نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

چکیده

دانش اجتماعی که در دوره اسلامی شکل گرفته، در بخش مهمی از خود، تحت عنوان حکمت عملی شناخته شده است، آن نظامی از دانش که قانون‌ها، نظریات و مفاهیم ویژه‌ای برای شناخت اجتماعی فراهم ساخته است. شناخت این عناصر می‌تواند مسیر فهم زبان این دانش باشد. از جمله این نظریات، تفاسیر متعدد از اصلی است تحت عنوان «ترکیب» که با نظریه‌های مختلفی تفسیر شده است. ترکیب به‌عنوان اصلی متافیزیکی توانایی تفسیر اجزاء و عناصر مختلف طبیعیاتی و مابعدطبیعی را داراست. نمونه‌ای از این ترکیب‌ها در جهان انسان تحت عنوان جامعه شکل می‌گیرد. در این راستا با یک نگاه تحلیلی-تاریخی فرایند شکل‌گیری تفاسیر مختلف از نظریه ترکیب در خصوص واقعیت اجتماعی را بازخوانی کرده‌ایم و در نهایت دیدگاهی ابداعی در تبیین چیستیِ جامعه با استفاده از ترکیب اتحادی ماده و صورت در حکمت نظری و ترکیب انضمامی ماده و صورت در حکمت عملی ارائه شده است. در نتیجه ترکیب انضمامی آن، تفسیری از اصل ترکیب خواهد بود که تبیین هویت جامعه را عهده‌دار می‌شود. در یک توسعه نظری دیگر که با نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در تبیین هویات اجتماعی پدید آمده، ترکیب انضمامی پیوند ویژه‌ای با اعتباریات برقرار می‌کند. در نهایت، آن نظام عامی که بتواند مفاهیم و نظریات علوم اجتماعی دوره اسلامی را بیان کند، حکمت عملی آن دوره خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Practical wisdom and theories of social composition

نویسنده [English]

  • Hadi Mousavi

Faculty member of the Research Institute of Hawzah and University, Qom Iran.

چکیده [English]

Social knowledge, which was formed in the Islamic era and is known as practical wisdom in an important part, is a system of knowledge that provides special laws, theories and concepts for social knowledge. Knowing these elements can be the way to understand the language of this knowledge. Among these theories, there are many interpretations of the original under the title of "composition" which has been interpreted with different theories. Composition as a metaphysical principle has the ability to interpret various natural and unnatural components and elements. An example of these composition is formed in the human world under the title of society. In this regard, with an analytical-historical view, we have reread the formation process of various interpretations of the theory of composition regarding social reality, and finally, an innovative point of view in explaining what society is by using the united composition of matter and form in theoretical wisdom and the concrete composition of matter and form in The strategy is presented. As a result, its concrete combination will be an interpretation of the principle of composition, which is responsible for explaining the identity of the society. Finally, the general system that can express the concepts and ideas of social sciences of the Islamic period will be the practical strategy of that period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Composition theories
  • Concrete composition of matter and form
  • Social knowledge
  • Social philosophy
  • Practical wisdom
ابن مسکویه (1371). تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، سوریة: دار مکتبة الحیاة.
پیرسون، کریستوفر (1380). معنای مدرنیت. تهران: کویر.
پارسانیا، حمید (1391). جهان‌های اجتماعی، تهران: فردا.
دورکیم، امیل (1359). قواعد روش جامعه‏شناسی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: کتابسرای بابل.
حسنی، سید حمیدرضا؛ موسوی، هادی (1395)، انسان‏کنش‏شناسی پوزیتیویستی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسنی، سید حمیدرضا؛ موسوی، هادی (1397)، انسان‌کنش‌شناسی صدرایی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسنی، سید حمیدرضا؛ موسوی، هادی (1398) جایگاه‌شناسی حکمت عملی (در جستجوی علوم انسانی)، تهران: سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
طباطبایی، سید محمدحسین (2007)، مجموعة الرسائل العلامة الطباطبایی، مصحح صباح ربیعی، قم: باقیات.
طباطبایی، سید محمدحسین(1387الف) مجموعه رسائل علامه طباطبائى، قم: بوستان کتاب.
طباطبایی، سید محمدحسین (1387ب) اصول فلسفه رئالیسم، قم: بوستان کتاب.
طوسی، خواجه نصیرالدین (1360ش). اخلاق ناصری، تصحیح: مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران: خوارزمی.
عابدینی، جواد (1399). سرل و علوم انسانی؛ تحلیل فلسفی واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان سرل و پیامدهای آن برای علوم انسانی، قم: حوزه و دانشگاه.
عبودیت، عبدالرسول (1385)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی ج1، تهران: سمت.
عبودیت، عبدالرسول (1386)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی ج2، تهران: سمت.
گیدنز، آنتونی (1384). مسائل محوری در نظریه اجتماعی کنش، ساختار و تناقض در تحلیل اجتماعی. تهران: سُعاد.
گیدنز، آنتونی (1396). ساخت جامعه. تهران: نشر علم.
ملاصدرا (م1981)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
 Searle، John R. (1995). The Construction of Social Reality, New York: The free press