- قرآن کریم.
- ابنعربى، محمدبنعلى (1422)، تفسیر ابنعربى (تأویلات عبدالرزاق)، دار إحیاء التراث العربی، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- انوری، حسن (1381)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن.
- آقا بخشی، علی و افشاری راد، مینو (1379)، فرهنگ علومسیاسی، تهران: نشر چاپار.
- بادکوبه هزاوه، احمد و دهقانی فارسانی، یونس (1378)، «تحلیل آرای مفسران در تفسیر آیۀ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ براساس مفهوم میثاق اجتماعی در ادوار تاریخی»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، مشهد، دانشگاه فردوسی، شمارۀ 10: 5-18.
- بقاعى، ابراهیمبنعمر (1427)، نظمالدررفى تناسب الآیات و السور، محقق مهدى عبدالرزاق غالب، دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، لبنان: بیروت، چاپ سوم.
- بیضاوى، عبدالله بن عمر (1418)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل (تفسیر البیضاوى)، دار إحیاء التراث العربی، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- پیر بابایی، محمدتقی و رحمانی، جواد (1395)، «مشارکت شهروندان در مدیریت شهری مطابق نگاه علامه طباطبایی»، فصلنامۀ علمی پژوهشی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، سال ششم: 311- 331.
- تقوی، هدیه، (1392)، «بررسی رواج مبانی نظری بیتفاوتی اجتماعی در دورۀ حاکمیت سفیانیان»، فصلنامۀ علمی پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال چهارم، شمارۀ 10: 115-130.
- جعفری، محمدتقی (1376)، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه (مجلدات: 16،12،1)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- جمشیدیها، غلامرضا و رضوانی، روحالله (1392)، «علل و عوامل دگرگونی تاریخی و اجتماعی از منظر قرآن»، فصلنامه تاریخ اسلام، سال چهاردهم، شمارۀ دوم: 7-30.
- جمشیدیها، غلامرضا و صبوریان، محسن (1391)، «سرشت تبیین تاریخی در اندیشۀ ابنخلدون»، دوفصلنامه تاریخ نگری و تاریخنگاری، دانشگاه الزهرا، شمارۀ نهم: 21-44.
- جمشیدیها، غلامرضا، کافی، مجید (1392)، «مؤلفههای نظریۀ اجتماعی براساس مبانی شناخت جامعه در قرآن»، آموزههایقرآنی، دانشگاه علوماسلامی رضوی، شمارة هفدهم: 95-118.
- جمشیدیها، غلامرضا؛ پروایی هره دشت، شیوا؛ پیری، صدیقه؛ ادیب حاجباقری، ثریا (1393)، «بررسی نقش احساس تعلّق محلّهای در افزایش مشارکت اجتماعی»، مطالعات جامعهشناختی شهری، سال چهارم، شمارۀ 12: 1-24.
- جوادی آملی، عبد الله (1389)، جامعه در قرآن، محقق: مصطفی خلیلی، چاپ پنجم.
- جوادی آملی، عبدالله (1383)، توحید در قرآن، قم: اسراء، چاپ اول.
- جوهری، اسماعیلبنحماد (1376)، الصحاح تاج اللغه و صحاحالعربیه، تحقیق أحمد عبدالغفور عطار، مؤسسۀ تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع).
- دروزه، محمد عزه (1421)، التفسیر الحدیث: ترتیب السور حسب النزول، دار الغرب الاسلامی، لبنان: بیروت، چاپ دوم.
- دره، محمدعلىطه (1430)، تفسیر القرآن الکریم و اعرابه و بیانه، دارابنکثیر، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- دهخدا، علیاکبر (1373)، لغتنامه دهخدا، تهران: مؤسسۀ لغتنامه دهخدا.
- راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1369)، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوى و ادبى قرآن، ترجمۀ خسروى حسینى، غلامرضا، مرتضوى، ایران: تهران، چاپ اول.
- رشیدرضا، محمد (1414)، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار، دار المعرفة، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- زمخشرى، محمودبنعمر (1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، دار الکتاب العربی، لبنان: بیروت، چاپ سوم.
- سبحانینیا، محمدتقی (1388)، «نظریۀ تغییر و تأثیر آن در زمینهسازی ظهور»، مشرق موعود، سالسوم، شمارۀ 11: 13-30.
- سبزوارى، محمد (1406)، ارشادالاذهانالى تفسیر القرآن، دار التعارف للمطبوعات، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- سمرقندى، نصربنمحمد(1416)، تفسیر السمرقندى المسمى بحر العلوم، دار الفکر، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- شوکانى، محمد (1414)، فتح القدیر، دار ابن کثیر، سوریه: دمشق، چاپ اول.
- صادقى تهرانى، محمد (1419)، البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن، قم: مکتبة محمد الصادقی الطهرانی، چاپ اول.
- صدر، محمدباقر (1381)، سنتهاى تاریخ در قرآن، ترجمۀ جمالالدین موسوی اصفهانی، تهران: تفاهم، چاپ سوم.
- طباطبایى، محمدحسین (1374)،ترجمۀ تفسیرالمیزان، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم.
- طبرانى، سلیمان بن احمد (2008)، التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم (الطبرانى)، دار الکتاب الثقافی، اردن: اربد، چاپ اول.
- طبرسى، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو، چاپ سوم.
- طوسى، محمد بنحسن (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن، دار إحیاء التراث العربی، لبنان: بیروت، چاپ اول.
- غفاری، غلامرضا و ابراهیمی لویه، عادل (1389)، جامعهشناسی تغییرات اجتماعی، تهران: آگرا، لویه، چاپ هفتم.
- قطب، سید (1425)، فى ظلال القرآن، دار الشروق، لبنان: بیروت، چاپ سی و پنجم.
- کچویان، حسین، کلانتری، عبد الحسین (1390)، «علوم اجتماعی قاعدهمدار است یا قانون مدار»، دوفصلنامهعلمىپژوهشى: نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، سال اول، شمارۀ اول: 1-27.
- گیدنز، آنتونی (1384)، چشماندازهای جهانی، محمدرضا جلائیپور، تهران: طرح نو.
- گیدنز، آنتونی (1378)، جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- مجلسی، محمد باقر (1362)، بحارالانوار، تحقیق و تعلیق: سیدجواد علوی، تهران: دارالکتب اسلامیة.
- محسنی تبریزی، علیرضا و صداقتی فرد، مجتبی (1390)، «پژوهشی دربارۀ بیتفاوتی اجتماعی در ایران (مورد پژوهش: شهروندان تهرانی)»؛ جامعهشناسی کاربردی، شمارۀ سوم: 1-22.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1379)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ4.
- معلوف، لویس (1382)، المنجد فی اللغه، قم: مؤسسه انتشارات دار العلم، چاپ اول.
- مغنیه، محمدجواد (1378)، ترجمۀ تفسیر کاشف، قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزۀ علمیه قم)، چاپ اول.
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران(1380)، پیام امام، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول.
- مکارم شیرازى، ناصر و همکاران (1377)، اخلاق در قرآن، قم: مدرسة الإمام علیبن أبی طالب (علیه السلام)، چاپ اول.
- مکارمشیرازى، ناصر و همکاران (1371)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ دهم.
- نفیسی، شادی (1393)، «تفسیر اجتماعی قرآن، چالش تعریف و ویژگیها»، دوفصلنامه علمی پزوهشی: پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ چهارم: 44-64.
- نیکگهر، عبدالحسین (1387)، مبانی جامعهشناسی، تهران: فرهنگ معاصر، چاپ دوم.
وبر، ماکس (1371)، مفاهیم اساسی جامعهشناسی، ترجمۀ احمد صدارتی، تهران: نشر مرکز، چاپ سوم.