دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران

2 گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

چکیده

فضیلت نظری محوری‌ترین فضائل از دیدگاه فارابی بوده و در میان فضائل چهارگانه که از جمله این فضائل، می‌توان به فضیلت اخلاقی اشاره کرد، نقشی بنیادین دارد. اما کسب فضائل اخلاقی، منوط به فرض اختیار انسانی است به گونه‌ای که فارابی عمل نیکی را که به نحو اتفاقی از فاعل انسانی صادر شود، خالی از فضیلت معرفی می‌کند. در عین حال، در نظام اندیشه فارابی اکتساب مبادی نخستین عقلی را نمی‌توان در دایره اختیار و انتخاب تمامی انسان‌ها دانست. به این ترتیب تحصیل فضیلت برای همگان ممکن نخواهد بود. این پژوهش، با بررسی انواع مختلف فضیلت در فلسفه فارابی و تبیین جایگاه مقدم و محوری فضیلت نظری، و با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این مسئله می‌پردازد که آیا با نظر به وابستگی سایر فضایل به فضیلت نظری و غیراختیاری بودن اکتساب مبادی فضیلت نظری، امکان تحصیل فضیلت اخلاقی برای انسان همچنان محفوظ می‌ماند؟ پاسخ به این پرسش از خلال واکاوی نقش دو عامل فطرت و عقل فعال در فرآیند اکتساب فضائل نظری، به عنوان دو مانع اساسی در برابر مسئله امکان تحصیل فضیلت دنبال می‌شود؛ به گونه‌ای که با اذعان به تفاوت‌های طبیعی انسان‌ها در زمینه فطرت و میزان بهره‌مندی از عقل فعال، همگان نمی‌توانند با تکیه بر اختیار و توانایی‌های فردی از فضیلت بهره‌مند شوند. در نهایت با طرح خوانشی سیاسی از مفاهیم اخلاقی چون فضیلت و سعادت، و با ارجاع به جایگاه حاکمیت و نقش آن در تعلیم، تربیت و قانون‌گذاری مبتنی بر عقل نظری و عملی، پاسخ می‌یابد؛ به گونه‌ای که این مانع طبیعی از مسیر نظم مدنی رفع می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of the Virtuous City in the Acquisition of Moral Virtue According to Farabi

نویسندگان [English]

  • Faezeh Hajihosseini 1
  • Mustafa Zali 2

1 MA in Philosophy, Philosophy Department, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran

2 Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran

چکیده [English]

In Farabi’s philosophical framework, theoretical virtue is regarded as the cornerstone of the four cardinal virtues, among which moral virtue holds a significant place. However, the acquisition of moral virtues is contingent upon human agency, such that Farabi considers acts of goodness performed unintentionally to be devoid of virtue. Concurrently, within Farabi’s system of thought, the acquisition of primary intellectual principles—essential for theoretical virtue—is not within the realm of choice for all individuals. Consequently, the attainment of virtue appears inaccessible to everyone. Employing a descriptive-analytical method, this study examines the various types of virtue in Farabi’s philosophy, elucidates the foundational role of theoretical virtue, and investigates whether the possibility of acquiring moral virtue persists despite its dependence on theoretical virtue and the non-volitional nature of acquiring the principles of theoretical virtue. This inquiry is pursued by analyzing the roles of innate disposition (fitra) and the Active Intellect as two fundamental obstacles to the universal attainment of virtue. Acknowledging the natural differences among individuals in terms of innate disposition and their varying capacities to engage with the Active Intellect, it becomes evident that not all individuals can achieve virtue solely through personal agency and capabilities. Ultimately, by proposing a political interpretation of ethical concepts such as virtue and happiness, and by referencing the role of governance in education, upbringing, and legislation grounded in theoretical and practical reason, a resolution is offered. The natural impediments to virtue acquisition are overcome through the establishment of civic order within the virtuous city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farabi
  • virtue
  • ethics
  • agency
  • innate disposition
  • Active Intellect
  • virtuous city
بحرانی، مرتضی (۱۳۹۶) تحلیلی بر ضرورت و امتناع مدینه نزد فارابی، نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، دوره ۷، شماره ۲، ۱۵۵-۱۷۳.
بهارنژاد، زکریا (۱۳۹۲)، فضیلت از دیدگاه فارابی، فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت، دوره ۱۳، شماره۳، ۱۱۷-۱۴۶.
تورانی، اعلی؛ عمرانیان، سیده نرجس؛ مرتضوی، ام البنین (۱۳۹۱) رابطه سعادت و سیاست از دیدگاه فارابی، آموزه‌های فلسفه اسلامی، دوره ۷، شماره ۱، ۱۰۷-۱۲۰.
جهانی، جیرار (۲۰۰۲ م.) موسوعه مصطلحات الکندی و الفارابی، بیروت: مکتبه لبنان ناشرون.
داوری اردکانی، رضا (۱۳۸۲) فارابی: فیلسوف فرهنگ، تهران: نشر ساقی.
رستمیان، محمدعلی (۱۳۹۵) نقش فطرت و جامعه در نیل به فضایل اخلاقی از دیدگاه فارابی، پژوهش‌نامه حکمت و فلسفه اسلامی، دوره ۴، شماره ۶، ۸۳-۱۰۲.
سیاح، علی؛ مصطفوی، شمس الملوک؛ داوری اردکانی، رضا  (۱۴۰۰) فارابی و نقش تخیل در تحصیل سعادت، حکمت معاصر، دوره ۱۲، شماره ۲، ۱۹۵-۲۱۸.
علم الهدی، جلیله (۱۳۸۸) اختیاری بودن تعقل در پرتو نظریه عقل فعال نزد فارابی، حکمت سینوی (مشکوة النور)، دوره ۱۳، شماره ۴۱، ۹۹-۱۱۷.
فارابی (۱۴۱۳ ه.ق)  التنبیه على سبیل السعادة در مجموعه الأعمال الفلسفیة تحقیق جعفر آل یاسین؛ بیروت: دار المناهل.
فارابی، ابونصر (2008 م.) رسائل الفارابی، تحقیق موفق فوزى الجبر، دمشق، دارالینابیع.
فارابی، ابونصر(1995 م./ ب) تحصیل السعادة، بیروت، دار مکتبة الهلال.
فارابی، ابونصر، سیاست مدنیه (1385) ترجمه و تحشیه: سیدجعفر سجادی، تهران: انجمن فلسفه ایران.
فارابی، محمد بن محمد (۱۳۶۴) فصول منتزعه، محقق: فوزی متری نجار، تهران: مکتبه الزهراء.
فارابی، محمد بن محمد (۱۴۰۸ ه.ق) المنطقیات، جلد اول، قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره).
فارابی، محمد بن محمد (۱۹۹۱ م.) المله و نصوص اخری، تصحیح محسن مهدی، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
فارابی، محمد بن محمد (۱۹۹۵ م./ الف) آراء اهل المدینه الفاضله و مضاداتها ، شارح: علی بو ملحم، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
فارابی، محمد بن محمد (۱۹۹۶ م./ الف) احصاء العلوم، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
فارابی، محمد بن محمد (۱۹۹۶ م./ ب) السیاسه المدنیه، شارح: علی بو ملحم، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
مدکور، ابراهیم (۱۳۶۲) تاریخ فلسفه در اسلام، به کوشش میان محمد شریف، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مهاجرنیا، محسن (۱۳۸۰) دولت در اندیشه سیاسی فارابی، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
مهاجرنیا، محسن (۱۳۸۶) اندیشه سیاسی فارابی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
ناظرزاده کرمانی، فرناز (۱۳۷۶) اصول و مبادی فلسفه سیاسی فارابی، ناظرزاده کرمانی، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
Aristotle (1984) Complete Works, Edited by Jonathan Barnes, Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Druart, Thérèsè-Annem (1997) Al-Fārābī, Ethics and First Intelligibles, Documents Etudi Sulla Tradizione Filozofica Medieval, VIII, 403-23.
Galston, Miriam (1990) Politics and Excellence: The Political Philosophy of Alfarabi, Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Mahdi, Muhsin S. (2010) Alfarabi and the Foundation of Islamic Political Philosophy, Chicago: The University of Chicago Press.
Davidson, Herbert A (1992) Alfarabi, Avicenna, and Averroes, on Intellect: Their Cosmologies, Theories ff the Active Intellect, And Theories Of Human Intellect, New York: Oxford.
Mattila, Janne (2022) The Eudaimonist Ethics of al-Fārābī and Avicenna, Boston: Brill.
Shields, Christopher (2014) Aristotle, 2nd ed, London: Routledge.