دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922A study of representation of poverty in the Iranian historical and literary textsبازنمایی «فقر» در رسائل و متون تاریخی ایرانی2012266495710.22059/jstmt.2018.233710.1105FAموسیعنبریدانشیار دانشگاه تهرانصدیقهپیریدانشگاه تهرانJournal Article20160727Poverty is a multi-meanings concept which has underwent conceptual modifications in different ages. In the current study we seek to review some poverty studies since the rise of Islam in Iran. Our data are collected and analyzed using literary writings and historical texts. The selected texts were classified based on four general themes, namely Sufism, ethics, teaching, and <em>fotowwat</em> <em>writings</em> (letters on chivalry). In particular, we used a text-based historical method to analyze the gathered data. The findings indicate that there are some interrelated and synonymous concepts for poverty which are difficult to understand without considering its various meanings. In addition, we found historical connotations of the concept of poverty. According to the results, the nature of poverty can be interpreted and classified into two categories: virtues and vices. Our results also suggest that poverty is mainly understood as a cultural interpretation. It is a conceptual chain that carries many ethical meanings including piety, abstinence, contentment, and deliverance. As a result, the removal of poverty requires such a cultural understanding.مفهوم فقر تحت تلقیها و برداشتها، معانی متعدد یافته است، اما در سالهای اخیر با برساخت شکل خاصی از آن به عنوان مقولهای اقتصادی و مادی و به عبارتی نقصان و کمبود، از بازنمایی سایر چهرههای فقر و فقرا در تاریخ ایران غفلت شده است. <br /> مطالعۀ حاضر با بازنمایی فقر در آثار مکتوب متفکران ایرانی بعد از اسلام، در پی خروج از فضای غالب مطالعات فقر در جامعه ایرانی است. الگوی نظری غالب در پژوهش، فهم فرهنگی و برساختی از مفهوم فقر است. با توجه به تاریخی بودن موضوع پژوهش، روش جمعآوری دادهها تحلیل اسنادی و کتابخانهای و به طور ویژه روش تاریخی متنمحور است. متون متفکران مورد بررسی بر حسب دستهبندی موضوعی به چهار دسته صوفیانه؛ اخلاقی؛ تعلیمی و فتوتنامه تقسیمبندی شدند. روش تحلیل نیز، تحلیل موضوعی آثار و کدگذاری آنهاست. یافتهها نشان میدهد زنجیره ای از مفاهیم مرتبط و همخانواده برای فقر وجود دارد که بدون توجه به آن، معناکردن فقر دشوار است. هستی و موجودیت فقر در منظومه ای از مفاهیم همسو و ناهمسو در دو دستۀ "فضیلتها" و "رذیلتها" قابل تقسیمبندی است. از این نظر، فقر بیش از همه، تعبیری فرهنگی است که در زنجیرۀ در هم تنیدهای از مفاهیم عموماً اخلاقی معنا مییابد. بنابراین تکنیکهای مدیریت آن، به این نوع فهم فرهنگی نیازمند هستند.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64957_0b16b6853e1c9e4b4401956390704ab7.pdfدانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922the Effect of Cultural Defense Programs on the Cultural Identity of Students (case study :high school of the city of shahrekord)تاثیر برنامه های فرهنگی دفاع مقدس بر هویت فرهنگی دانشآموزان (مورد مطالعه دبیرستانهای شهرستان شهرکرد)2272516495810.22059/jstmt.2018.237663.1117FAبهرامبیاتهیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملیعباسرئیسی سرتشنیزیدانشگاه آزاد خوراسگانجمشیدمحبت خانیدانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170713the present study was aimed at investigating cognitive programs of Holy Defense community on the cultural identity of female students of shahrekord city was done. Research methodology in this study field method of correlation. And for the sampling of random sampling method is cluster. Statistical population consists of all female students of secondary section (volume II) District of shahrekord County one and two. That their numbers 7152 people. The sample size using a table to determine the number of people was 257 Morgan. Research information with the use of the researcher was collected.<br /> For the analysis of statistical information includes the Pearson test and analysis of variance regression test was used. The results of this research suggests that it is between the cultural programs of holy defense include: The implementation of the commemoration of the martyrs,rahian nor camps, Shia unknown martyrs funeral, SHOW films associated with the sacred defense With the identity of the students there is a positive relationship. But between the publication ofLetters testamentary of martyrs and cultural identity girls any relationship view. It also features a basic study on the results of the research included demographic impact not.پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی برنامه های دفاع مقدس بر هویت فرهنگی دانشآموزان دختر شهر شهرکرد انجام گردید. روش تحقیق میدانی از نوع همبستگی و برای نمونهگیری نیز از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) ناحیه یک و دو شهرستان شهرکرد که تعداد آنها 7152 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 257 نفر تعیین گردید و جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین برنامه های فرهنگی دفاع مقدس شامل: برگزاری یادواره شهدا، برگزاری اردوهای راهیان نور، تشیع پیکر شهدای گمنام و اکران فیلمهای سینمایی و تلویزیونی مرتبط با دفاع مقدس با هویت دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد، اما بین انتشار وصایای شهدا و هویت فرهنگی دختران رابطهای مشاهده نگردید. همچنین ویژگیهای دموگرافیک شامل پایه تحصیلی در نتایج پژوهش تاثیری نداشتند.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64958_936e82a7d0207f2c90cc30d9efaaed33.pdfدانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922Investigating Suhrawardi's thoughts on Urban planning and designبررسی اندیشهی شهرسازی شیخ شهاب الدین سهروردی2532766495910.22059/jstmt.2018.238194.1119FAجوادمهدیانپورشهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحمیدرضاصارمیشهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170720Investigating Suhrawardi's thoughts on Urban planning and design<br /> Abstract:<br /> The problems have been exacerbated in different countries of the world imported theories in some fields, are inefficient. Development-related aspects of intellectual ideas and beliefs in various fields including urban planning are essential. Using the theoretical foundations and principles of Islamic Architecture and urban planning and the thoughts and works of Muslim scholars, this study can be effective. The purpose of this research is to study Suhrawardi's thinking in different dimensions of the city and finally to draw the ideal Islamic city. This is a fundamental research, and its research method is a combination of methods of "text and content analysis", "causal analysis and meta-analysis" in some sections, and "exploratory" and "deductive-descriptive" methods. And collecting information from library resources and documents. The research findings show that the most important feature of the desirable city is intellectual and beliefs in the city Which appear in different social, economic, political dimensions of the city. The physical characteristics of the city are important because they play an important role in promoting the other two aspects.چکیده<br /> امروزه با گسترش مسائل و مشکلات در کشورهای مختلف جهان و ناکارآمدی نظریههای وارداتی در برخی زمینه ها، ضرورت بکارگیری اندیشههای مرتبط با زمینههای فکری و اعتقادی را در علوم مختلف از جمله شهرسازی را دوچندان میکند، بهرهگیری از مبانی نظری و اصول معماری و شهرسازی اسلامی و در این راستا مطالعهی آثار و اندیشه متفکرین مسلمان میتواند موثر باشد، هدف این پژوهش بررسی اندیشه سهروردی در ابعاد مختلف شهر و در نهایت ترسیم شهر مطلوب اسلامی از دیدگاه این اندیشمند مسلمان میباشد، پژوهش حاضر در هدف بنیادی میباشد و روش تحقیق آن تلفیقی از روشهای «تحلیل متن و محتوا»، «تحلیل علّی و فرا تحلیل» دربرخی بخشها و روش «اکتشافی» و «قیاسی - توصیفی» بوده و از منابع و اسناد کتابخانهای در جمع آوری اطلاعات مورد نظر بهره برده شده است، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مهمترین ساحت شهر که شهر مطلوب در آنجا تحقق مییابد، ساحت فکری وجهانبینی انسان در شهر می باشد که در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی شهر نمودار میگردد، کالبد شهر از آن منظر اهمیت مییابد که در اعتلای دو وجه دیگر نقش مؤثری داشته باشد.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64959_74ccb0d9484093f85809932f1f69525d.pdfدانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922Exploring Western and Islamic approaches to the issue of social justiceکاوشی در مجادلات عدالت اجتماعی بین متفکرین غربی و اسلامی2773076496310.22059/jstmt.2016.64963FAعلیشکوریدانشگاه تهرانJournal Article20170814Considering the theoretical controversy about fundamental concepts and values, such as justice, between Islam and the West, this article probes the historical course of the conceptual transformation of justice from the perspective of Western and Muslim thinkers. The paper concludes that, firstly, justice does not have a clear universal meaning over the ages and between scholars; nevertheless the general tendency is to find the basis for a blissful and transcendental life. Secondly, the similarity and difference among Western and Islamic thinkers returns to their epistemological foundations and social and religious contexts. Thirdly, tendencies in Western scholars from the classical period to the new age have been toward an avoidance from absolutism and bringing justice to practical life, while the Islamic thinkers generally have been adopted absolutistic and holistic tendencies. Fourthly, Islamic thought tends to be more egalitarian and has an eternal character, while Western thought tends to be a non-eternal character focusing aspects of the implementation of justice. Fifthly, taking into account the latter two cases, the Western method of inductive justice and, at the same time, that of problem-solving, is based on secular and humanistic principles. Therefore, it is not necessarily interpreted as the best laws of justice, but rather more attention is paid to the actual results. In comparison, Islamic thought is focused on the epistemological basis of spirituality and tends to present a comprehensive interpretation.با توجه به مناقشههای نظری در مورد مفاهیم و ارزشهای بنیادی، چون عدالت، بین اسلام و غرب در این مقاله به مطالعۀ سیر تاریخی تحول مفهومی عدالت از منظر این متفکران میپردازیم. در این مطالعه نتیجه میگیریم که اولاً، عدالت معنای روشن و جهانشمول در اعصار و بین اندیشمندان ندارد و گرایش کلی به یافتن مبنایی برای زندگی سعادتمندانه و متعالی است؛ ثانیاً، تشابه و تفاوت در میان متفکرین غربی و اسلامی به مبانی معرفتشناختی و زمینههای اجتماعی و مذهبی برمیگردد؛ ثالثاً، گرایشها در اندیشمندان غربی از دورۀ کلاسیک بهسوی عصر جدید اجتناب از مطلقگرایی و کشاندن عدالت به زندگی عملی است درحالیکه بین متفکرین اسلامی گرایشات مطلقگرایانه و تقدسگرایانه عموماً غالب است؛ خامساً، اندیشهورزی اسلامی بیشتر گرایش به ازلی بودن دارد و خصلت پسین و پیشینی بودن دارد درحالیکه اندیشهورزی غربی به خصلت پسینی و جنبههای اجرایی عدالت گرایش دارد. سادساً، با توجه به دو مورد اخیر، در شیوۀ غربی عدالت استقرایی و درعینحال معطوف به حل مسئله مبتنی بر مبانی سکولار و اُمانیستی است ازاینرو لزوماً بهترین قوانین عادلانه تعبیر نمیشوند بلکه بیشتر به نتایج توجه میشود درحالیکه اندیشۀ اسلامی جامعنگرانه و مبتنی بر مبانی معرفتشناختی معنوی است.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64963_55a0cfe757514f47863c9ed36014c5ee.pdfدانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922Citizen Participation in Urban Management according to Allameh Tabataba'i's Viewمشارکت شهروندان در مدیریت شهری مطابق نگاه علامه طباطبائی3113316496010.22059/jstmt.2018.219687.1083FAمحمد تقیپیرباباییدانشگاه هنر اسلامی تبریزجوادرحمانیدانشگاه هنر اسلامی تبریز0000-0002-6305-9611Journal Article20171107ue to the participation in the conception of urban management, is necessary .Urban management in Iran is not in the interaction of organic with urban planning.Unfortunately, in our country, most of Proceedings of the urban management, had down from above and out Which now need to move from the bottom and inside, to get their own native. Now, given the potential and altho challenges facing public participation in Iran and there are people like that in this Allama Tabatabai who have comprehensive and complete comment; Can be used to localize the concept of participation in Iran by existence Such people. For this purpose, in this article was being tried to explain the concept of participation in urban management bu use the Allameh Tabatabai's views. For this purpose, first, we analyze the role of partnerships in urban management And Then, using a theory by use of credit perceptions views of Allameh Tabatabai noted to explain the Allameh Tabatabai views about citizens participation and their role in the government. Then we have described the role of government in society's and reached the conclusion that the views Tabatabai, In other words, if people are not continuous urban management, religious and legal duty to have done. In fact, the right and duty of the people to the city and its municipal administration enjoining good and forbidding wrong is like.با توجه به جایگاه مشارکت در مدیریت شهری توجه به این مفهوم، لازم و ضروری هست. مدیریت شهری در ایران در رابطه متقابل و ارگانیک با برنامه ریزی شهری نیست. متأسفانه در کشور ما اکثر اقدامات مدیریت شهری، از بالا و از بیرون انجام شده که اکنون نیاز به حرکتی از پایین و از درون، برای بومی شدن آنهاست. حال با توجه پتانسیلها و همچنین چالشهای پیش روی مشارکت مردم در ایران و وجود اشخاصی همچون علامه طباطبائی که در این زمینه اظهار نظر جامع و کاملی دارند؛ میتوان از وجود چنین افرادی برای بومی سازی مفهوم مشارکت در ایران بهره جست. در این مقاله سعی گردیده است تا مفهوم مشارکت در مدیریت شهری را از نظریات علامه طباطبائی تبیین نمود. به همین منظور ابتدا به تحلیل و بررسی نقش مشارکت در مدیریت شهری پرداخته ایم و در ادامه به تبیین نظریات علامه طباطبائی در مورد مشارکت شهروندان و نقش آنان در حکومت از نظر علامه طاطبائی اشاره کرده ایم. سپس نقش حکومت در جامعۀ اسلامی را بیان شده است و به این نتیجه رسیدهایم که از دیدگاه علامه طباطبایی نهتنها شهروندان میتوانند در مدیریت شهر نقش داشته باشند، بلکه مردم نسبت به مدیریت شهری دارای حق هستند و بهگونهای وظیفه شرعی و الهی مردم و شهروندان است که در مدیریت شهری نقش داشته باشند. بهعبارتیدیگر اگر مردم بهصورت مستمر در مدیریت شهری نقش نداشته باشند وظیفه دینی و شرعی خود را انجام ندادهاند.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64960_87708f0112b9d07e7f9772d93940bf7e.pdfدانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922Islamization of Knowledge: A Meta-Analysis and Systematic Reviewsاسلامیسازی دانش معاصر: تقسیمبندی موضوعی و فراتحلیل آثار و مهمترین منابع3333566496110.22059/jstmt.2018.251349.1176FAعباسقنبری باغستانگروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران0000-0001-9530-1727سید محسنمیریدانشیار دانشگاه جامعه المصطفیJournal Article20170730The purpose of this study is to provide comprehensive understanding of Islamization of Knowledge (IOK), as an intellectual response from Muslim Scholars to what so called “Modernity Project” in recent decades. <br /> Using Meta-Analysis as a method of study, this research systematically has reviewed over 80 scientific documents including articles, books, reviews and etc. in order to come out with a clear picture and understanding of IOK across the world.<br /> The result of this study shows the IOK as an intellectual project was a great revivalist response to modernity; hence, is right path to follow. Even though, many scholars, researchers and fellows were involved and producing lots of scientific documents pertinent to IOK resulted a very rich Islamic Heritage, however, less attention have been paid to IOK as a comprehensive approach to the challenges of contemporary societies. <br /> Having such understanding and clear picture of IOK, with its main categories, trends and pertinent comparative studies as well as their strength and weaknesses will help and guide Muslim scholars and thinkers in their future studies along the path toward restore their supremacy in knowledge. <br /> Furthermore, this study shows that IOK can be considered as Co-Equal with establishing and localizing of Knowledge in the golden age of Islamic Civilization, as such, once is established in each modern thought, a creative Islamic synthesis can be launched.هدف از این مقاله به دست دادن فهمی جامع و روشن از «اسلامیسازی دانش» در دوران معاصر می باشد، که پاسخی روشنفکرانه، علمی و احیاگرانۀ متفکران اسلامی به پروژۀ مدرنیته در چند دهۀ اخیر است. <br /> این تحقیق با استفاده از روش تحقیق اسنادی و کتابخانهای، به فراتحلیل بیش از 80 اثر (مقاله، کتاب، نقد و...) در زمینۀ «اسلامیسازی دانش» پرداخته و با ارائۀ نوعی تقسیمبندی موضوعی تلاش کرده تا تصویر روشنتری از آن به عنوان «کل» و مجموعهای از «میراث غنی علمی» ارائه دهد. <br /> در این مقاله در جمعبندی نشان میدهیم که اسلامیسازی دانش با توجه به حجم زیادی از تلاشها و کوششهای نظری و تحقیقاتی که در اقصینقاط جهان، به خود اختصاص داده از یکسو نمایانگر رشد، بالندگی و غنای محتوایی آن است و از سوی دیگر، بهنوعی «بازخیرش علمی» مسلمانان برای احیای دوران طلایی تمدن اسلامی محسوب میشود.<br /> لذا در مقایسهای تاریخی، شاید بتوان با توجه به پویایی و روند تکاملی «اسلامیسازی دانش» در چند دهۀ اخیر، ارزش آن را با نقش «نهضت ایجاد دانشهای عقلی و تجربی اسلامی» در زمان ورود مسلمانان به دوران طلایی «تمدن اسلامی» قابل قیاس دانست.<br /> ازاینرو، میتوان نتیجه گرفت که «اسلامیسازی دانش» نه فقط تنها مسیر ممکن برای مقابله با مسائل و چالشهای ناشی از مواجهه با مدرنیته است، بلکه همچنین این ظرفیت و پتانسیل را دارد که از طریق ایجاد گفتمانهای خلاق در عرصههای مختلف علمی و روشنفکری به بازستاندن حاکمیت مسلمانان بر علم و دانش و احیای تمدن اصیل اسلامی کمک کند.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64961_c44d50029da1f36c4cd95017597ac3ff.pdfدانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان2538-52406220160922Explaining the Role and Function of the Teachings of Jihad in the Process of the Islamic Revolution of Iranتبیین نقش و کارکرد آموزه جهاد در فرآیند انقلاب اسلامی ایران3573766496210.22059/jstmt.2018.249229.1170FAحجتداونددانشجومحمدحسینجمشیدیاستادیار گروه روابط بینالملل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20170702In this study, we examine the impact of the doctrine of jihad on the formation of the Islamic Revolution. So the main question is how did revolutionaries face the issue of jihad? The hypothesis shows that the method of struggle in the Islamic Revolution has been based on Islamic culture and is inspired by the multifaceted principle of Jihad. In order to confirm the research hypothesis, firstly, the fields necessary for the struggle in each revolution have been enumerated, and then the influence of attention to jihad is mentioned in them including the Islamic Revolution. The findings of the research show that the concept of Jihad as a revolution includes all aspects of the doctrine of Jihad, including Jihad-e- Akbar, jihad-e-Asghar and armed jihad, and their manner to use is mentioned in jurisprudence and Islamic sources. Therefore, the study of the various stages of the Islamic Revolution, including the ideology, mobilization, leadership and collective action of the revolution that reveals the method of revolution, confirms that the method of struggle in the Islamic revolution is based on the doctrine of jihad.هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزه جهاد در شکلگیری انقلاب اسلامی و بیان نقش محوری آن در پیروزی انقلاب اسلامی است. سوال اصلی مطروحه این است که نحوه مواجهه انقلابیون با مقوله جهاد چگونه بوده و این طرز تلقی چه کارکردی در پیروزی انقلاب داشته است؟ در پاسخ با واکاوی مفهوم جهاد و انواع نگرشها نسبت به آن و مطالعه تحولات منجر به انقلاب اسلامی، این فرضیه مطرح شد که روش مبارزه در انقلاب اسلامی، ضابطهمند بوده و ریشه در فرهنگ اسلامی داشته و از اصل چند وجهی و ذوالابعاد جهاد مایه گرفته است. به منظور تایید فرضیه در ابتدا زمینههای لازم برای مبارزه در هر انقلاب از جمله انقلاب اسلامی برشمرده شده و سپس تاثیر توجه به این نوع از جهاد در آنها ذکر شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است ایدئولوژی انقلاب اسلامی که برگرفته از قرآن و سیره اهل بیت است، مبتنی بر ادراک روزآمدی از جهاد، ایثار و شهادت است. امام خمینی (ره)، نیز به عنوان رهبر انقلاب، همواره به جهاد و مبارزه در راه اسلام و عدالت و دوری از انفعال مقابل حکومت ظالم سفارش کرده و هم از راه جهاد فرهنگی و بکارگیری مفاهیم شرعی چون جهاد و قیام به بسیج تودهها پرداخته و در عین حال جهاد مسلحانه را نیز نفی نکرده بلکه به گاه وجوب به آن متوسل شدند. تودههای انقلابی مسلمان نیز، در روند بسیج عمومی، به تاسی از فرهنگ جهاد و الگو گرفتن از مکتب عاشورا به فداکاریهای بینظیری پرداختند که در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی را سبب شد.https://jstmt.ut.ac.ir/article_64962_b20c4553231e1f0e438f683b66ea1b18.pdf