Faculty of Social Sciences , University Of Tehran

Document Type : Research Article / Original Article

Authors

1 PhD student, Department of Sociology, Faculty of Humanities, Guilan University, Rasht, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

Abstract

The current research seeks to reinterpret Mirza Malkam Khan’s legal reform project in the Qanun newspaper to address the question of whether his thought embodies hybridity or essentialism. It further explores the extent to which Malkam Khan’s ideas reflect the possibility of active resistance against colonialism. The research adopts an "interpretive" objective, is "fundamental" in type, and employs an "interrogative" strategy. To answer the primary research question, postcolonial theory is applied, and the Deconstruction method is used for data interpretation. The findings reveal that the binary oppositions within the text embody an imitation of the Western human experience. Malkam Khan perceives the Iranian identity of his era not as pure but as hybrid. However, this hybridity is characterized by the dominance of Western identity elements (11 instances of oppositions) over indigenous traditions (3 instances), demanding mere adaptation from the latter. Thus, his legalism project is constructed through a Eurocentric frame of reference, rendering it incapable of enabling active resistance to colonialism or Western cultural domination. Tracing elements such as his Adamiyat Project demonstrates how essentialist thought pervades Malkam Khan’s legalism. The project’s fluidity remains insufficient to destabilize binary oppositions and their hierarchies. Despite his initial claims to reconcile shari’a and progress, Malkam Khan consistently gravitates toward the stability of the West, distancing himself from the "third space" and the creation of a new hybrid identity.

Keywords

Main Subjects

آبراهامیان، یرواند (1395)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه محمدابراهیم فتاحی و احمد گل محمدی، تهران: نشر نی، چاپ بیست چهارم.
اصیل، حجت‌الله (1376)، زندگینامه و اندیشه میرزاملکم‌خان  ناظم‌الدوله، تهران: نشر نی.
الگار، حامد (1369)، پژوهشی در باب تجددخواهی ایرانیان، میرزا ملکم‌خان، ترجمه: جهانگیر عظیما، ترجمه حواشی: مجید تفرشی، تهران: انتشارات مدرس.
الگار، حامد (1369)، میرزاملکم‌خان ، مرتضی عظیما و مجید تفرشی، تهران: شرکت سهامی انتشار با همکاری مدرس.
برتنس، هانس (1391)، مبانی نظریه ادبی، ترجمه محمدرضا ابولقاسمی، تهران: ماهی. نوبت چاپ: چهارم.
بوژه، دیوید. ام (1387)، «تحلیل واسازی»، ترجمه حسن محدثی، فصلنامه رسانه، سال نوزدهم، شماره 1.
ترابی فارسانی، سهیلا (1388)، تحول گفتمان روزنامه های روشنفکری در قبل و بعد از جنبش مشروطه (با تکیه بر قانون، روح القدس و صوراسرافیل)، پژوهشنامه تاریخ، سال پنجم، شماره 17.
جوانمرد، سمیرا و منشادی، مرتضی (1391)، بررسی شاخصه‌های دولت حقوقی در روزنامه قانون، مجله دانش سیاسی و بین‌الملل، سال اول، شماره 3. صص 46- 23.
حجازی، سیدنصراله و رادمرد، محمد (1393)، گذارازعدالت شخصی به عدالت نهادی در اندیشه میرزاملکم‌خان ، فصلنامه رهیافت‌های سیاسی و بین المللی، سال ششم، شماره سی نهم: صص 178- 157.
رایین، اسماعیل (1350)، میرزاملکم‌خان ، زندگی و کوشش‌های سیاسی او، تهران: صفی‌علیشاه با همکاری فرانکلین، چاپ اول.
ریچ، گراهام (1402)، تحلیلی در باب آیا فرودست می‌تواند سخن بگوید؟ گایاتری چاکراورتی اسپیوک، ترجمۀ هادی نوری، تهران: نشر پیله.
زاهد، فیاض (1386)، درخشش روزنامه قانون در میان آثار و افکار ملکم‌خان ، نشریه جامعه شناسی و علوم اجتماعی، آیین، شماره 8.
سعید، ادوارد (1382)، فرهنگ و امپریالیسم، ترجمۀ اکبر افسری، تهران: توس.
شاهمیری، آزاده (1389)، نظریه و نقد پسااستعماری، تهران: علم.
صدرهاشمی، محمد (1385)، آشنایی اجمالی با روزنامه قانون و مدیر آن میرزاملکم‌خان  ناظم الدوله، یاد، شماره هشتاد دوم، صص ۳۴- ۲۳.
صفری، ماجد (1382)، مطبوعات ایران از کاغذ اخبار تا نشریه‌های الکترونیکی، تهران: رویداد.
ضیمران، محمد (1392)، ژاک دریدا و متافزیک حضور، تهران: نشر هرمس.
طاهری مقدم، سید محمد و بوچانی، ابراهیم (1394)، میرزا ملکم‌خان  ناظم الدوله و تأملی براندیشه‎های آموزشی او، جستارهای تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارۀ اول، صص 88-73
فانون، فرانتس (1355)، پوست سیاه صورتک‌های سفید، ترجمه محمد امین کاردان، تهران: خوارزمی.
فی، استیون و هایدون، لیام (1402)، تحلیلی در باب موقعیت فرهنگ هومی بابا، ترجمۀ هادی نوری، تهران: نشر پیله.
قنبری، فرج الله علی و طاهریان، محمدرضا و اعتمادی، امیر (1393)، تجددگرایی در ایران معاصر؛ مطالعة موردی اندیشة میرزا ملکم‌خان  ناظم الدوله، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال پنجم، شماره سوم، صص 150- 131.
کوهستانی نژاد، مسعود (1385)، روزنامه یا الواح قانون، جریان شناسی تحلیلی جراید فارسی روزنامه قانون، یاد، شماره هشتاد دو
گانکل، دیوید جی (1402)، وانوسازی، ترجمۀ هادی نوری، تهران: نشر پیله.
گاندی، لیلا (1391)، پسااستعمارگرایی، ترجمۀ مریم عالم زاده و همایون کاکا سلطانی، تهران: پژوهشکدة مطالعات اجتماعی. نوبت چاپ: دوم.
مریجی، شمس‌الله (1386)، بازشناسی جریان های روشن فکری در ایران، نشریه علوم سیاسی، دوره نهم، شماره 37، صص 70- 45.
میلز، سارا (1392)، گفتمان، مترجم فتاح محمدی، زنجان: نشر هزاره سوم. چاپ سوم.
ناطق، هما (1355)، روزنامه قانون به کوشش و با مقدمۀ هما ناطق، تهران: سپهر، چاپ اول
ناطق، هما (1385)، نشریه قانون و بازتاب‌های سیاسی و اجتماعی آن در ایران، مجله یاد، شماره 82، صص 130-101
نورائی، فرشته (1352)، تحقیق در افکار میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی با همکاری فرانکلین.
وحدت، فرزین (1383)، رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمه مهدی حقیقت‌خواه، تهران: ققنوس. چاپ اول.
هرناندز، فلیپ (1402)، هومی بابا برای معماران، ترجمۀ شادی عزیزی و شارین شیرمحمدیان، تهران: کتابکده کسری.
یانگ، رابرت جی.سی ی (1391)، درآمدی اجمالی بر پسااستعمارگری، (مترجمان فاطمه مدرسی و فرح قادری)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. (تاریخ انتشار به زبان‌اصلی 2003).          
Baxter, J. (2003), Why Choose to Use FPDA? Positioning Gender in Discourse, Palgrave Macmillan, London.
Bhabha, Homi k. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.
Derrida, J. (1995), Points: Interviews, 1974-1994, Stanford, CA.
Derrida, J. )1976(, Of Grammatology, Trans. Gayatri Chakravaty Spivak, Baltimore: John Hopkins University Press.
Fay, Stephen & Haydon, Liam (2017), An Analysis of Homi K. Bhabha's The Location of Culture, London: Macat Library.
Loomba, Ania (2000), Colonialism and Post Colonialism, London: Routledge Classic.
Martin, Joanne (1990), “Deconstructing organizational taboos: The suppression of gender conflict in organization”, Organization Science, 1 (4): 339-359.
Schegloff, E.J. (1999) Schegloff’s texts as Billig’s data: a critical reply. Discourse & Society, 10(4), pp. 558–70.
Scott, D. and Usher, R. (eds) (1996) Understanding Educational Research (London: Routledge).
Spivak, Gayatri Chakravorty (1999), A Critique of Postcolonial Reason: Towards a History of the Vanishing Present. Cambridge: Harvard University Press, Print.