دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Social Justice Criteria in Islamic city ...معیارهای عدالت اجتماعی در شهر اسلامی9307780510.22059/jstmt.2020.295303.1325FAحسنبخشی زادهدکتری جامعهشناسیعبدالحسینکلانتریدانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20200104Social justice is one of the basic principles of the Islamic religion that should be implemented in the society and the Islamic city. However, there is an increasing gap between the notion of social justice and the lack of social justice in life in the city. The Islamic city is a marker, indicating a Muslim in the midst of the Islamic society. The Islamic city is a social reality, which the researcher seeks to explain as a component of human action and social institution. Meanwhile, social justice is the most valuable concept in the human community, which is the foundation of the society and its sustainability, in order to achieve development. Therefore, in this paper, social justice criteria based on the Islamic city in terms of method thematic analysis has been researched. The findings from the available sources show that the standards of justice in the Islamic city are broadly based on their pivotal core on monotheistic identity, and the two criteria and the wing of the Islamic framework and order in the Islamic city. These criteria are discussed in the context of the type of housing, the way, the rights of the people, the law and order of the city, the sovereignty of the city, the security and welfare of the city.عدالت اجتماعی یکی از اصول اولیه دین اسلام است که باید در جامعه و شهر اسلامی پیاده و اجرا شود. با اینحال شکاف فزایندهای بین مفهوم نظری عدالت اجتماعی و واقعیت فقدان عدالت در زندگی اجتماعی در شهر وجود دارد. شهر اسلامی، یک نشانگر است، نشانگر یک فرد مسلمان در بطن جامعه اسلامی. شهر اسلامی، یک واقعیت اجتماعی است که محقق بهدنبال تبیین آن بهعنوان محملِ کنش انسانی و نهاد اجتماعی است. در این میان، عدالت اجتماعی، با ارزشترین مفهوم و گذاره در حوزه اجتماع انسانی است که اساس و دوام هر جامعهای در تحقق آن است تا به توسعه و پیشرفت دست یابد از اینرو در این مقاله معیارهای عدالت اجتماعی بر پایهی شهر اسلامی برحسب روش تحلیل تماتیک مورد تحقیق قرار گرفته است. یافتههای حاصل از منابع موجود بهصورتی ساختمند نشان میدهد که معیارهای عدالت در شهر اسلامی طیف وسیعی را شامل میشوند که هسته محوری آنها بر هویت توحیدی قرار دارد و دو معیار و بال آن نیز نظم و کالبد اسلامی در شهر اسلامی است. این معیارها در بحث نوع مسکن، راه، ادای حق مردم، نظم و قانون شهر، حاکمیت شهر، امنیت و رفاه شهری و ... قابل طرح است.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Causes and Consequences of Poverty and Economic Inequality and Solutions to Eliminate it in Sayyid Qutb's Thoughts.علل و پیامدهای اجتماعی فقر و نابرابری اقتصادی و راهکارهای رفع آن در اندیشه ی سید قطب31627780610.22059/jstmt.2020.77806FAشاهینزرع پیمادانشجوی دکترا گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانhttps://orcid.org/0000-0002-6706-7555میناجهانشاهیکارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0002-0912-1904مهدیحسین زاده یزدیاستادیار گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20200109Poverty and economic inequality are concepts that lead to different social consequences for human societies. The creation of this social phenomenon is due to the reasons that each social, political, and economical thinker based on his school of thought has clarified parts of it, and subsequently enumerated solutions to solve it. This article is shaped in response to this social phenomenon and wants to explain and analyzes the social causes and consequences of poverty and economic inequality and its solutions from the perspective of one of the Muslim thinkers who have widespread works to this field, namely, Sayyid Qutb (1966-1906). To do this, at the outset, the concepts of poverty and inequality are separately described from a sociological view and in the sequel, the causes of the creation of this phenomenon, its consequences, and its solutions are being explored in Sayyid Qutb's Thoughts. Indeed, in this article, it becomes clear that the deviation from the path of monotheism is the main cause of the domination of this crisis in the Sayyid Qutb's approach and his solutions for this phenomenon is determined.فقر و نابرابری اقتصادی، پدیده ای است که پیامدهای اجتماعی مختلفی را بر جامعه ی انسانی عارض می گرداند. تکوین این پدیده به عللی راجع است که هر یک از اندیشمندان علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، مبتنی بر مکتب فکری خویش، سویه هایی از آن را روشن ساخته و متعاقباً راهکارهایی را برای حل آن برشمرده اند. این مقاله در پاسخ بدین پدیده ی اجتماعی شکل گرفته و در صدد آن است که علل و پیامدهای اجتماعی فقر و نابرابری اقتصادی و راهکارهای رفع آن را از منظر یکی از متفکران مسلمان که در این زمینه آثار و آراء گسترده ای دارد، یعنی سید قطب (1906-1966) تبیین و تحلیل کند. در امتداد این بحث، در بادی امر مفاهیم فقر و نابرابری- به نحوی منفک- از منظری جامعه شناختی تشریح شده و در ادامه به ترتیب، علل ایجاد این پدیده، پیامدها و راهکارهای حل آن، در اندیشه ی قطب کاویده می شود. در حقیقت، در این مقاله روشن می شود که چگونه قطب تخطی از خط توحید و استنکاف از اجرای قوانین اقتصادی شریعت را علت العلل سلطه ی فقر و نابرابری اقتصادی دانسته و با اشاره به پیامدهای ناگوار آن که شیرازه ی حیات جامعه ی اسلامی را از هم می درد؛ چه راهکارهایی را از منظر اسلام برای رفع این پدیده عرضه می کند.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320An Analysis of the Status of the Social Relations Network and the Factors Affecting it in the Civilizational Thought of Malik bin Nabiتحلیل جایگاه شبکه روابط اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در اندیشه تمدنی مالک بن نبی63827780710.22059/jstmt.2020.77807FAمحمدعلیکاظم بیگیدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامیسعیدسالاریدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20191221Contemporary Algerian thinker Malik bin Nabi is regarded as one of the most prominent civilizational thinkers and analysts in historical-social terms. In this research we seek to examine the position and factors affecting the social relations network in the formation of societies and civilizations from his perspective. The three main questions that will be addressed in this study are: the importance of social relations network, understanding the status of social relations network, and the factors affecting social relations network. To understand these three, the works of Bin Nabi were read during a systematic study and the relevant data were extracted and analyzed. The findings of this study showed that Bin Nabi considered this network as the most important driving factor for the movement of societies in the context of civilization. From his point of view, the amount of power and dynamics of society reflects the health of the network and a number of phenomena within and outside the community are able to influence the network.مالک بن نبی متفکر معاصر الجزایری بهعنوان یکی از برجستهترین ایده پردازان و تحلیلگران حوزه تمدن از منظر تاریخی-اجتماعی شناخته میشود. در این پژوهش به دنبال آن هستیم تا جایگاه و عوامل مؤثر بر شبکه روابط اجتماعی در شکلگیری جوامع و تمدنها را از منظر او بررسی کنیم. موضوع سه پرسش اصلی که در این باب و در مسیر این پژوهش بدان پرداخته میشود عبارتاند از: اهمیت شبکه روابط اجتماعی، درک وضعیت شبکه روابط اجتماعی و عوامل مؤثر بر شبکه روابط اجتماعی. برای فهم این سه، آثار بن نبی در طی یک مطالعه نظاممند مورد بررسی و دادههای مربوطه استخراج و ذیل تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که بن نبی این شبکه را مهمترین عامل نگهدارندِ و پیش برنده حرکت جوامع در بستر تمدن میداند. از منظر او میزان قدرت و پویایی جامعه نمایانگر میزان سلامت این شبکه است و دستهای از پدیدههای درون جامعه و برون از جامعه قادر به اثرگذاری بر این شبکه هستند.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Leadership governance Model: The content analysis of Nowruz lectures in two different periods of years 1384 to 1400الگوی حکمرانی رهبری؛ تحلیل محتوای سخنرانیهای نوروزی در دو دوره اول ریاست جمهوری سالهای 1384 و 1392831067780810.22059/jstmt.2020.77808FAمحمدلعل علیزادهاستاد یار گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، ایران.اعظممقدساستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورعابدمیرزاخانیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نورJournal Article20200127The governance model of Velayat-e-Faqih is influenced by the Islamic model and thinking and along the Islamic worldview; this model has the same format and content but different priorities according to the requirements. With this assumption, recognizing the pattern of leadership of the leadership by examining her Nowruz statements in the first two terms of the presidency from 1384 to 1400 is the purpose of this letter. Several topics have been selected from the leader's speech to be examined in the two mentioned periods. To achieve this goal, we have enumerated the number of times that the leadership has emphasized in all Nowruz speeches in these eight years according to the topics selected on it, and categorized each of them according to the desired year, and finally used collectively. The content analysis method shows that the main topics were the same in each period, but in detail, the importance of the axes was different. According to the findings, despite the emphasis on the same axes, the priority of issues in the two periods is different; similarities and fundamental differences in the prioritization of issues are observed by the leadership, which shows that the leadership according to its task. In the constitution, in order to determine the general policies of the system and according to the interests and requirements of the society, they adopt a different supportive and critical position towards the policy of the governments.الگوی حکمرانی ولایت فقیه متاثر از الگو و تفکر اسلامی و در امتداد جهان بینی اسلامی است؛ این الگو قالب و محتوای یکسان اما اولویتبندی متفاوت باتوجه به مقتضیات را دارد. با این مفروض، شناخت الگوی حکمرانی مقام معظم رهبری با بررسی بیانات نوروزی ایشان در دو دوره اول ریاست جمهوری سالهای 1384 تا 1400 هدف این مکتوب است. چند موضوع از سخنان رهبر انتخاب شده تا در دو دوره ذکر شده مورد بررسی قرار گیرد. برای رسیدن به این هدف، تعداد دفعاتی که رهبری در تمام سخنرانی-های نوروزی در این هشت سال باتوجه به موضوعات انتخاب شده روی آن تاکید داشتهاند، را برشمرده و هر کدام را نسبت به سال مورد نظر دسته بندی نموده و در آخر به صورت مجموع مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی موصوف با روش تحلیل محتوا، حاکی از آن است که در هر دوره موضوعات اصلی یکی بوده اما در جزئیات، اهمیت محورها متفاوت بوده است. بر اساس یافته ها با وجود تاکید بر محورهای یکسان، اولویت موضوعات در دو دوره یادشده متفاوت است؛ شباهت ها و تفاوت های اساسی در اولویت بندی موضوعات از سوی رهبری مشاهده می گردد که این خود نشان دهنده این است که رهبری با توجه به وظیفه خویش در قانون اساسی و در راستای تعیین سیاست های کلی نظام و با توجه به مصالح و مقتضیات جامعه، موضع گیری حمایتی و انتقادی متفاوتی را در قبال سیاست دولت ها اتخاذ می کنند.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320The Quran's Implications of Talentدلالت های قرآن پیرامون استعدادشناسی1071387780910.22059/jstmt.2020.77809FAمنصورهابوالحسنیدانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطباییمعصومهاسمعیلیاستاد گروه مشاوره دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییهادیبهرامی احساناستاد گروه روان شناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20200127Abstract<br />One of the important and fundamental issues of human life, which has an effective and important role in advancing his individual and social goals, is the concept of talent and recognizing his abilities. Since the first step in this cognition is to have a clear definition of this concept, the present study seeks to examine the definition in a qualitative way and in an inductive method of exploration in the Holy Qur'an through the aristocracy of God to human existential structures. For this purpose, each of the words of the Qur'an was examined through induction, and a comprehensive network of words, each of which has the meaning of talent, was extracted.These words are: »fel«, »ghadr«, »vos«, »yosr«, »osr«, »nemat«, »fazl«, »sabil«, »kalaf«,» toe«, »varasa«, »shakele« and »togh«. Finally, the vocabulary is summed up in the definition of talent as follows: Talent is a set of intrinsic, generic, and special abilities that fall within each of the following specific areas called shakelah, and thus the context and the motive for generating verbs. And it provides specific actions, along with a special willingness and willingness to go through a clearer and easier path. When they are on their own path, they provide greater scope and power for the individual, overcoming their difficulties and obstacles, and can eventually become a practice in harmony with God's will.یکی از موضوعات و مقولات مهم و اساسی زندگی انسان که در پیشبرد اهداف فردی و اجتماعی او نقش موثر و حائز اهمیتی دارد، مفهوم استعداد و شناخت توانمندیهای او است. از آنجا که قدم اول این شناخت، داشتن تعریفی مشخص از این مفهوم میباشد، پژوهش حاضر درصدد برآمد به واسطه اشرافخداوند به ساختارهای وجودیانسان، تعریفموردنظر را به شیوه کیفی و به روش استقرایی اکتشافی در قرآنکریم مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور تکتک واژگانقرآن از طریق استقرایتام مورد بررسی قرارگرفتند و شبکهمفهومی از واژگانی که هرکدام از وجهی مفهوم استعداد را در خود دارند استخراج شد. این واژهها عبارتند از : «فِعل»، «قَدر»، «وُسع»، «یُسر»، «عُسر»، «نِعمت»، «فَضل»، «سَبیل»، «کَلَف»، «طوع»، «وَرَث»، «عَمل»، «شَکل» و «طوق». در نهایت از جمعبندی واژگان، تعریفی از استعداد به این شرح بدست آمد: استعداد مجموعهای از توانهای ذاتی، اکتسابی عمومی و اختصاصی است که در هر کسی ذیل محدوده خاصی به نام شاکله قرار گرفته و به این صورت زمینه و اقتضای ایجاد افعال و اعمال خاصی را همراه با رغبت و ارادهای ویژه از گذر مسیری مشخص و سهلالوصولتر فراهم می-آورد. این توانها وقتی در مسیر مختص خودشان قرارمیگیرند برای فرد وسعت و قدرت عمل بیشتری ایجاد کرده، طاقت رویارویی با مشکلات و موانع شکوفایی آنها را به او میدهند و در نهایت این فرآیند میتواند تبدیل به عملی همسنخ با خواست و ارادهالهی شود.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Logic and Reason of Islamization of Knowledge: A Systematic Reviews"چرایی" اسلامی سازی دانش، تعمقی در منطق و استدلال طرفداران اسلامی سازی1391587781010.22059/jstmt.2020.254167.1188FAعباسقنبری باغستاناستادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران0000-0001-9530-1727سید محسنمیریدانشیار دانشگاه جامعه المصطفیعبدالحسینکلانتریدانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20180314The purpose of this study is to provide comprehensive understanding of logic and reason of Islamization of Knowledge (IOK), as an intellectual response from Muslim Scholars to what so called “Modernity Project” in recent decades. Using Meta-Analysis as a method of study, this research systematically has reviewed over 80 scientific documents including articles, books, reviews and etc. in order to come out with a clear picture and understanding of reason and logic of Islmization of Knowledge across the world.<br />Having such understanding and clear picture of reason and logic of IOK, with its main categories, trends and pertinent comparative studies as well as their strength and weaknesses will help and guide Muslim scholars and thinkers in their future studies along the path toward restore their supremacy in knowledge. <br />The result of the study shows that Islamization of knowledge emerged within the context of the perceived crisis of Islamic civilization and concomitant crisis the intellectuals.مطالعه تاریخ جوامع اسلامی در مواجهه با "مصائب جهان اسلام" در چند دهه اخیر نشان دهنده نوعی "گذار تاریخی" از مواجهه "سخت افزارانه" به نوعی چاره جویی نرم و علمی مبتنی بر "دانش و آموزش" است که از آن به عنوان "اسلامی سازی دانش" یاد می شود.<br />با توجه به اهمیت این "گذار تاریخی" و نیز ابتنای آن بر نقد علم و دانش مبتنی بر مدرنیته غربی، حتی در درون جوامع اسلامی نیز در مورد چرایی و ماهیت آن سئوالاتی ایجاد شده مبنی بر اینکه اساسا "چرا" اسلامی سازی باید در دانش صورت بگیرد؟ <br />این مقاله از طریق روش اسنادی و کتابخانه ای و فراتحلیل مهمترین آثار و منابع موجود در این زمینه ، به بررسی مساله "منطق و چرایی" اسلامی سازی دانش به عنوان یک امر مقدم بر "چیستی" آن پرداخته و به دنبال پاسخ به این سئوال است که اساسا چرا پروژه "اسلامی سازی دانش" شکل گرفت. <br />برآیند کلی نتایج این مطالعه از "چرایی" اسلامی سازی دانش بر مفهوم مرکزی "بحران" در امت اسلامی به خصوص در عصر "پسامدرنیته" استوار است و نشان می دهد ضرورت و منطق "اسلامی سازی دانش" یک دغدغه "هستی شناسانه"، "شناخت شناسانه" و "روش شناسانه" در ارتباط با مواضع "علم و دانش غربی" است که در جوامع اسلامی رشد یافته و ریشه دوانده است. به همین جهت نیز متفکران اسلامی تنها راهکار مقابله با آن را –برخلاف اسلاف خود- نه در اصلاح و یا تغییر سیاسی، بلکه در تحول در "دانش و آموزش" رایج در کشورهای اسلامی می دانند.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Interpretation of social capital in Sadra's philosophyخوانش سرمایه اجتماعی در حکمت صدرایی1591837781110.22059/jstmt.2020.77811FAحمیدرضاصارمیدانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانآیلینشیداییدانشجوی دکتری گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20190723The main purpose of the research is to search for the concept of "social capital" as one of the factors of human-oriented development in the thoughts of Mulla Sadra as the turning point of the link between philosophy, mysticism and Islamic theology. In this paper, using the traditional hermeneutic method which is based on the author-oriented and text-oriented, it is tried to achieve social capital readings in Sadra's wisdom in three steps. In the first step, by interpreting Mulla Sadra's thoughts, first by converting the text into the living world, the social effects of Mulla Sadra's theories are extracted. Then, by discovering the horizon of text, interpretation, and text are mixed, and the concept of social capital from the works of Mulla Sadra is interpreted. It has to be said that social capital in Mulla Sadra's view is limited to moral virtues within the framework of divine laws that manifest in communal relationships, and in this way it is related to the components of "religious social capital". And in the third step, by matching the theoretical components of social capital with the components extracted from Mulla Sadra's thoughts, it is found that the components of religious social capital, although relying on moral and individual virtues, but their result in the interpersonal relationships corresponds to the components of social capital in Western theories. For example, the occurrence of "goodness and philanthropy" as a moral virtue in collective action leads to the realization of the concept of social support and participation.احیای تمدن اسلامی و الگوی توسعهی ایرانی-اسلامی نیاز به مبانی فلسفی و دانش بومی دارد. بر همین اساس بازخوانی مفاهیم امروزین توسعه که عمدتا ریشه در مطالعات غربی دارند، در اندیشهی حاکم بر شهر اسلامی ضروری مینماید.<br />هدف اصلی پژوهش جست و جوی مفهوم «سرمایه اجتماعی» به عنوان یکی از عوامل توسعه انسانمحور در اندیشههای ملاصدرا به عنوان نقطهی عطف پیوند فلسفه، عرفان و کلام اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش هرمنوتیک سنتی که مبتنی بر مولف محوری و متن محوری است، تلاش شدهاست در سه گام به خوانش سرمایه اجتماعی در حکمت صدرایی دست یابیم. در گام نخست با تفسیر آثار و اندیشههای مکتوب صدرالمتالهین ابتدا با تبدیل متن به جهان زیسته، آثار اجتماعی نظریههای ملاصدرا استخراج میشود. در گام دوم با کشف افق متن، تفسیر و متن در هم میآمیزند و تلاش میشود تا مفاهیم فلسفی در سطح نظری به مفاهیم اجتماعی نزدیک شود. در گام سوم باید گفت سرمایه اجتماعی در نظر ملاصدرا منطبق بر فضایل اخلاقی در چارچوب قوانین الهی است که در روابط جمعی بروز مییابد و از این ره با مولفههای «سرمایه اجتماعی دینی» قرابت دارد. با تناظر مولفه-های نظری سرمایه اجتماعی با مولفههای مستخرج از اندیشههای ملاصدرا، در مییابیم که مولفههای سرمایه اجتماعی دینی هرچند تکیه بر فضایل اخلاقی و فردی دارند، لیکن نتیجهای که در روابط بین فردی برجای می-گذارند متناظر با مولفههای سرمایه اجتماعی در مبانی نظری غربی است.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320analysis of Imam Mohammad Ghazali's demographic thoughts On migration (spatial displacement)بررسی و تحلیل اندیشههای اجتماعی و جمعیتی امام محمد غزالی در باب مهاجرت1852107781210.22059/jstmt.2020.77812FAعلیانتظاریدانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییعهدیهاسدپورعضو گروه پژوهشی توانمندسازی خانواده های آسیب پذیر جهاد دانشگاهی علامه طباطباییJournal Article20191103Abu Hamed, Imam Mohammad Ghazali Tusi, is one of the greatest thinkers of the fifth century AH (505-450 AH). The preliminary paper seeks to recognize the excerpts from al-Ghazali's demographic thoughts about the phenomena of migration or, in his own words, "travel." He presented his thoughts about nine years ago in the book "Islamic Revival of Sciences" and also the book of Kimia Sa'adat, which is the Persian compression of the above effect. The research method is descriptive and analytical. In this regard, we have used Ghazali's documents, materials and works to sum up the subject matter. According to research findings, he examines many aspects of the phenomenon of migration that is currently being raised. He considered immigration to be a voluntary, often short-lived phenomenon, due to various reasons, such as unfavorable economic and expensive situations, for the acquisition of various religious sciences, the verses of God on earth, recreation, and escape from the deadly diseases and that -What is the religion of the Lord. He also believes in the close connection between immigration and civilization, and in his writings he refers to historical narratives and hadiths, which is due to the ideas and beliefs of this Muslim thinker.حجة الاسلام، ابوحامد، امام محمد غزّالی طوسی، یکی از بزرگترین مردان تصوف سدهی پنجم هجری (505- 450 ه.ق) است. مقالهی پیشرو در پی شناخت گزیدهای از اندیشههای جمعیتی غزالی درباب پدیدههای مهاجرت و یا به تعبیر خود وی "سفر" میباشد. وی اندیشههای خود را حدود نهصد سال پیش در کتاب "احیاء علومالدین" و همچنین کتاب کیمیای سعادت که فشردهی فارسی اثر فوق است، ارائه نمود. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. در این زمینه، از اسناد و مدارک، منابع و آثار غزالی بهره گرفتهایم تا درزمینۀ موضوع مدنظر به جمعبندی برسیم. بنابر یافتههای تحقیق، او بسیاری از ابعاد پدیدهی مهاجرت را که دوران کنونی مطرح هستند را بررسی کرده است. وی مهاجرت را پدیدهای گروهی، اختیاری و غالباً کوتاهمدت دانسته که به دلایل مختلف نظیر اوضاع نامساعد اقتصادی و گرانی، در جهت کسب علوم مختلف دینی، اخلاق نفس و آیات خدای روی زمین، تفرج و تفنن، گریختن از بیماریهای مرگبار و آنچه دین را مشوش میکند؛ صورت میپذیرد. همچنین قائل به ارتباط تنگاتنگ میان مهاجرت و عمران و آبادنی میباشد و در نوشتههای خویش به روایتهای تاریخی و سیرهی ائمه معصومین و امامان استناد میکند که این امر ناشی از عقاید و روحیات مذهبی متفکر مسلمان میباشد.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Recognizing the Values and Forms of Islamic Urbanism Based on Religious Teachingsبازشناسی شاخصههای ارزشی و شکلی در شهرسازی اسلامی بر اساس آموزههای دینی2112337781310.22059/jstmt.2020.77813FAنبی الهصدری فراستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، ایران.0000-0002-9846-8597محمدمولویدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث ،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین.Journal Article20191024The purpose of this research is to show the discourse of religion in the field of architecture and city building and to show the architecture of the Islamic city as it should be.The research question was: What are the Islamic values in the shape indicators of the Islamic city? The research was carried out using a library-based exploratory and descriptive-analytic approach. In response to this question, the paper was followed in two areas.The first area deals with value indexes in Islamic city architecture, which focuses on four key themes in Islamic city design.These axes were the centrality of monotheism in Islamic city design: the principle of monotheism, when translated into the language of architecture and urbanism, can be expressed in architectural structure, monotheism in architectural components, monotheism in spatial functions. The centrality of justice in Islamic city design: Balance, harmony and size are examples of justice in architecture and urbanism, as well as the security and order in Islamic city: the architecture of Islamic city architecture based on order that is organically based. Designed by Islamic City.The second area examines four important indicators: beauty and art, nature and environment, mosque and housing in city architecture.هدف از این پژوهش نشان دادن گفتمان دین در عرصه معماری و بنای شهر و نشان دادن معماری شهر اسلامی است، آنگونه که باید باشد. سوال پژوهش عبارت شد از اینکه ارزش های اسلامی در شاخص های شکلی شهر اسلامی کدامند؟ تحقیق به روش اکتشافی و رویکرد توصیفی تحلیلی، با ابزار کتابخانه ای صورت پذیرفته است، در پاسخ به این پرسش، مقاله در دو قلمرو پی گیری شده است. قلمرو اول به شاخص های ارزشی در معماری شهر اسلامی پرداخته شده که در این محور به چهار مبحث کلیدی در طراحی شهر اسلامی پرداخته شد. این محورها عبارت شد از محوریت توحید در طراحی شهر اسلامی: اصل توحید هنگامی که به زبان معماری و شهرسازی ترجمه می شود می تواند در ساختار معماری، توحید در اجزای معماری، توحید در عملکردهای فضایی جلوه گر شود. محوریت عدل در طراحی شهر اسلامی: تعادل، هماهنگی و اندازه را از مصادیق و تجلیات عدل در بحث معماری و شهرسازی می توان برشمرد و همچنین محوریت امنیت و نظم در شهر اسلامی: مراد از معماری شهر اسلامی بر اساس نظم یعنی نظمی که بر اساس ارگانیک مورد نیاز شهر اسلامی طراحی شود. قلمرو دوم به بررسی چهار شاخص مهم: زیبایی و هنر، طبیعت و محیط زیست، مسجد و مسکن در معماری شهر مورد بررسی قرار گرفت.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Childhood in Religions: Childhood Analysis in Christianity and Islamکودکی در ادیان: تحلیل کودکی در مسیحیت و اسلام2352697781410.22059/jstmt.2020.77814FAغلامرضاجمشیدیهااستاد گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران0000-0003-4639-5346مریمشعباندکتری جامعه شناسی0000-0001-6274-3684Journal Article20200518child in Christianity is defined by the belief in the first sin, which is inherently evil. Because the rebel has a divine command and a tendency to evil. Following this, the first sin in the child's nature must be washed away by baptism. Such a pessimistic view of children was introduced with the myth of Dionysus. The child of Dionysus deserves immorality, misbehavior, abortion, severe punishment, forced labor, lack of support, hunger, poverty, disease, illiteracy and ignorance, and so on. Christianity's view of childhood due to the humanist actions of the Renaissance and beyond, including the developments of the Church and the actions of the modern world in the twentieth century, Led to the transformation of the Christian approach to childhood and the weakening of the evil and Dionysian child approach.<br />The religion of Islam considers the child to be inherently good and divine, the child is Apollonian, because the child has the Spirit of God in him and is infallible and holy. But following the power of free will may be tainted with sin and carnal contamination. He needs proper care and training so that he will not be infected with evils and sins, and his divine nature will be protected from any evil. Therefore, any physical, mental or psychological harm to the child is forbidden because he is a divine deposit and carrier of God's spirit; And he must be treated with respect and dignity, and he must be fully supported in the direction of growth and excellence.پژوهش حاضر به دنبال مطالعه و شناسایی مفهوم کودکی در ادیان، با تمرکز بر مسیحیت و اسلام است. در این راه، با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته است. <br />کودکی در مسیحیت پیرو گناه نخستین، ذاتاً شرّ پنداشته میشود. زیرا طغیانگر از امر الهی و گرایش به بدی دارد. پیرو این موضوع باید با تعمید گناه نخستین در ذات او شسته شود. چنین نگاه بدبینانهای به کودکان با اسطورهی دیونوسوسی مطرح شد. لذا کودک دیونوسوسی مستحق بد اخلاقی، بد رفتاری، سقط جنین، تنبیه سخت، به کار واداشته شدن، عدم حمایت، گرسنگی، فقر، بیماری، بیسوادی و جهل و... است. نگاه مسیحیت به کودکی به دلیل اقدامات اومانیستی دوره رنسانس به بعد از جمله تحولات کلیسا و اقدامات جهان مدرن در قرن بیستم، بخصوص اعلامیهی حقوق بشر 1948م، و اعلامیه و کنوانسیون حقوق کودک 1989م، منجر به تحول رویکرد مسیحیت به کودکی و تضعیف رویکرد شرّانگاری و کودک دیونوسوسی شد. <br />دین اسلام، کودک را ذاتاً خیر و الهی میپندارد، کودک آپولونی است، زیرا کودک روح خداوند را در خود داشته و معصوم و مقدس است. اما پیرو قدرت اختیار ممکن است به گناهان و آلودگیهای نفسانی دنیا، آلوده شود. نیازمند مراقبت و تربیت مناسب است که آلوده به بدیها و گناهان نشود و ذات الهی او مصون از هرگونه بدی بماند. هرگونه آسیب جسمی، روحی و روانی به کودک ممنوع است و باید با او بر اساس احترام و رعایت شأن انسانی برخورد شود و مورد حمایت همهجانبه در جهت رشد و تعالی قرار گیرد.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Review analysis Allameh's view About Originality of societyبررسی تحلیلی دیدگاه علامه طباطبائی در باره اصالت فرد یا جامعه2712927781510.22059/jstmt.2020.77815FAحمیدرضافریدیدانشجوی دکتری،گروه علوم قرآن و حدیث، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، ایرانفرجبهزاد وکیل آباداستادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.صمدعبداللهی عابددانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز،ایران.Journal Article20191013One of the most important social issues is the authenticity of society and the individual Among the social commentators of the Quran, Allameh Tabatabai is one of the experts in this field. The title of this article is to examine the analysis of Allame's perspective on the authenticity of society and the individual This article is entitled "Analytical Review We examine analytically Allama's theories in the theory of the interconnected authenticity of the individual and society .Allama considers recruitment as an element of early community participation.He considers the first factor of socialization the instinct of marriage. Conflicts of interest in the way of community building, he says The law is trying to make peace. But the advances in human life and the complexities make the law ineffective in social justice. The social precepts of Islam with its various teachings make the society. The innate unity of human beings flourishes with the teaching of religion. And it can, through collaboration and self-sacrifice, promote social justice as the secret of community life. Therefore, Allameh explains religion with the focus of a favorable society on the path of individualization. Relying on social laws and the prevailing context, family, law, human beings are united in a special unity with the innate spirit of the human being, thus forming a desirable society for the sake of individualization.نزاع بر سر اصالت جامعه یا اصالت فرد از مباحث مهم علوم اجتماعی است؛ به صورتی که این معیار متفکران علوم اجتماعی را به دو دسته عمده فردگرا و جامعهگرا تقسیم میکند. البته گرایش معاصری نیز در تلفیق این دو پارادایم پدید آمده که از آن با عنوان پارادایم تلفیقی یاد میشود. در ایران نیز این گرایشها همواره مورد بحث و بررسی بوده است. یکی از بزرگترین مفسران اجتماعی قرآن یعنی علامه محمدحسین طباطبائی از پیشروان این بحث به حساب میآید. غالبا و با توجه به تفسیر شریف المیزان، شارحان ایشان را در دسته حامیان اصالت جامعه قرار میدهند؛ در حالیکه با توجه به مبانی قرآنی دین مبین اسلام، این نظر مردود است و علامه نیز بدین موضوع متفطن بودهاند. ایشان را میتوان از پیشگامان پارادایم تلفیقی در این موضوع دانست که در عین توجه و اهمیت به جامعه و قدرت آن، از اصالت فرد و مسئولیت فرد چشمپوشی نمینمایند. در مبنای کلامی قرآنی، انسان نه مجبور است و نه امور بدو تفویض گردیده، بلکه امری میان این دو امر برای انسان حاصل شده است. همچنین علیرغم نسبت دادن موت و حیاتی مستقل برای امم و جوامع در آیات قرآن، مسئولیت انسانها برای مقابله با فاسدترین جوامع نیز نادیده گرفته نشده است و قطرت الهی ودیعهای برای انسان است که حتی در بدترین شرایط اجتماعی راهنمون او به سوی خیر و هدایت الهی است. بدین صورت علامه با توجه به این آیات به اصالتی طرفینی میان فرد و جامعه قائل شدهاند که سهم هیچ یک به دیگری تقلیل نمییابد.دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-524010120200320Analysis of the concept of freedom from Imam Khomeini's point of viewواکاوی و تحلیل مفهوم آزادی از منظر امام خمینی (ره)2933137781610.22059/jstmt.2020.280710.1274FAاحسانعسگریدانشجوی دکترای مطالعات سیاسی انقلابامیرعظیمی دولت آبادیاستادیار جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20200104The present study aims to investigate and analyze the concept of freedom in Imam Khomeini's thought, because freedom is one of the components of human nature that if its capacity and potential becomes real, it will be surprisingly flourishing creativity. And human talents will lead, and the resulting enthusiasm will create a dynamic, active, and vibrant society, but if this component is limited and suppressed by man himself or external factors, or is neglected, The same proportion of part of the evolutionary course of human beings will be incomplete. At the end of the Imam is a contextual analysis. If first the concept of freedom was discussed from the point of view of Imam Khomeini and then by analyzing his statements and speeches, it was determined that in the end the result of the research was that freedom in terms of meaning, principles, nature, borders, range, Its territory, obstacles and roots should be examined from the perspective of Imam Khomeini, so based on the information collected in general, it can be said that freedom according to Imam Khomeini's thought has divine and revelatory roots and its scope is based on The laws are divine.پژوهش حاضر با هدف بررسی و واکاوی مفهوم آزادی در اندیشة حضرت امام خمینی (ره) به انجام رسیده است ؛ چرا که آزادی یکی از مؤلفه های ماهیت انسان است که اگر ظرفیت و قابلیت بالقوه ی آن بالفعل شود ، به طور شگفت آوری به شکوفایی خلاقیت و استعدادهای انسان منجر خواهد شد و شور و نشاط حاصل از آن ، جامعه ای پویا ، فعال و سرزنده ایجاد خواهد کرد ، اما اگر این مؤلفه توسط خود انسان یا عوامل بیرونی محدود و سرکوب شود یا مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرد ، به همان نسبت بخشی از سیر تکاملی انسان ناقص خواهد شد.. نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و با تکیه بر روش تحلیل محتوای مجموعه صحیفه امام می باشد . چنانچه ابتدا مفهوم آزادی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مورد بحث قرار گرفت و سپس با تحلیل بیانات و سخنان ایشان ، در نهایت دستاورد پژوهش بدین صورت بوده است که آزادی از حیث معنا ، مبانی ، ماهیت ، مرزها ، محدوده ، قلمرو و ریشة آن می بایست از منظر حضرت امام مورد بررسی و مداقه قرار بگیرد ؛ بنابراین بر اساس اطلاعات گردآوری شده به طور کلی می توان گفت آزادی بنا به اندیشة امام خمینی (ره) ریشه ی الهی و وحیانی دارد و محدودة آن براساس قوانین الهی است .