Journal of Social Theories of Muslim Thinkers

Document Type : Research Article / Original Article

Authors

1 imam sadiq university

2 isu

Abstract

Culture is considered one of the most complex concepts of social sciences, which is often explained in an analytical perspective, in the middle of a range of prescriptive and descriptive approaches; The mentioned duality has been considered as a starting point for cultural theories and has left an important impact on criticism and politics in the field of culture. Culture in the social theory of Muslims takes into account both descriptive and prescriptive aspects along with each other. This article is based on the theme analysis method in line with the concept of culture in the thought of Imam Khomeini (RA), while analyzing all his statements about culture, it uses the three stages of analysis, interpretation, and integration of the text. The research results show that there are four overarching themes including "the importance and function of culture, definition of culture, typology of culture, and strategy of culture" in explaining the concept of culture. Based on this, in the eyes of the Imam (RA), dependent culture is considered to hinder the growth of people and youth, which will be condemned to depreciation. On the other hand, one should achieve Iranian-Islamic culture while being aware of the corruptions of the West and confronting the vulgar Western culture by using its cultural advantages. Therefore, the most important development in the society is related to the field of culture, in order to achieve this goal, while purifying the culture from westernized people and purifying it to righteous (Iranian-Islamic) people, first of all, cultural self-confidence must emerge in the people, and secondly, art and media must be in opposition to The decadent culture of the West should be reconciled with the culture of Islam and Iran, and thirdly, while paying attention to the gradual transformation of culture, a kind of convergence should be created between the people, the media and the government.

Keywords

Main Subjects

افروغ،عماد (1379). «فرهنگ‌شناسی و حقوق فرهنگی». تهران، فرهنگ و دانش.
الیوت، تامس(1381). درباره فرهنگ. ترجمه حمید شاهرخ، تهران: مرکز.
ب‍ش‍ی‍ری‍ه‌، ح‍س‍ی‍ن(1379). ن‍ظری‍ه‌ه‍ای‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ در ق‍رن‌ ب‍ی‍س‍ت‍م، تهران: م‍وس‍س‍ه‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ آینده پویان.
پهلوان، چنگیز(1388). فرهنگ و تمدن، تهران: نی.
پیروزمند، علیرضا(1386). مجموعه مقالات اولین همایش ملی مهندسی فرهنگی. وزارت ارشاد.
جعفری،محمد تقی (1377).سکولاریسم یا حذف دین از زندگی دنیوی. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جلالی مقدم، نیلوفر(1376).«برداشت های گوناگون از فرهنگ». تهران . کیهان فرهنگی،شماره 831 .
جمشیدی، محمدحسین(1393). امام خمینی (س) و نظام فرهنگی و ارزشی غرب، اندیشه سیاسی در اسلام، 1(1).
چلبی، مسعود (1375). جامعه شناسی نظم. تهران: نشر نی.
خان احمدی، اسماعیل و اصغر ابراهیم صالح(1399). تحلیل ‌مضمون ضرورت تشکیل و توسعه بسیج، راهبرد دفاع همه‌جانبه در اندیشه‌ دفاعی امام‌ خمینی(ره)، امنیت ملی، 38 ، 222-250.
خمینی، روح الله(1370). آداب الصلاه، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)‏.
خمینی، روح الله(1378). صحیفه امام ره، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)‏.
خودروان، حسن(1389). تحلیل ‌مضمون ضرورت تشکیل و توسعه بسیج، راهبرد دفاع همه‌جانبه در اندیشه‌ دفاعی امام‌ خمینی(ره). کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی اجتماعی حضرت امام خمینی (ره)، قزوین: دانشگاه پیام نور.
دولو، لویی (1384). فرهنگ فردی و فرهنگ خودی. ترجمه عباس باقری. تهران . فرزان.
روح الامینی، محمود(1380). زمینه فرهنگ شناسی: تالیفی در انسان شناسی فرهنگی و مردم شناسی، تهران: عطار
طباطبایی، محمد حسین(1374). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، محمد حسین(1388). رساله أسماء الهی در مجموعه رسائل توحیدی، قم: بوستان کتاب.
عزتی، مرتضی(1390). رابطه فرهنگ و توسعه اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، مهندسی فرهنگی، 6(57-58)، 35-50.
عزیزخانی، احمد(1400). نقش توحید در صورت بندی گفتمان سیاسی امام خمینی(ره)، اندیشه نوین دینی ، 64، 105-126.
غلامی شکارسرایی، محمدرضا و جمال عرف، (1399). اصول سیاستگذاری هویتی در ج.ا.ا. در سپهر گفتمانی امام خمینی(ره)، مطالعات ملی، 84، 119-136.
فیاض، ابراهیم (1389).تعامل دین، فرهنگ و ارتباطات. تهران.نشر بین الملل.
قربانی تازه‎کندی، سعید و دیگران(1400). تحلیل مضمون موانع سکولار شدن نظام سیاسی در اسلام در افکار امام خمینی(ره)، پژوهش های سیاست اسلامی ، 19، 110-144.
کوش، دنی(1397). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمه فریدون وحیدا. تهران: سروش.
گراوند، مجتبی و ایرج سوری(1396). وقوع انقلاب اسلامی ایران: تبیین روند تاریخی نظریه ولایت فقیه سیاسی امام خمینی از تئوری تا عمل، تاریخنامه خوارزمی، 5 (19)
روشه، گی‌ (1388). مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی عمومی، ترجمه‌ی هما زنجانی‌زاده، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چ 2.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی: ضد روش. تهران: انتشارات جامعه شناسان. چ 2.
مرادپور، امیرحسین(1389). نقش فرهنگ درسیاست خارجی دولت اسلامی از دیدگاه امام خمینی ره، فرهنگ پژوهش، 3(8)1-192.
مطهری، مرتضی(1364). اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران، صدرا.
میلنر، آندرو و جف براویت(1385).درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: ققنوس.
نصر، سید حسین(1380). معرفت و معنویت، ترجمه ان شاءالله رحمتی، تهران: سهروردی.
هال، جان‌ و مری جونیتس(1390). فرهنگ از دیدگاه جامعه شناختی. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران . سروش.
 
 
Arnold, Matthew (2004). Culture and Anarchy, New York: Kessinger Publishing.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Baldwin, John (2006). Redefining culture: perspectives across disciplines, New York: Routledge.
Braun, V.& Clarke (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Cagiltay, kursat (2009)."Collaboration Among Multicultural Virtual Teams " in the Encyclopedia of Distance Learning, Second Edition, Jamie Snavely(ed), New York: Information Science Reference, vol.1.
Daniels, Harry (2007). The Cambridge companion to Vygotsky, Cambridge: Cambridge University Press.
Ehrlich, Paul (2000). Human natures: genes, cultures, and the human prospect, Washington: Island Press.
Holloway, I. & Todres, (2003). The status of method: flexibility, consistency and coherence. Qualitative research, 3(3), 345-357.