دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش به بررسی نظریه محبت - عدالت خواجه نصیرالدین طوسی و کاربردهای آن در کنترل اجتماعی می‌پردازد. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی آثار خواجه نصیر و منابع مرتبط، یافته‌ها نشان می‌دهد که وی با ترکیب هوشمندانه محبت به عنوان مکانیسم درونی کنترل و عدالت به عنوان سازوکار بیرونی، الگویی جامع برای تنظیم روابط اجتماعی ارائه کرده است. نظریه محبت - عدالت خواجه نه‌تنها نظم و ثبات را تضمین می‌کند، بلکه با کاهش اتکا به اجبار و تأکید بر پیوندهای انسانی، به ایجاد جامعه‌ای متعادل و هماهنگ کمک می‌کند. به تعبیر دیگر، محبت به عنوان مکانیسم درونی کنترل، نیروی خودجوشی است که از طریق روابط عاطفی و به شکل ارگانیک همبستگی اجتماعی را محقق می‌کند، در حالی که عدالت به عنوان سازوکار بیرونی، ضامن نظم ساختاری جامعه است. این نظریه با توجه به تأکید همزمان بر ابعاد عاطفی و ساختاری کنترل اجتماعی و نیز انعطاف‌پذیری فرهنگی، می‌تواند به عنوان چارچوبی بومی برای تحلیل و طراحی نظام‌های کنترل اجتماعی در جوامع اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که این نظریه قابلیت بالایی برای پاسخگویی به چالش‌های معاصر کنترل اجتماعی دارد و کاربرد عملی آن می-تواند در مسائل اجتماعی مانند کاهش کجروی، تقویت سرمایه اجتماعی، و مدیریت تعارضات مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A study of Khajeh Nasir's theory of love-justice and its role in social control

نویسنده [English]

  • Akbar Shahbazi 2

1

2 Master's student in Muslim Social Sciences, University of Tehran

چکیده [English]

This study examines the love-justice theory of Khwaja Nasir al-Din Tusi and its applications in social control. Using the qualitative content analysis method of Khwaja Nasir's works and related sources, the findings show that he has presented a comprehensive model for regulating social relations by intelligently combining love as an internal mechanism of control and justice as an external mechanism. Khwaja's love-justice theory not only ensures order and stability, but also helps to create a balanced and harmonious society by reducing reliance on coercion and emphasizing human bonds. In other words, love as an internal mechanism of control is a spontaneous force that achieves social solidarity through emotional relationships and in an organic way, while justice as an external mechanism guarantees the structural order of society. Given the simultaneous emphasis on the emotional and structural dimensions of social control as well as cultural flexibility, this theory can be used as a native framework for analyzing and designing social control systems in Islamic societies. The present study shows that this theory has a high potential to respond to contemporary challenges of social control, and its practical application can be examined and used in social issues such as reducing deviance, strengthening social capital, and managing conflicts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social control
  • theory of love-justice
  • Khwaja Nasir al-Din Tusi
  • Islamic society
  • social order
آرون، ریمون (1372). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ابوالحسنی نیارکی، فرشته (1400). اخلاق نیکی­محور مدنی مبتنی بر محبت و نوع‌دوستی از منظر نصیرالدین طوسی، پژوهشنامه اخلاق، سال چهاردهم، شماره 53: 72-53.
اخوان کاظمی، بهرام. (1379). تئوری‌های عدالت در فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم سیاسی، شماره 8: 154-127.
اسمیت، فیلیپ (1383). درآمدی بر نظریه فرهنگی، حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
بحرانی، مرتضی و علوی‌‌پور، محسن (1396). دوستی در سنت فلسفۀ سیاسی اسلامی. حکمت معاصر، 8(1)، 29-54.
بیرو، آلن (1367). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: کیهان.
حمله­داری، سعیده و فاضلی، سیداحمد (1401). بررسی تطبیقی دیدگاه غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی درباره سبب و متعلق دوستی، نظریه­های اجتماعی متفکران مسلمان، دوره دوازدهم، شماره 4: 29-15.
دانشور محمدزادگان، فاطمه، و فیله‌کش، مریم (1396). اخلاق و عدالت اسلامی در سیاست اموال خواجه نصیرالدین طوسی، کنفرانس بین‌المللی عدالت و اخلاق، سیویلیکا.
درویشی، صیاد (1401). فراتحلیل پژوهش‌های سرمایه اجتماعی و پیشگیری از جرم با رویکرد فراملی، تحقیقات حقوقی بین‌المللی، دوره پانزدهم، شماره 57: 106-79.
رضوی، سید ابوالفضل و نظام‌الاسلامی، امین (1393). کنترل اجتماعی در نظرگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مطالعات تاریخ انتظامی، دوره اول، شماره 3: 124-99.
زاغری، طاهره؛ بخشایشی اردستانی، احمد و اشرفی، اکبر (1399). اخلاق سیاسی از منظر دو اندیشمند اسلامی: خواجه نصیرالدین طوسی و خواجه نظام‌الملک، فصلنامه پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام، سال دهم، شماره 3: 98-65.
صبوریان، محسن و شهبازی، اکبر(1403). بساطت معنا و تکثر فرم در هیئت‌های عزاداری: بررسی یک ایستگاه صلواتی منطقه نیروگاه قم، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دومین همایش ملی  هیئات مذهبی و آیین­های دینی (روایت اجتماعی هیئات).
غفاری‌فر، حسن (1381). نظارت و کنترل اجتماعی. مطالعات راهبردی زنان، شماره 17.
محمدخانی، مهدی؛ دهباشی، مهدی و واعظی، سیدحسین (1395). بررسی و بازخوانی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره عدالت، پژوهش‌های اخلاقی، سال هفتم، شماره 1: 180-161.
محمدی اصل، عباس (1388). نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: جامعه‌شناسان.
مهدی‌زاده، سیدمحمد (1389). نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: همشهری.
منوچهری، عباس (1388). دوستی در اندیشه سیاسی: روایتی پارادایمی، تحقیقات سیاسی و بین‌المللی، سال اول، شماره 3: 74-55.
نایبی، هوشنگ؛ معیدفر، سعید، سراج‌زاده، سیدحسین و فیضی، سعید (1396). تئوری آنومی دورکیم و مرتن؛ شباهت‌ها، تفاوت‌ها و شیوه‌های اندازه‌گیری. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال هفدهم، شماره 66: 51-9.
نصیرالدین طوسى، محمد بن محمد (1373 الف). اخلاق ناصرى، تصحیح مجتبى مینوى و علیرضا حیدرى، چاپ پنجم، تهران: خوارزمى.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1373 ب). اوصاف الاشراف، تصحیح سیدمهدی شمس‌الدین، چاپ سوم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
همیلتون، پیتر (1379). تالکوت پارسونز، ترجمه احمد تدین، تهران: هرمس.
یاراحمدی، مهدی (1399). بررسی اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی با تأکید بر نظریه حکومت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Durkheim, É. (2014). The division of labor in society (S. Lukes, Ed.; W. D. Halls, Trans.). Free Press. (Original work published 1893)
Foucault, M. (1995). Discipline and punish: The birth of the prison (A. Sheridan, Trans.). Vintage Books. (Original work published 1977)
Hirschi, T. (1969). Causes of delinquency. University of California Press.
Merton, R. K. (1938). Social structure and anomie. American Sociological Review, 3(5), 672-682. https://doi.org/10.2307/2084686
Parsons, T. (1951). The social system. Free Press.