دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

قاله حاضر درصدد بررسی «جایگاه عرب‌گرایی در مواجهه تفسیری با قرآن کریم در فکر معاصر اسلامی» با تمرکز بر سه اندیشمند عرب در این زمینه است. روش تحقیق به شیوۀ توصیفی - تحلیلی خواهد بود. رویکرد ادبی به تفسیر قرآن یکی از پرنفوذترین جریان‌های فکری در فکر معاصر عربی به پیش‌گامی اندیشمندانی نظیر محمد عبده، طه حسین، امین الخولی، شکری محمد عیاد، بنت الشاطی و شاگردان آنها نظیر محمد احمد خلف الله، مهدی علّام و نصر حامد ابوزید است. مهم‌ترین ادعای این جریان، آن است که قرآن، عظیم‌ترین اثر ادبی است که زبان عربی را جاودانه ساخته، ازاین‌رو نباید نخستین و مهم‌ترین غرض تفسیر قرآن را فهم، هدایت و رحمت الهی نسبت به بشر تلقی کرد، بلکه قرآن را باید به‌مثابه یک امر فرهنگی (The Cultural) شناخت. این رویکرد، قرآن کریم را از یک کتاب وحیانی که همواره در تمدن اسلامی به‌عنوان راهنمای فعّالی در تحقق ظرفیت‌های الهی انسان شناخته می‌شد، به ابژه‌ای برای مطالعه خصلت‌های فرهنگی تمدنی نظیر تمدن عربی - اسلامی تقلیل داده و چنین می‌نمایاند که مطالعه این کتاب الهی مسئله‌ای ایمانی نیست و هر عرب زبان و یا علاقه‌مند به زبان عربی لازم است به مطالعه ادبی این کتاب بزرگ عربی روی آورد و پس از آن، هر کس برای هر مقصودی که دارد می‌تواند به قرآن مراجعه و مقصود خود را دنبال کند. مسئله اصلی در مقاله آن است که مکانت خصلت‌های فرهنگی «عروبة» (عرب‌گرایی) در مواجهه تفسیری با قرآن کریم را مورد تأمل قرار دهد و با اِعمال ارزیابی انتقادی، پیامدهای چنین رویکردی را بررسی نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of Arabism in the Literary Interpretation of the Holy Qur’an: A Critical Study of Amīn al-Khūlī, Naṣr Ḥāmid Abū Zayd, and Mohammed Arkoun

نویسندگان [English]

  • Moslem Taheri Kalkoshvandi 1
  • Zahrasadat Keshavarz 2

1 Assistant Professor, Faculty of Theology, Farabi College, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 PhD in Shiite History, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The present article aims to examine the position of Arabism in the interpretive encounter with the Holy Qur’an in contemporary Islamic thought by focusing on three prominent thinkers in this field. The study adopts a descriptive-analytical method. The literary approach to Qur’anic interpretation represents one of the most influential intellectual movements in contemporary Arab thought. This approach was pioneered by thinkers such as Muhammad Abduh, Taha Hussein, Amin al-Khouli, Shukri Muhammad Ayyad, Bint al-Shati, and later developed by their students, including Muhammad Ahmad Khalafullah, Mahdi Allam, and Nasr Hamed Abu Zayd. The central claim of this movement is that the Qur’an is the greatest literary work that has immortalized the Arabic language. Consequently, the primary purpose of Qur’anic interpretation should not be viewed as the pursuit of understanding, guidance, or divine mercy for humanity. Rather, the Qur’an should be approached as a cultural phenomenon. This perspective reduces the status of the Holy Qur’an from a revealed book—traditionally regarded in Islamic civilization as an active guide for realizing humanity’s divine potential—to a cultural artifact that merely reflects the characteristics of Arab-Islamic civilization. It suggests that the study of this divine book is not a matter of faith, but rather a literary endeavor open to any Arabic speaker or anyone interested in the Arabic language. Accordingly, individuals are free to approach the Qur’an from their own standpoint and pursue their personal intellectual purposes. The main objective of this article is to explore the role of the cultural features of Arabism in the interpretive engagement with the Holy Qur’an and to critically assess the implications of such an approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amin al-Khouli
  • Arabism
  • Literary Approach
  • Muhammad Arkoun
  • Nasr Hamed Abu Zayd
  • Qur’anic Interpretation
آقایی، محمدرضا (1388) «جستاری در جریان شناسی تفسیر معاصر با تأکید بر دیدگاه محمد احمد خلف الله»،پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، شماره 5، صص 121 تا 136.
ابن خلدون، عبدالرحمن (1988). مقدمه تاریخ ابن خلدون، بیروت: دارالفکر.
ابن عاشور أ. صلیحة. (بی‌تا). الخطاب القرآنی والمناهج الحدیثة فی تحلیله دراسة نقدیة، مندرج فی «أعمال الملتقی الدولی الثالث فی تحلیل الخطاب جامعة قاصدی مرباح ورقلة»، الجزایر: جامعة ورقلة.
ابوزید، نصر حامد (1376). «تاریخمندی امر پوشیده و مبهم»، ترجمه‌ی محمدتقی کرمی، نقد و نظر، شماره 12.
ابوزید، نصر حامد (1983)، فلسفة التأویل: دراسة فی تأویل القرآن عند محیی الدین بن عربی، بیروت: دار التنویر للطباعة والنشر، الطبعة: الأولی.
ابوزید، نصر حامد (1992)، الخطاب الدینی، رؤیة نقدیة نحو انتاج وعی علمی بدلالة النصوص الدینیة، بغداد: دارالمنتخب العربی.
ابوزید، نصر حامد (1995)، النص، السلطة، الحقیقة، (الفکر الدینی بین إدارة المعرفة وإرادة الهیمنة)، بیروت، المرکز الثقافی العربی، الطبعة: الأولی.
ابوزید، نصر حامد (2000)، مفهوم النص دراسة فی علوم القرآن، الناشر: بیروت، المرکز الثقافی العربی، الطبعة: الخامسة.
ابوزید، نصر حامد (2008 الف)، إشکالیات القراءة وآلیات التأویل، ط 8، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
ابوزید، نصر حامد (2008ب)، الخطاب والتأویل (سلطة السیاسة وسلطة النص). بیروت: المرکز الثقافی العربی/ المغرب: الدار البیضاء، الطبعة: الثالثة.
ابوزید، نصر حامد (2010)، التجدید والتحریم والتأویل بین المعرفة العلمیة والخوف من التکفیر، بیروت: المرکز الثقافی العربی/ المغرب: الدار البیضاء، الطبعة: الأولی.
ابوزید، نصر حامد (2015)، صوت المنفی من الإسلام، تعریب: نهی هندی، القاهرة: الکتب خان للنشر والتوزیع، الطبعة: الأولی.
ارکون، محمد (1386). قرآن را چگونه بخوانیم، ترجمه و ویرایش، سید علی آقایی، مجلۀ خردنامه، ش 21.
ارکون، محمد (1995). من فیصل التفرقة الی فصل المقال: أین هو الفکر الإسلامی المعاصر؟، مترجم، هاشم صالح.
ارکون، محمد (1996 الف). تاریخیة الفکر العربی الإسلامی، مترجم، هاشم صالح، بیروت: مرکز الانماء القومی و المرکز الثقافی العربی.
ارکون، محمد (1996 ب). نافذة علی الإسلام، مترجم صیاح الجهیم، بیروت: دار عطیة للنشر.
ارکون، محمد (2005). القرآن من التفسیر الموروث الی تحلیل الخطاب الدینی، بیروت: دار الطلیعة للطباعة و النشر.
ارکون، محمد (2007). الفکر الإسلامی نقد و اجتهاد، مترجم، هااشم صالح، بیروت: دار الساقی.
ارکون، محمد. (2009). نحو نقد العقل الإسلامی، مترجم: هاشم صالح، بیروت: دار الطلیعة للطباعة والنشر.
ارکون، محمد. (بی‌تا). قضایا فی نقد العقل الدینی: کیف نفهم الاسلام الیوم؟، مترجم، هاشم صالح، بیروت: دار الطلیعة للطباعة والنشر.
اصغری، جواد. (1402). زبان عربی؛ قرآن و هویت، تهران: ایشتار.
برهومة، موسی. (2013). الناطقون بلسان السماء، بیروت و المغرب: المرکز الثقافی العربی و الدار البیضاء.
پارسانیا، حمید (1392) نظریه و فرهنگ: «روش‌شناسی بنیادین تکوین نظریه‌های علمی»، راهبرد فرهنگ، شماره بیست و سوم، پاییز.
جندی، انور (1971م)، المساجلات و المعارک الادبیة، قاهره: مکتبة الأنجلو المصریة.
حجتی، سید محمدباقر.(1355). «مقدمه ای بر نگارش قرآن در زمان پیامبر اسلام (ص)»، معارف اسلامی (سازمان اوقاف)، شماره 26.
خلف الله، محمد احمد (1999). الفن القصصی فی القرآن الکریم، تحلیل خلیل عبدالکریم، القاهرة: سینا للنشر.
خوش‌منش، ابوالفضل (1398). زبان قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
الخولی، امین (1933) «تفسیر»، دائرة المعارف الإسلامیة، ج 9، بیروت: دارالفکر.
الخولی، امین (1936). «بل هی ثورات علی علوم البلاغیة» الهلال، رقم العدد 5.
الخولی، امین (1949) التفسیر: معالم حیاته، منهجه الیوم، قاهرة: الهیة المصریة العامة للکتاب.
الخولی، امین (1952) مناهج تجدید فی النحو والبلاغة والتفسیر والأدب، قاهرة: الهیة المصریة العامة للکتاب.
الخولی، امین (1960). «صحتنا الأدبیة محتاجة للفحص»، مجلة العربی، مارس.
الخولی، امین (1963 الف) «فی سبیل المنهج.. مفاهیم مهزورة»، المجلة، رقم العدد: 83، تاریخ الإصدار:1 نوفمبر.
الخولی، امین (1963 ب) «تراثنا بین الوفاء والجحود والارتجال والتخطیط والتبدد والتجمیع»، المجلة، رقم العدد: 81، تاریخ الإصدار:1 سبتمبر.
الخولی، امین (1965) «القرآن والمفاهیم المثالیة للاشتراکیة»، الأقلام. رقم العدد: 8، تاریخ الإصدار:1 أغسطس.
الخولی، امین (1967) «أدبنا الآن یمثلنا وما الأدب إلا صورة الحیاة»، الهلال، رقم العدد: 12، تاریخ الإصدار:1 دیسمبر.
رشیدرضا، محمد (1954) تفسیر القرآن الحکیم، المشتهر باسم تفسیر المنار، ج1، قاهره: دارالمنار.
شاکر، محمدکاظم و نانسی ساکی (1393) «بنت الشاطی وساماندهی تفسیر ادبی»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شماره 24، صص 83 تا 108.
طیب حسینی، سید محمود (1387) «امین خولی و مؤلفه‌های تفسیر ادبی» نشریه مشکوة، شماره 99، تابستان 1387.
عبدالرحمن، طه. (2006). روح الحداثة المدخل إلی تأسیس الحداثة الإسلامیة، الدار البیضاء: المرکز الثقافی العربی.
فاضل سعدی، احمد. (2012). القراءة الارکونیة للقرآن: دراسة النقدیة، بیروت: مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی،.
قاسم‌پور، محسن و اعظم پویازاده و محدثه ایمانی (1396) «بازنگری مبانی و روش تفسیر ادبی معاصر از منظر امین خولی»، نشریه آموزه‌های قرآنی، بهار و تابستان، شماره 25.
قائمی نیا، علیرضا (1393) بیولوژی نص نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کرمانی، نوید (1399) زبان به‌مثابه معجزه؛ قرآن متن اصلی فرهنگ عربی، ترجمه ملیحه احسانی نیک و لیلا ذوالقدری، تهران: نشر کرگدن.
کریمی‌نیا، مرتضی (1384) «امین خولی و بنیادگذاری مکتب ادبی در تفسیر»، نشریه جستارهای فلسفی، شماره 6، زمستان 1384.
موسوی مقدم، محمد و جنان امیدوار (1388) «روش‌شناسی تفسیر ادبی-تاریخی قرآن در دوره معاصر»، پژوهش دینی، شماره نوزدهم، پاییز و زمستان. صص 117 تا 130.
 Ahmad, A.A., Alawi, N.M. (2024) Arabic as a Language of Revelation: A Reading into Quranic Verses. Dirasat: Human and Social Sciences.Volume 51, Issue 4, Pages 425 – 434.