نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
یکی از مسائل اساسی مکاتب فلسفی در حوزه علوم اجتماعی، مسئله احتماعی بودن انسان است. براین اساس مسئله اصلی این نوشتار نیز تبیین نظریه آیت الله جوادی آملی درباره اجتماعی بودن انسان است. در این مقاله با مراجعه به آثار ایشان و بهرهگیری از روش کتابخانهای این نتایج به دست آمده است: بر اساس نظریة جسمانیة الحدوث و روحانیةالبقاء بودن، انسان در نقطه آغاز موجودی جسمانی است و با حرکت جوهری به تدریج به وجودی روحانی مییابد. براساس این نظریه اگرچـه انسـانها در حدوث، بهرهمند از مبدأ واحد مشترک هستند، اما در بقاء، متناسب با نوع حرکت خود به انواع متعدد مبدل میشوند. آیت الله جوادی آملی اجتماعی بودن انسان را یکی از مراحل حرکت جوهری انسان برمیشمرد. وی انسان و کنش او را براساس حرکت جوهری در چند دسته جای میدهد: نخست؛ توحش طبعی و کنش حیوانی، دوم؛ استخدام متقابل و کنش متقابل، سوم؛ استخدام عادلانه و کنش مبتنی بر عقل، چهارم؛ احسان و ایثار و کنش مبتنی بر فطرت الهی. آیت الله جوادی آملی استخدامگری را معطوف ناشی از طبیعت انسان دانسته و معتقد است آدمی براساس فطرت خویش مدنیست، اما بر اساس طبیعت خود متوحش است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Ayatollah Javadi Amoli's theory of innate sociality
نویسنده [English]
- Hosein Hajmohamadi
Tehran University
چکیده [English]
One of the important topics in the philosophical schools of social sciences is human sociality. The main issue of this article is the explanation of Ayatollah Javadi Amoli's theory about Human sociality. In this article, by referring to his works and using the library method, the following results have been obtained: According to the theory of the physicality of occurrence and the spirituality of survival, man is first a physical being, then with gradual movement in his essence, he becomes a spiritual being. Although humans benefit from a common single origin in the occurrence, but in survival, they are transformed into many types according to their movement type. Ayatollah Javadi Amoli considers human sociality to be the result of one of the steps in the essential movement of man. He puts human and their actions into several categories based on their essential movement: the first; Natural savagery and animal behavior, Second; Mutual recruitment and interaction, Fair employment and act based on reason, fourth; Sacrifice and benevolence and Action based on divine innate. Ayatollah Javadi Amoli considers serving others as a result of human nature. He believes that man is social by divine innate, but he is savage based on his nature.
کلیدواژهها [English]
- Innate sociality
- natural savagery
- physical creation
- The spirituality of survival
- . Javadi Ameli. employment