نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند
چکیده
مسئله آنست که خروج از انفعال در برابرفرهنگ مبتذل در حال اشاعه و تحقق دکترین جهانی شدن فرهنگ اسلامی، با تکیه بر معیارها و سلایق شخصی مبلغان، امکان پذیر نیست؛ و نیازی جدی به الگوئی استاندارد شده از منابع دین وجود دارد. لذا هدف این مقاله استخراج و تدوین الگوی کارگزاری نفوذ اجتماعی دین از آموزههای قران است که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و گرانددتئوری، میسر گردیده است. یافته ها نشان میدهد الگوی بدست آمده دارای دو بعد عملی و نظری است که شاخصهای بعد نظری عبارتند از: تخصص، شناخت از َشرایط( فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی)، شناخت از مخاطب و شناخت از نقشهای خود. شاخصهای بعد عملی نیزعبارتند از: ایمان، امانتداری، اطمینان در ارائه، استقامت و پایداری و هماهنگی با مخاطب.نتیجه آنکه میزان نفوذ اجتماعی دین از طریق هر کدام از کارگزاران با میزان نزدیکی و شباهت آنها با الگوی گارگزاری نفوذ اجتماعی دین در آموزههای قرآنی، ارتباط مستقیم دارد. هر چه نزدیکی و شباهت بیشتر، نفوذ اجتماعی دین بیشتر و هر چه نزدیکی و شباهت کمتر، نفوذ اجتماعی دین، کمتر خواهد بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Pattern of social influence of religion in the teachings of the Quran
نویسنده [English]
- mohammad bagher akhoundi
Sociology،Humanities،birjand
چکیده [English]
In order to overcome passivity against the spreading vulgar culture and to implement the doctrine of globalization of Islamic culture, subjective criteria of the missionaries should be avoided. This seriously need a standardized model of religious sources. Therefore, This study aims is to extract and elaborate the agency pattern of the social influence of religion relying on the teachings of the Qur'an and using the content quality analysis and grounded theory. The findings show that the obtained pattern has two practical and theoretical dimensions. The theoretical indicators include expertise, knowledge of the (cultural, social, economic, political and international) conditions, recognition of the audience and recognition of the personal roles. Practical indicators include faith, fidelity, confidence in the presentation, endurance and sustainability and coordination with the audience. Results reveal that there is a direct relationship between the social influence of the religion and the degree of their proximity and similarity with the pattern of social influence agency of the religion in the teachings of the Qur'an through each of the agents; so that the more proximity and similarity are, the more social influence of the religion is and the less proximity and similarity are, the less social influence of the religion is.
کلیدواژهها [English]
- "Qur'an"
- "Social Influence of Religion"
- "Agency Pattern"
- " Practical Dimension"
- "Theoretical Dimension"