Journal of Social Theories of Muslim Thinkers

Document Type : Research Article / Original Article

Authors

1 tarbiat modares university

2 kerman university

Abstract

The spirit of the supremacy of a society or a system of governance makes it possible for that system or state to be superior to other systems and governments, which, on this basis, permits itself to dominate itself in Different areas of intellectual, religious, cultural, military, economic and political affairs. Imam Khomeini is one of the thinkers and politicians who has used the concept of "Estekbar" in his political thought and, by specifying the case, has adapted this concept from a mental state to an objective state. Imam Khomeini is one of the thinkers and politicians who has used the concept of "Estekbar" in his political thought and, by specifying the case, has adapted this concept from a mental state to an objective state. Indeed, his domination of Islamic thought and jurisprudence has made it, in addition to explaining this concept and its dimensions, to focus on its objectification. The question of the research is that in the thought of Imam Khomeini (ra) the objective meaning of the concept of "Estekbar" and "anti-Estekbar" is the system or country? Findings of the research show that from Imam Khomeini's point of view, the objective meaning of the concept of the Estekbar of the capitalist system of the United States is that Iran is a symbol of anti-Estekbar. The method used in this research is descriptive-analytic.

Keywords

منابع
قرآن کریم
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414)، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
افتخاری، اصغر؛ باباخانی، مجتبی (1394)، «معناشناسی استکبار در قرآن»، آموزه‌های قرآنی، شمارۀ 21: 53 -27.
الهی، طاهره (1391)، «استکبارستیزی در قرآن با رویکردی بر استکبار جهانی»، پایان‌نامه مشهد: مدرسه علمیه حضرت رقیه(س).
آقامهدوی، اصغر؛ نادری باب اناری، مهدی (1390)، «کاربرد قدرت نرم از ناحیه استکبار؛ رویکردی قرآنی»، دانش سیاسی، دورل  7 , شمارۀ  2 (پیاپی 14): 204 -167.
برزگر، کیهان (1388)، «سیاست خارجی ایران از منظر رئالیسم تهاجمی و تدافعی»، روابط خارجی، دورۀ 1، شمارۀ 1: 153 -113.
دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌نامه دهخدا
امسکی، نوام (1989)، دموکراسی بازدارنده، ترجمۀ علیرضا تاجیک، تهران: کیهان.
حاجی صادقی، عبداله (1394)، «جنگ فرهنگی استکبار: اهداف_راهبردها»، پژوهش‌های انقلاب اسلامی، دورۀ 4 , شمارۀ  12: 112 -97.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412)، «المفردات فی غریب القرآن»، ترجمۀ داوودی، صفوان عدنان، بیروت: دار الشامیة.
سالاری سه دران، مریم؛ کاکایی بغچه میشه، عباس (1392)، اصولگرایی در اندیشۀ امام خمینی (س)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
شایسته، مریم (1385)، «استکبار و استضعاف از دیدگاه کتاب و سنت»، پایان‎نامه دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد مرکز.
طباطبائی، سید محمدحسین (1392)، المیزان فی التفسیر القرآن، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم: دارالعلم.
فوزی، یحیی (1392) ،اندیشۀ سیاسی امام خمینی، تهران: نشر معارف.
قرشی، سید علی‌اکبر (1371)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
عمید، حسن (1390)، فرهنگ فارسی عمید.
خالقی افکند، علی (1378)، امام خمینی(ره) و غرب، فصلنامه علوم‌سیاسی، سال دوم، شمارۀ 1: 339 -307.
موسوی، خمینی، سیدروح‌الله (1384)، «حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی»، تبیان.
موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1385)، صحیفه امام، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام.
موسوی‌جشنی، سید‌صدرالدین؛ درودی، مسعود (1392)، «بازنمایی مفهوم استکبار جهانی در گفتمان دفاعی امام خمینی (ره)»، جهان اسلام، دورۀ 1، شمارۀ 1: 30 -1.