آزاد ارمکی، تقی (1376). جامعهشناسی ابنخلدون. تهران: تبیان.
استیس، والتر (1357). فلسفۀ هگل. ترجمۀ حمید عنایت. تهران: امیرکبیر.
امامی سیگارودی، عبدالحسین و دیگران، (1371) روششناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. فصلنامۀ پرستاری و مامایی جامعنگر، 22(68)، 56-63.
بیزر، فردریک (1391). هگل. ترجمۀ سید مسعود حسینی. تهران: ققنوس.
پروین گنابادی، محمد (1366). مقدمۀ ابنخلدون. تهران: علمی و فرهنگی.
توماس، هنری (1365). بزرگان فلسفه. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران: علمی و فرهنگی.
جابری، محمد عابد (1398) اندیشۀ ابنخلدون؛ عصبیت و دولت: نمودهای یک نظریۀ خلدونی در باب تاریخ اسلام. ترجمۀ احمد فرادی اهوازی. تهران: علمی و فرهنگی.
جلاییپور، حمیدرضا و منوری، نوح (1395). جامعهشناسی سیاسی دورکیم. نشریۀ مطالعات جامعهشناختی، 23(1)، 9-34.
خسروی زارگر، معصومه (1398). بررسی مقایسهای فلسفۀ تاریخ ابنخلدون با مارکس. روزگاران، 14(15)، 1-31.
داوری اردکانی، رضا (1388). فلسفۀ تطبیقی. تهران: ساقی.
دورانت، ویل (1370). تاریخ فلسفه. ترجمۀ عباس زریابخویی. تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
دی بور، ت. ج. (1343). تاریخ فلسفه در اسلام. ترجمۀ عباس شوقی. تهران: موسسۀ عطایی.
راداکریشنان، سروپالی (1392). تاریخ فلسفۀ غرب. جلد دوم. ترجمۀ جواد یوسفیان. تهران: علمی و فرهنگی.
رادمنش، عزتالله (1357). کلیات عقاید ابنخلدون. تهران: قلم.
رضازاده شفق، صادق (1313). مقدمۀ ابنخلدون. مجلۀ ارمغان، 6، 401-408.
ریترز، ج. (1377). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: علمی و فرهنگی.
سبحانی، جعفر (1376). فلسفۀ تاریخ. تهران: مؤسسۀ مکتب اسلام.
ستوده، هدایتالله (1376). تاریخ اندیشههای اجتماعی در اسلام. تهران: آوای نور.
شجاعی زند، علیرضا (1378). چرا ابنخلدون بنیانگذار جامعهشناسی نشد. پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی، 18، 13-38.
شیخ، محمدعلی (1357). پژوهشی در اندیشههای ابنخلدون. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
صدقی، ناصر (1388). روششناسی ابنخلدون در مطالعات تاریخی. مجلۀ تاریخنگری و تاریخنگاری، 59، 97-122.
طباطبایی، جواد (1374). ابنخلدون و علوم اجتماعی. تهران: طرح نو.
طه، حسین (1382). فلسفۀ اجتماعی ابنخلدون. ترجمۀ امیرهوشنگ دانایی. تهران: نگاه.
فاخوری، حنا (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. ترجمۀ عبدالمحمد آیتی. تهران: رشدیه.
فرهانی منفرد، مهدی (1382). دیدگاه معرفتشناختی ابنخلدون دربارۀ تاریخ. فصلنامۀ تخصصی تاریخ اسلام، 13، 125-158.
قربانی، زینالعابدین (1356). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. تهران: فرهنگ اسلامی.
کاپلستون، فردریک (1367). تاریخ فلسفه. جلد هفتم. ترجمۀ داریوش آشوری. تهران: علمی و فرهنگی.
کار، ادوارد هالت (1378). تاریخ چیست. ترجمۀ حسن کامشاد. تهران: خوارزمی.
کراسون، آندره (1363). فلاسفۀ بزرگ. ترجمۀ کاظم عمادی. تهران: صفی علیشاه.
کربن، هانری (1370). تاریخ فلسفۀ اسلامی. ترجمۀ سید جواد طباطبایی. جلد دوم. تهران: کویر.
لاکوست، ایو (1363). جهانبینی ابنخلدون. ترجمۀ مهدی مظفری. تهران: سهامی.
مجتهدی، کریم (1370). دربارۀ هگل و فلسفۀ او. تهران: امیرکبیر.
مطهری، مرتضی (1357). علل گرایش به مادیگری. چاپ هشتم. تهران: صدرا.
ـــــــــــــ (1369). فلسفۀ تاریخ. جلد اول. چاپ چهارم. تهران: صدرا.
مگی، برایان (1373). فلاسفۀ بزرگ (آشنایی با فلسفۀ غرب). ترجمۀ عزتالله فولادوند. تهران: خوارزمی.
مهدی، محسن (1352). فلسفۀ تاریخ ابنخلدون. ترجمۀ مجید مسعودی. تهران: نشر و ترجمۀ کتاب.
موسوی بجنوردی، کاظم (1369). دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. جلد سوم. تهران: دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
نصار، ناصف (1366). اندیشۀ واقعگرایی ابنخلدون. ترجمۀ یوسف رحیملو. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هگل، فریدریش (بیتا). عقل در تاریخ. ترجمۀ حمید عنایت. تهران: دانشگاه شریف.
ــــــــــــــ (1368). خدایگان و بنده. ترجمۀ حمید عنایت. تهران: خوارزمی.
هوسرل، ادموند (1386). ایدۀ پدیدهشناسی. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. تهران: علمی و فرهنگی.
هیپولیت، ژان (بیتا). پدیدارشناسی روح برحسب نظر هگل. ترجمۀ کریم مجتهدی. تهران: علمی و فرهنگی.
Hegel, G. W. F. (1956). The philosophy of history. Translated by: J. Sibree, Dover Publications, Inc.
Hakim, C. M. (2006). Ibn Khaldun’s thought in microeconomics: Dynamic of fabor, demand-supply and prices. In international Conference on Ibn Khaldun, Madrid.
Turner, D. D. (2004). The past vs. the tiny: historical science and the abductive arguments for realism. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 35(1), 1-17.
Sinnerbrink, R. (2014). Understanding Hegelianism. Routledge.