نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

آنچه را علم می‌نامیم، ساحت‌های گوناگونی را در برمی‌گیرد. تفاوت‌ میان علوم اجتماعی اسلامی و علوم اجتماعی غربی خود را در ساحت‌های مختلف علوم نشان می‌دهد. برای درک دقیق و عمیق این تفاوت‌ها باید همۀ ساحت‌های علم را بررسید و ابزاری دقیق برای ارزیابی به‌دست آورد. توجه به یک یا چند ساحت علم و رهاکردن دیگر ساحت‌ها، ما را از فهم تمایزها بازمی‌دارد و راه را بر پیشرفت علمی متفاوت می‌بندد. در علوم گوناگون، با تأمل و از راه استقرا دست‌کم یازده ساحت را می‌توان برشمرد: توصیف،کشف ( یا روش کشف نظریه)، فهم، تبیین، توجیه (روش توجیه نظریه)، پذیرش نظریه، پیش‌بینی، مفاهیم، کاربرد، توصیه و ابژه. این نوشتار، نخست تفاوت این ساحت‌ها را گذرا مطرح می‌کند و در ادامه، با تمرکز بر ساحت مفهوم، تفاوت میان علوم اجتماعی اسلامی و علوم اجتماعی غربی را در این ساحت برمی‌رسد. باید توجه داشت که از دریچۀ مفاهیم عالَم خود را فهم‌پذیر می‌کند. عالَم در قالب مفاهیم، تفسیر می‌یابد. علوم مختلف عالَم خویش را از روزنۀ مفاهیم و با نظریات گوناگونی که از آن مفاهیم سامان یافته‌است، به تصویر می‌کشند و مقوله-بندی می‌کنند. اکنون آیا واژگان مشترکی که در علوم اجتماعی اسلامی به کار می‌رود، همان معنا و مفهومی را به دوش می‌کشد که در علوم اجتماعی غربی دارد؟ به عبارتی، آیا واژگان مشترک، اشتراکشان لفظی است؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Another reading of Islamic social sciences: the context of concepts

چکیده [English]

What we call science encompasses various fields. The differences between Islamic social sciences and Western social sciences manifest themselves in various fields of science. To understand these differences accurately and importantly, one must examine both the field of science and the distinctions carefully. Paying attention to one or more fields of science and abandoning other fields prevents us from understanding the distinctions and blocks the way to different scientific organization and progress. In various sciences, at least twelve fields can be enumerated through reflection and induction: description, discovery, justification (or method), acceptance of hypothesis, understanding, explanation, prediction, object, application, recommendation or prescription, and concept. This article, with regard to the concept of concept, explores the differences between social sciences and Western social sciences in this regard and claims that there is a profound distinction between concepts in Islamic and Western social sciences. It was noted that the world is comprehensible through the lens of concepts. Different sciences depict and categorize their world through the lens of concepts and with various theories organized from those concepts. Now, do the common terms used in Islamic social sciences carry the same meaning and concept as they do in Western social sciences? In other words, do the common terms have a verbal commonality?

کلیدواژه‌ها [English]

  • social science
  • Islamic social sciences
  • Western social sciences
  • contexts of science
  • Concepts
امین، احمد (بی­تا). زعماء الاصلاح فی العصر الحدیث، دارالکتاب العربی، بیروت .
آذر، عادل و طیبه امیرخانی (1399). بودجه­ریزی عمومی: نهادهای بودجه­ریزی و بودجۀ محلی، تهران: سمت.
بلیکی، نورمن (1391). پارادایم­های تحقیق در علوم انسانی، ترجمۀ حمیدرضا حسنی و دیگران، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 ترکاشوند، احسان، و میرسپاه، اکبر. (1389). تفسیری نو از اعتباریات علامه طباطبایی با نگاهی تطبیقی به رساله اعتباریات و تفسیر المیزان. معرفت فلسفی، دوره 8، شماره 1.
حسین­زاده، محمد (1390)، معرفت بشری؛ زیر ساختها، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
حسین­زادۀ یزدی و سید محسن ملاباشی (1400). درآمدی بر دانش اجتماعی مسلمین: انحطاط مسلمانان در اندیشه و آثار شهید مطهری ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی (1392). تبیین و بررسی اصالت جامعه از دیدگاه شهید مطهری و استاد مصباح یزدی. فصلنامۀ نظریه­های اجتماعی متفکران مسلمان، دوره 3، ش1.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی (1393). رابطه زبان و واقعیت از منظر ویتگنشتاین متأخر با توجه به تفسیر ایلهام دیلمن، فصلنامۀ مطالعات جامعه­شناختی، دورۀ 21، ش1.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی (1394). نقد و بررسی تفسیر ایده‏آلیستی ویلیامز از ویتگنشتاین متأخر، فصلنامۀ متافیزیک ش 19.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی و الهام سادات مقدسی (1401). سکولاریسم در اندیشهٔ اجتماعی فتح الله گولن، فصلنامۀ مطالعات اندیشه معاصر مسلمین پاییز و زمستان ش 16.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی و الهام سادات مقدسی (1402). اسلام آناتولی در اندیشه اجتماعی فتح الله گولن، فصلنامۀ فصلنامۀ نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، دورۀ 16، ش1.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی و الهه فلاح­نژاد (1398). نسبت عینیت و ارزش‌باری علوم ‌اجتماعی با توجه به دیدگاه فیلسوفان مسلمان. فصلنامۀ مطالعات جامعه شناختی، دوره 26، شماره 2
حسین­زادۀ یزدی، مهدی و نازیلا اخلاقی (1395). علم دینی در مقام توصیف و توصیه؛ بازخوانی نظریه علم دینی استاد مصباح یزدی. فصلنامۀ نظریۀ اجتماعی متفکران مسلمان. دوره 4، شماره 2.
حسین­زادۀ یزدی، مهدی و نازیلا اخلاقی (1396). سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی. فصلنامۀ اسلام و مطالعات اجتماعی. دوره 4، شماره 4.
سرل، جان (1396).  ساخت واقعیت اجتماعی، مترجم: میثم محمد امینی، تهران: انتشارات فرهنگ نشر نو
شریفی، احمدحسین (1395). روش­شناسی علوم انسانی اسلامی. تهران: آفتاب توسعه
الصدر، السید محمد باقر (1424ه). اقتصادنا، ناشر: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر
طباطبایی، محمد حسین (1428 ق). مجموعه رسائل سبعه، الصباح الربیعی، قم: شارع معلم.
طباطبایی، محمدحسین (1371)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: اسماعیلیان.
طباطبایی، محمدحسین (بی­تا)، اصول فلسفه و روش رئالیسم ج 2، مقدمه و پاورقی: مرتضی مطهری، قم: انتشارات صدرا.
 
فلای­شاکر، ساموئل (1397). تاریخ مختصر عدالت توزیعی، ترجمۀ مجید امینی، تهران: نشر مرکز
کردبچه، محمد (1401). سیر تحولات برنامه­ریزی و بودجه­ریزی در ایران و جهان، تهران: نور علم.
لاریجانی، صادق (1384). استدلال در اعتباریات . پژوهش های فلسفی - کلامی، دوره 6. شماره 4.
مصباح یزدی، محمد تقی (1393). راﺑﻄﻪ ﻋﻠﻢ و دﯾﻦ، ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﻧﮕﺎرش: ﻋﻠﯽ ﻣﺼﺒﺎح، ﻗﻢ: ﻣﻮﺳﺴﻪ آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ره.
مطهری، مرتضی (بی­تا ). بررسی اجمالی نهضت­های اسلامی در صد سال اخیر. انتشارات صدرا.
 ترکاشوند، احسان  و اکبر میرسپاه (1389). تفسیرى نو از اعتباریات علّامه طباطبایى با نگاهى تطبیقى بر رساله اعتباریات و تفسیر المیزان، معرفت فلسفی سال هشتم پاییز 1389 شماره 1 (پیاپی 29).
نبوی، سید حسین (1394). «مفهوم» در جامعه­شناسی: چیستی، چگونگی شکل­گیری و کارکردهای آن. مجله جامعه­شناسی ایران، دوره شانزدهم، شماره 1.
نیومن، ویلیام لارنس (1395). شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی (جلد 1) مترجمان: حسن دانایی‌فرد، سیدحسین کاظمی، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
یزدی، عبد الله بن حسین (1412 ه.ق). الحاشیة علی تهذیب المنطق للتفتازانی. جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم. مؤسسة النشر الإسلامی. قم  
 
Balashov Yuri and Alex Rosenberg  (2002) PHILOSOPHY OF SCIENCE Contemporary Readings Routledge: London and New York
Churchland, Paul M. (1988). ‘Perceptual Plasticity and Theoretical Neutrality, A Reply to Jerry Fodor’, Philosophy of Science, Vol. 55, No. 2.
Fodor, Jerry (1984). ‘Observation Reconsidered’, Philosophy of Science, Vol. 51.
Giddens, A. (Ed.) (1974). Positivism and Sociology. London, England Heinemann Educational Books, Ltd
Kuipers, T. A. F. (2007). Laws, theories, and research programs. In D. Gabbay, P. Thagard, & J. Woods (Eds.), Philosophy of Science: Focal Issues. (Handbook of the Philosophy of Science; No. Vol. 1). Elsevier.
Root, Michael (1998). How We Divide the World.Philosophy of Science, Vol. 67, No. 3, Supplement. Proceedings of the  Biennial Meetings of the Philosophy of Science Association.
Risjord, Mark (2014). Philosophy of social science A Contemporary introduction, Routledge.
Williams, Bernard. (1981). Wittgenstein and Idealism, in Moral Luck. Cambridge: Cambridge University Press.