Journal of Social Theories of Muslim Thinkers

Document Type : Research Article / Original Article

Authors

1 Professor, Department of Islamic Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 PhD in Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

The topic of the current research is “The effect of cottage and palace life on people (people and society) from the perspective of Imam Khomeini.” The purpose of the research is to examine, from the perspective of Imam Khomeini, the nature and manner of living in cottages and palaces, as well as their impact on social life and human behavior.
A qualitative approach and “documentary analysis” constitute the research methodology. In order to conduct research, the focus is on primary sources, which are the foundation of the research’s validity.
The research demonstrates that in Islamic societies, palatialism and palatial architecture are corrupting and detrimental to society. Because it creates social distance, general mistrust, a weakened sense of solidarity and social cohesion, a sense of injustice, and ultimately social conflict. But the cottage style is distinct in addition to fostering solidarity, cohesion, and trust in the society, it lays the groundwork for more participation, since the purpose of every action and participation is to please God. As a result, in addition to motivating the activist, it promotes the reproduction of more participation and activity in the service of the community.
The results indicate that a society with a nomadic spirit is stable and will grow and develop, and that enemies cannot harm the society during crises such as wars, seditions, and sabotage because the people and government, as a cohesive whole, reject and repel any strike.

Keywords

Main Subjects

ابن‌خلدون، عبدالرحمن (1369). مقدمۀ ابن‌خلدون. ترجمۀ پروین گنابادی. تهران: علمی و فرهنگی.
اخلاقی، مرضیه و شریعتمداری، شایسته (1385). انسان‌شناسی در اندیشۀ امام خمینی. چاپ اول. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر امام.
اشپنگلر، اسوالد (1369). فلسه سیاست. ترجمه هدایت‌الله فروهر. تهران: نشر نظر.
خمینی، سید روح‌الله (1389). صحیفۀ امام: مجموعه آثار امام خمینی (س). دورۀ 22 جلدی. چاپ پنجم. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
دهخدا، علی‌اکبر (1385). لغت‌نامه. مجموعۀ دو جلدی. چاپ اول. تهران: دانشگاه تهران.
رشیدی، بهروز، جعفری‌نژاد، مسعود و فوزی، یحیی (1398). نقش ساده‌زیستی کارگزاران حکومتی در سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران با رویکردی بر نظر امام خمینی (س). پژوهشنامۀ متین، 85، 57-71.
زاهدی، عبدالرضا و کریمی‌درچه، محمد (1392). زهد و ساده‌زیستی و نقش آن در رشد فردی و اجتماعی از منظر آیات و روایات. مجلۀ معرفت اخلاقی، 4(2)، 23-40.
سوروکین، الکساندر پیتریم (1377). نظریه‌های جامعه‌شناسی و فلسفه‌های نوین تاریخ. ترجمۀ اسدالله نوروزی. رشت: حق‌شناس.
صادقی ارزگانی، محمدامین (1382). انسان کامل از نگاه امام خمینی و عارفان مسلمان. چاپ اول. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
فارابی، محمد (1398). آراء اهل المدینه الفاضله و مضاداتها. تهران: دار زین‌العابدین.
گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید). ترجمۀ ناصر موفقیان. چاپ اول. تهران: نشرنی.
محسن، مهدی (1358). فلسفۀ تاریخ ابن‌خلدون. ترجمۀ مجید مسعودی. تهران: علمی و فرهنگی.