- قرآن کریم.
- احمدآبادی آرانی، نجمه، زیباکلام مفرد، فاطمه و محمدی، آزاد (1395). بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر «ژیرو و هابرماس» با نظریۀ کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران. فصلنامۀ ارزششناسی در آموزش، 1(1)، 61-80.
- اخوان ملایری، جمیله، سیفی، محمد و فقیهی، علیرضا (1398). پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(45)، 123-151.
- الفاخوری، حنا و البحر، خلیل (1358). تاریخ فلسفه در جهان اسلام. ترجمۀ عبدالمجید آیتی. چاپ دوم، زمان.
- برادران، ابوالقاسم (1398). تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27، 42.
- باقری، خسرو، سجادیه، نرگس و توسلی، طیب (1394). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفۀ تعلیم و تربیت. چاپ دوم. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- خدادادی، قاسم و رضایی، محمدهاشم (1397). بررسی جایگاه تفکر انتقادی از دیدگاه یورگن هابرماس و ارائۀ دلالتهای ضمنی تربیتی آن برای توسعۀ نظام آموزشی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12، 711-730.
- دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1372). درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: سمت.
- دیناروند و ایمانی (1387). تبیین نظریۀ انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالتهای تربیتی آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن. اندیشههای نوین تربیتی، 4(3)، 145-175.
- رضایی، محمدهاشم و سنگی، محمدصادق (1398). درآمدی بر اندیشههای تربیتی علامۀ طباطبایی. نشریۀ معرفت، 236.
- رفیعی، بهروز (1392). مربیان بزرگ مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- شریفی، صابر، سیفنراقی، مریم، نادری، عزتالله و احقر، قدسی (1397). جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران، پژوهش در نظامهای آموزشی، ویژهنامۀ بهار.
- طباطبایی، سیدمحمدحسین (1371). انسان از آغاز تا سرانجام، ترجمۀ صادق لاریجانی، الزهراء.
- طباطبایی، محمدحسین (1363). تفسیر المیزان، ترجمۀ محمدتقی مصباح یزدی، جلد 1، 3، 7،13 و 15، قم: دارالعلم.
- طباطبایی، محمدحسین (1368). تفسیر المیزان. ترجمۀ ناصر مکارم شیرازی. جلد 17 و 19. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
- طباطبایی، محمدحسین (1383). تفسیر المیزان. ترجمۀ محمدباقر موسوی همدانی. جلد 20. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
- طباطبایی، محمدحسین (1386). تفسیر المیزان. ترجمۀ محمدباقر موسوی همدانی. جلد 2، 4، 6، 14. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
- طباطبایی، محمدحسین (1388)، تفسیر المیزان. ترجمۀ محمدباقر موسوی همدانی. جلد 5. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
- علیپور، وحیده (1395). بررسی کیفی موانع تفکر انتقادی در برنامۀ درسی آموزشی متوسطه از دیدگاه متخصصان برنامۀ درسی. فصلنامۀ پژوهشهای کیفی در برنامۀ درسی، 1(3).
- غزالی، محمد بن محمد (1374)، میزانالعمل (ترازوی کردار). ترجمۀ علیاکبر کسمایی. تهران: سروش.
- کریمیان و همکاران (1395). جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر سند برنامۀ درسی ملی. پژوهشهای اخلاقی، 6(4).
- گرجی، ابوالقاسم (1382). تاریخ فقه و فقها. چاپ پنجم. تهران: سمت.
- مایرز، چت (1386). آموزش تفکر انتقادی. ترجمۀ خدایار ابیلی. تهران: سمت.
- محمدزاده، رضا و عبادی، احمد (1392). نقش خواجه نصیر طوسی در تعامل پارادایمهای سهگانۀ فلسفه اسلامی. مجله متافیزیک، 15.
- مرعشی، سید منصور، چراغیان، جعفر، صفاییمقدم، مسعود و ولوی، پروانه (1397). بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشۀ علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالتهای آن در برنامۀ آموزشی فلسفه برای کودکان (فبک)، فصلنامۀ مسائل کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی، 3(1).
- ملکی، حسن و حبیبیپور، مجید (1386). پرورش تفکر انتقادی، هدف اساسی تعلیم و تربیت. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 19.
- میراحمدی، منصور و احمدی، عبدالرضا (1395). اهمیت و نقش تفکر انتقادی در توسعۀ دانش سیاسی مسلمانان. سیاست متعالیه، 4(14).
- ماهروزاده، طیبه و شاهی، بتول (1392). بررسی ماهیت تربیتی تفکر انتقادی از دیدگاه اسلام و پساساختارگرایی. دوفصلنامۀ مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 6(11)، 45-66.
- ندافی، راضیه (1393). ضرورت ترویج تفکر انتقادی و خلاق در جامعۀ امروز، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-Alfonso, D. V. (2015). Evidence of critical thinking in high school. Education and Learning Research Journal, ISSN: 1692-5777.
- Duchscher, J. E. B. (1999). Catching the wave: understanding the concept of critical thinking, J Adv Nurs, 29(3), 577-583.
-Given, I. M. (2008). Encyclopedia of qualitative research methods. California & London: Sage Publication.
-Miles, M. B. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A source book of new methods. London: Sage Publication.
- Rudd, R. D. (2007). Deffining critical thinking. Techniques,87(7), 46-49.