ق). ولایت فقیه (چاپ قدیم)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
استراوس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1384). اصول و روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی: روش ها و شیوه ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
باقی نصرآبادی، علی(1399). راهبری حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگ با تاکید بر آرای شهید مطهری، نشریه سیاست متعالیه، شماره 31، ص280-264.
رمضانی، علی(1392)، «نظریه «استخدام» و خاستگاه ارزشی «عدالت» از دیدگاه علامه طباطبایی؛ (بر اساس تفسیر شهید مطهری، استاد مصباح یزدی و استاد جوادی آملی)»، نشریه حکومت اسلامی ، شماره 3، ص189-161.
زیتی چشمه سرده، سامان (1394). شکل گیری انقلاب اسلامی بر اساس نظریه بحران توماس اسپریگنز،اولین کنفرانس بین المللی نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی (مدیریت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت، حسابداری)، ص 98- 118.
صدرا، علیرضا؛ محمود پناهی، سید محمد رضا(1394). شاخص های نو اندیشی حوزوی(با تاکید بر اندیشه‌ی آیت الله مطهری)، نشریه سیاست، شماره 24، ص 202-219.
سلطانی رنانی، سید مهدی(1392). «مؤلفه‌های اخلاق اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری»، پژوهش های اجتماعی اسلامی، شماره 96، ص 46-3.
مرتضوی شاهرودی، سید محمود ؛ ساجدی، ابوالفضل ؛ مصباح، علی(1397). بررسی و نقد مبانی هرمنوتیکی پل ریکور، کلام اسلامی، شماره 105، ص150-115.
قاسمی، حسین ؛ نصرت پناه،محمد صادق(1399). چارچوب نظریه نخبه گرایی در اندیشه سیاسی شهید مطهری، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، ش 35، ص 150-131.
فرشباف زیرک کار، وحیده؛ سروریان، حمیدرضا(1397). « نقد و بررسی رابطه دین و معنویت از دیدگاه ملکیان با تکیه بر دیدگاه شهید مطهری و جوادی آملی»، نشریه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین، شماره7، ص 150-127.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی(1340). رساله سه اصل، به تصحیح سید محمد حسین نصر، تهران: انتشارات دانشکده معقول و منقول.
--------(1981م). اسفار، ج7، بیروت: دار احیاالتراث.
----------(1385) الشواهد الربوبیه، ترجمه و تفسیر جواد مصلح، تهران: انتشارات سروش، چاپ چهارم.
کلینی، محمدبن یعقوب(1407). اصول کافی، ترجمه علی اکبر غفاری، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
مطهرى، مرتضى(1372)، ‏مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، 30ج، چاپ 8، قم:  صدرا.
---------(بی تا).یادداشتهاى استاد مطهرى، ج‏6، 13ج، تهران: صدرا.
نظرپور، حامد؛ سپاهی، مجتبی(1398). «رابطه معنویت و الاهیات از دیدگاه مک گراث و شهید مطهری»، نشریه: الهیات تطبیقی، شماره 22، ص30-17.