نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
بی تردید، یکی از روشنفکران مسلمان و رهبران اجتماعی که طی چند دهۀ اخیر، افکارش مورد توجه قرار گرفته، فتحالله گولن است. او نسخۀ جدیدی از اسلام را معرفی میکند که به اسلام میانهرو یا اسلام اجتماعی میان اندیشمندان غربی شهرت دارد. گولن، اسلام را با خوانشی ترکی تفسیر میکند که در آن، اسلام با هویت ترکی پیوند ویژهای مییابد. این پژوهش با هدف دستیابی به فهم خوانش گولن از اسلام، ابتدا تفسیر او از اسلام ترکی یا آناتولی را با مفاهیم مدنظر وی شرح میدهد. در این میان، مفهوم جهاد را به دلیل تفسیر نوینی که گولن از آن میکند با تفصیل بیشتری بررسی میشود. در نهایت به علل عقب ماندگی مسلمانان از منظر گولن و در چارچوب فهم وی از اسلام ترکی پرداخته میشود. در این پژوهش با مرور آثار گولن با روشی اکتشافی- توصیفی، به این مهم رهنمون میشویم که اسلام اجتماعی، گونه ای از اسلام سکولار است که میان متفکران مسلمان به اسلام رحمانی شناخته میشود. اسلام رحمانی وی، با نشان دادن چهرهای ملایم و به دور از خشونت از اسلام به جهان و پیوند آن با مدرنیته دارای پنج ویژگی عمده است: نگاه گزینشی و حداقلی به اسلام، تحریف و قلب مفاهیم اسلام سیاسی مثل جهاد، اخلاق محوری مبتنی بر ارزشهای جهان شمول و سکولار، تاکید بر تساهل و مدارا، پذیرش نظریه پلورالیسم دینی و تأسیس جامعه تکثرگرا با حمایت از دموکراسی غربی.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Anatolian Islam in the social thought of Fethullah Gulen
نویسندگان [English]
- Elham sadat Moghadasi 1
- Mahdi Hosseinzadeh Yazdi 2
1 MA in Muslim Social Sciences, University of Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
چکیده [English]
Undoubtedly, Fethullah Gulen is one of the Muslim intellectuals and social leaders whose thoughts have received attention in the last few decades. He introduces a new version of Islam, which is known as moderate Islam or social Islam among Western thinkers. Gülen interprets Islam by a Turkish reading, in which Islam finds a special link with Turkish identity. His innovative reading of Islam, while emphasizing individual morality and spirituality pays special attention to interpretation, tolerance and dialogue with other religions and supports the establishment of a comprehensive pluralist. By revising and redefining the words and terms of Sufism, he places service as a faith-inspired concept at the center of his work, which leads to the form of modern Sufism. Modern Sufism is the expansion of the concept of individual Sufism to the community and the promotion of social participation in today's modern world.
In order to understand Gülen's reading of Islam, we first explain his interpretation of Turkish or Anatolian Islam by his intended concepts. In the meantime, we examine the concept of Jihad in more detail due to Gulen's new interpretation of that. Finally, we discuss the causes of the backwardness of Muslims from Gulen's point of view and in the framework of his understanding of Turkish Islam.
It can be said that Gülen's social Islam is a type of secular Islam that is known as Rahmani Islam among Muslim thinkers. His Rahmani Islam, by displaying a gentle and non-violent face of Islam to the world and linking that with modernity, has five major features: selective and minimal view of Islam, distortion and conversion of the concepts of political Islam such as Jihad, ethics based on Universal and secular values, emphasis on tolerance, accepting the theory of religious pluralism and establishing a pluralistic society by support of Western democracy.
کلیدواژهها [English]
- Secular Islam
- Turkish Islam
- Modern Sufism
- Rahmani Islam
- Jihad
- Gulen