نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای قرآن و علوم اجتماعی، مجتمع عالی قرآن و حدیث، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.

2 دکترای تفسیر تطبیقی، محتمع عالی بنت الهدی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.

چکیده

سؤال از چیستی جامعه، پرسشی است که فلسفه علوم اجتماعی متکفل پاسخ به آن است. در طول تاریخ دانشمندان زیادی در پی جواب درخور به این پرسش بوده‌اند؛ اما توفیق و توافق چندانی نیافتند. متفکران مسلمان نیز درصدد برآمدند از راه انتزاع از حقیقت بیرونی و شناخت واژه‌های متناظر جامعه در قرآن کریم و شناسایی ویژگی‌های آن واژگان، به تبیین ماهیت جامعه بپردازند، اما این راه نیز چندان که باید مسئله را حل نکرده است. قرآن کریم مابه‌الاشتراکی که موجب پدیدآیی جامعه می‌شود را در واژه «ولایت» خلاصه نموده و نوعی رابطه عرضی را بین افراد، بر پایه ایمان یا کفر و کنش‌های مطابق با آن‌ها، ذکر می‌نماید که در این پژوهش از آن با عنوان ولایت جمعی یادشده است. نوشتار حاضر که با روش اسنادی و با رویکرد توصیفی تحلیلی و با روش تفسیر استنطاقی به رشته تحریر درآمده، در تبیین چیستی جامعه معتقد است که اولاً قرآن ماهیت جامعه را معنوی ذکر می‌کند و وابسته به جغرافیا، قبیله، نژاد و زبان نمی‌داند و ثانیاً ازنظر قرآن کریم جامعه به مجموعه‌ای از انسان‌ها اطلاق می‌شود که بر یکدیگر ولایت جمعی مبتنی بر بینش و کنش‌های منطبق بر ایمان یا کفر داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critical review about the essence of society in the social thought of contemporary Shiite Quranic intellectuals

نویسندگان [English]

  • mohammad dadseresht 1
  • nafise moghise 2

1 Ph.D. in Quran and Social Sciences, The Institute of Quran and Hadith, Al-Mustafa International University, Qom, Iran.

2 Ph.D. in Comparative Interpretation, The Institute of Bint al-Huda, Al-Mustafa International University, Qom, Iran.

چکیده [English]

The fundamental issues of a knowledge are often answered and explained in the philosophy of that knowledge. The question of the essence of the society is also a question that the philosophy of the social sciences is concerned. Throughout history, many scientists have sought to answer this question, but little has been achieved. Muslim scholars have also sought to explain the essence of society by identifying the relevant words in the Holy Qur'an and identifying the characteristics of the words, but this does not seem to be useful either. This article, while explaining and criticizing the definitions of society from the perspective of Qur'anic thinkers, seeks to find out the definition of society from the perspective of the Holy Qur'an. The Holy Qur'an summarizes the common point which leads to the emergence of society in the word of “Wilayah” and mentions a kind of transcendental relationship between individuals based on faith or infidelity and their related actions, referred to in this study as social guardianship. The present article, which has been documented in a descriptive-analytical and inferential way with an inferential interpretation method, argues that in explaining what society is, the Qur'an first considers the essence of society spiritual and not dependent on geography, tribe, race, and language and secondly, according to the Holy Qur'an, society refers to a set of human beings who together have a social guardianship based on vision and actions consistent with faith or disbelief.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Essence
  • Holy Quran
  • Muslim thinkers
  • Society
  • Social guardianship
  • Vilayah
قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی، ناصر.
ابن فارس، ابوالحسین احمد (1404ق). معجم مقاییسُ اللّغة، حقیق و ضبط عبد السَلام محمَد هارون، قم: مکتب الإعلام الإسلامی.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، جمال الدین میردامادی، بیروت، دارالفکر.
احمدی، ظهیر (1388)، مفهوم شناسی امت در قرآن و اجتماع، پژوهش‌نامه علوم و معارف قرآن کریم، سال اول، شماره 2.
ادگار، آندرو، سجویک، پیتر (1388)، مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی، ناصرالدین علی تقویان، تهران، دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
آراسته‌خو، محمد (1381)، فرهنگ اصطلاحات علمی- اجتماعی، تهران، چاپخش.
جوادی آملی، عبدالله (1393)، جامعه در قرآن، قم، اسراء.
خامنه‌ای، سید علی (1392)، طرح کلی اندیشه اسلامی، تهران، خاتم.
دادسرشت، محمد (1400)، راهبردهای جهانی شدن ارزش‌های دینی از منظر قرآن کریم، رساله دکتری جامعه المصطفی العالمیه.
دهخدا، علی‌اکبر (1365)، لغت‌نامه دهخدا، تهران، موسسه لغت‌نامه دهخدا و دانشگاه تهران.
رازی، فخرالدین (1371)، تفسیر کبیر (مفاتیح الغیب)، علی اصغر حلبی، تهران، اساطیر.
راغب اصفهانی، حسین (1412ق)، مفردات قرآن کریم، بیروت-دمشق، دارالقلم-الدارالشامیه.
رشید رضا (بی‏تا)، تفسیر المنار، بیروت، دارالمعرفه.
رفیع پور، فرامرز (1387)، آناتومی جامعه یا سنة الله: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی، تهران، شرکت سهامی انتشار.
ریتزر، جورج (1395)، نظریه جامعه‌شناسی، هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی.
ساروخانی، باقر (1386)، درآمدی بر دایرة‌المعارف علوم اجتماعی، تهران، کیهان.
سجادی، سیدجعفر (1386)، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا، تهران، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد.
سلطان قرائی، خلیل، سلیمان نژاد، اکبر (1387)، تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس، دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال سوم، شماره ششم، بهار و تابستان، ص 181-196.
شاکرین، فاطمه (1390)، هستی‌شناسی جامعه، قم، موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی.
شمالی، محمدعلی (1388)، واکاوی ولایت و ابعاد اجتماعی آن، دو فصل‌نامه علمی پژوهشی الهیات اجتماعی، سال اول، شماره 1.
طباطبایی، سید محمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو.
فخرزارع، سید حسین (1393)، جامعه از منظر قرآن، پژوهشنامه معارف قرآنی، شماره 16، سال پنجم.
قرشی بنابی، علی‌اکبر (1371)، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
گولد، جولیوس؛ کولب، ویلیام ل (1376)، فرهنگ علوم اجتماعی، محمدجواد زاهدی مازندرانی، تهران، مازیار.
مصباح یزدی، محمدتقی (1379)، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمدتقی (1390)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصطفوی، حسن (1430ق)، التحقیق فی کلمات قرآن کریم، بیروت، دارالکتب العلمیه.
مطهری، مرتضی (1377)، مجموعه آثار شهید مطهری، قم- تهران، صدرا.
مقیسه، نفیسه (1398)، ولایت جمعی از منظر قرآن کریم، پایان‌نامه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی، استاد راهنما، محمد دادسرشت.
مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.