دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
نقش ادراکات انسانی در مراتب تکامل اجتماعات انسانی در علم مدنی فارابی
28
9
FA
حمید
پارسانیا
0000-0002-2424-2931
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
h.parsania@ut.ac.ir
مسلم
طاهری کل کشوندی
0000-0002-5098-6424
دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
muslimtaheri@ut.ac.ir
10.22059/jstmt.2017.63561
این پژوهش درصدد است که به ارزیابی نقش ادراکات انسان در شکلگیری انواع جوامع انسانی و تکامل آنها در علم مدنی فارابی بپردازد؛ به عبارت دیگر هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی رویکرد فارابی نسبت به منشأ تفاوتهای موجود در مُدُن انسانی از چارچوب مراتب ادراکی حاکم بر یک جامعه است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، استفاده از روش اکتشافی و رویکرد توصیفی-تحلیلی است و سعی میشود آراء این اندیشمند مسلمان درباره مسئله اصلی پژوهش، تبیین و بررسی شود. ساماندهی تحقیق اینگونه خواهد بود که پس از طرح مسئله و ذکر مقدمهای در باب اهمیت و ضرورت اقدام به چنین پژوهشی، مبانی انسانشناسیِ معرفت از منظر فارابی ارائه میشود، سپس به مبحث انواع مُدُن انسانی از نظر وی پرداخته خواهد شد و مبادی معرفتی و غیرمعرفتی مؤثر بر شکلگیری این جوامع مورد بررسی قرار خواهد گرفت، و در پایان به منشأ تفاوتهای موجود در جوامع انسانی نسبت به دوری یا نزدیکی به مدینه فاضله که نشان دهنده تفاوت موجود بین مُدُن فاضله و غیر فاضله است، خواهد پرداخت.
"فارابی","معرفت شناسی","علم مدنی","ادراکات انسانی","مُدُن انسانی"
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63561.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63561_6ebb78b2a8c41571aba83deef26ba752.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
الگوی کارگزاری نفوذ اجتماعی دین در آموزههای قرآن
55
29
FA
محمدباقر
آخوندی
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند
akhondi@birjand.ac.ir
10.22059/jstmt.2017.63566
مسئله آنست که خروج از انفعال در برابرفرهنگ مبتذل در حال اشاعه و تحقق دکترین جهانی شدن فرهنگ اسلامی، با تکیه بر معیارها و سلایق شخصی مبلغان، امکان پذیر نیست؛ و نیازی جدی به الگوئی استاندارد شده از منابع دین وجود دارد. لذا هدف این مقاله استخراج و تدوین الگوی کارگزاری نفوذ اجتماعی دین از آموزههای قران است که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و گرانددتئوری، میسر گردیده است. یافته ها نشان میدهد الگوی بدست آمده دارای دو بعد عملی و نظری است که شاخصهای بعد نظری عبارتند از: تخصص، شناخت از َشرایط( فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی)، شناخت از مخاطب و شناخت از نقشهای خود. شاخصهای بعد عملی نیزعبارتند از: ایمان، امانتداری، اطمینان در ارائه، استقامت و پایداری و هماهنگی با مخاطب.نتیجه آنکه میزان نفوذ اجتماعی دین از طریق هر کدام از کارگزاران با میزان نزدیکی و شباهت آنها با الگوی گارگزاری نفوذ اجتماعی دین در آموزههای قرآنی، ارتباط مستقیم دارد. هر چه نزدیکی و شباهت بیشتر، نفوذ اجتماعی دین بیشتر و هر چه نزدیکی و شباهت کمتر، نفوذ اجتماعی دین، کمتر خواهد بود.
"قرآن","نفوذ اجتماعی دین","الگوی کارگزاری","بعد عملی","بعد نظری"
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63566.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63566_d61cab9cc0ab9f4467db10e0e34c3a2f.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
جایگاه مفهوم فطرت در منازعات دینی-اجتماعی دورۀ پهلوی دوم
79
57
FA
علی محمد
حاضری
0000-0000-0000-0080
دانشگاه تربیت مدرس
majid6688@gmail.com
محمد
ملاعباسی
دانشجوی دکترا در دانشگاه تربیت مدرس
mohammad.mollaabbasi@gmail.com
10.22059/jstmt.2017.63562
مفهوم فطرت پیش از دوران پهلویِ دوم، در کتابها و روزنامههای مذهبی، بسیار به ندرت به کار رفته است. اما بعد از شهریور 1320 و آغاز سلطنت محمدرضا شاه، استفاده از این مفهوم و نظریهپردازی دربارۀ آن، در مجلات و روزنامههایی که نشر و تبلیغِ مسائل دینی را هدفِ خود قرار داده بودند، افزایش مییابد. فطرت، رفته رفته از سویی، به مفهومی کلیدی برای دفاع از دین در برابر مارکسیستها یا دیگر منتقدانِ دین تبدیل میشود و از سوی دیگر، برای نقدِ دینداریِ متحجرانه و خرافی به کار میرود. بدین ترتیب، فطرت به چنان ابزار مهمی برای مبارزات دینی-اجتماعی مبدل میشود که در آستانۀ انقلاب اسلامی، استاد مرتضی مطهری آن را «امالمسائل» دین اسلام مینامد. اما پس از انقلاب اسلامی، این موج فروکش کرده و با بلاموضوعشدنِ کارکردهای این مفهوم در دورۀ پیش از انقلاب، بار دیگر به حاشیه رانده میشود. این مقاله کارکردهای اجتماعی فطرت در دورۀ پهلوی دوم را بررسی میکند.
فطرت,گفتمانهای دینی دورۀ پهلوی دوم,تبلیغ,محمدعلی شاهآبادی,سیدمحمود طالقانی,مرتضی مطهری
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63562.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63562_afa9bba95e6684096ef7e04ca320ea0c.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
تبیین امور واقع از منظر ابن خلدون (نگاهی نو به مقدمه)
105
81
FA
غلامرضا
جمشیدیها
0000-0003-4639-5346
استاد دانشگاه تهران
gjamshidi@ut.ac.ir
یونس
اکبری
دانشجوی دانشگاه تهران
younes.akbari@ut.ac.ir
10.22059/jstmt.2017.63563
تبیین امور واقع از منظر ابن خلدون <br /> (نگاهی نو به مقدمه) <br /> چکیده<br /> علم عمران ابنخلدون برپایه روششناسی خاصی بنا نهاده شده است که فهم این نحوه تببینی گام مهمی در زمینه فهم منطق خلدون و متعاقب آن فهم پدیدههای است که او قصد تبیین آنها را دارد. مقاله حاضر قصد بررسی نحوه تبیین وقایع توسط خلدون را دارد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش اسنادی است. یافته های تحقیق نشان میدهد که رویکرد تببینی ابن خلدون در تبیین امور واقع با رویکرد علمی متعارف امروزی که همان رویکرد قانونمدار یا نوموتتیک است، همخوانی دارد. از منظر روششناسی نتایج بیانگر این امر است که تجربهی خلدونی اشاره به تجریه مکرر در تاریخ دارد، به عبارتی همان ساختارهای رویکرد ساختارگرایی هستند که نتایج مشخص تکرار شوندهای را به دنبال خود دارند. از دید هستیشناسی نیز ابنخلدون فرض واقعیت بیرونی و مستقل از ذهن را به رسمیت میشناسد.<br /> واژگان کلیدی: ابنخلدون، هستیشناسی، معرفت شناسی، روششناسی.
ابن خلدون,هستی,معرفت,روش,شناسی,تبیین
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63563.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63563_35ad56bd7861487b7c19b845ce0e5161.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
دین و سرمایه اجتماعی: «واکاوی ظرفیت های اجتماعی جامعه اسلامی ایران»
128
107
FA
محمدتقی
پیربابایی
دانشیار، دانشکده معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
pirbabei@hotmail.com
سیداحمد
فیروزآبادی
دانشیار گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
afirouzabadi@ut.ac.ir
عیسی
حجت
استاد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
isahojat@ut.ac.it
محمد
سلطان زاده
عضو هیات علمی دانشکاه شهید باهنر کرمان
پژوهشگر دکترای معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
msoltan@uk.ac.ir
10.22059/jstmt.2017.63560
چکیده:<br /> سرمایه اجتماعی مفهومی است زمینه گرا و دین یکی از عوامل مهم در بررسی آن می باشد. این پژوهش تلاش می کند تا تصویری از سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی ایران ارائه دهد. گام نخست در جهت <br /> شکل گیری چارچوبی برای این مفهوم یافتن پاسخی برای این پرسش هاست: هسته سرمایه اجتماعی چیست؟ کنشگر با چه انگیزه ای به کنشگری در شبکه ها روی می آورد؟(سرچشمه) مولفه های سرمایه اجتماعی چه هستند؟ در تطبیق چارچوب فوق با بستر ایران به دو وجه اجتماعی(تاریخی و معاصر) و دینی توجه شده است. بررسی نظام اجتماعی ایران نشان داد سرمایه اجتماعی ساختاری به دلیل حضور و اثرگذاری محدود و ناچیز گروه ها و شبکه های رسمی، دچار ضعف است. آموزه های اسلام از یکسو سرچشمه های سرمایه اجتماعی را ترویج و تقویت و از سوی دیگر عناصر شناختی آن را تائید و توصیه می کنند. بنابراین سرمایه اجتماعی در ایران بر خلاف غرب در وجه شناختی غنی و نیرومند بوده و انگیزه های لازم را برای رشد و شکوفایی آن فراهم می کند. این نتیجه گیری همچنین، تعیین مولفه ها و شیوه های بروز سرمایه اجتماعی در بستر ایران را ممکن می سازد.
سرمایه اجتماعی,اسلام,ایران,دین,ساختار اجتماعی
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63560.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63560_673b50c6bb32a32778a9b4d78ebc2d0c.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
«روششناسی بنیادین» از منظر روششناسی بنیادین
160
129
FA
قاسم
زائری
گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
qasem.zaeri@ut.ac.ir
سیدمحمد
معلمی
گروه جامعه شناسی موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
s.mohamad.moalemi@gmail.com
10.22059/jstmt.2017.63565
این مقاله به نحوة پیدایی و عوامل شکلدهندة نظریة «روششناسی بنیادین» بهعنوان نظریهای در باب مبناکاوی نظریات علمی اختصاص دارد که با اتکا به مبانی صدرایی، به بررسی عوامل معرفتی و غیرمعرفتی موثر بر تولید نظریههای علمی میپردازد. مبنای نظری این مقاله، خود نظریة «روششناسی بنیادین» است و تلاش دارد نظریه روششناسی بنیادین را در مورد خودش بیازماید. ابتدا شرحی از چیستی «نظریه روششناسی بنیادین» داده شده و پس از بیان عوامل تحقق «نظریه روششناسی بنیادین»، به داوری دربارة درونی یا بیرونی بودن آن پرداخته شده است. در اینجا از روش اسنادی و تحلیل متون و بررسی آثار استاد «حمید پارسانیا» سود برده شده و ضمناً به زمینة اجتماعی و زندگی فردی واضع نظریه توجه شده است. این مقاله به نحوة پیدایی و عوامل شکلدهندة نظریة «روششناسی بنیادین» بهعنوان نظریهای در باب مبناکاوی نظریات علمی اختصاص دارد که با اتکا به مبانی صدرایی، به بررسی عوامل معرفتی و غیرمعرفتی موثر بر تولید نظریههای علمی میپردازد. مبنای نظری این مقاله، خود نظریة «روششناسی بنیادین» است و تلاش دارد نظریه روششناسی بنیادین را در مورد خودش بیازماید. ابتدا شرحی از چیستی «نظریه روششناسی بنیادین» داده شده و پس از بیان عوامل تحقق «نظریه روششناسی بنیادین»، به داوری دربارة درونی یا بیرونی بودن آن پرداخته شده است. در اینجا از روش اسنادی و تحلیل متون و بررسی آثار استاد «حمید پارسانیا» سود برده شده و ضمناً به زمینة اجتماعی و زندگی فردی واضع نظریه توجه شده است.
نظریة «روششناسی بنیادین»,حمید پارسانیا,مسئله علمی,مبناکاوی,ذاتگرایی
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63565.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63565_e1934b7023fd00b82f46e2c7142e3b84.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
6
1
2016
03
20
نظریه بومیگرایی حسین کچویان
199
161
FA
مهدی
حسین زاده یزدی
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
ma.hoseinzadeh@ut.ac.ir
علیرضا
حدادی
0000-0002-6774-9337
دانشگاه تهران
arhaddadi88@gmail.com
10.22059/jstmt.2017.63564
تجدد، فراگیری و پیشوایی خود را از طریق فرایند توسعه و جهانیشدن دنبال میکند. در مقابل برخی منتقدان پارادایم توسعه، با ردّ مسیر تکخطی متجددشدن و قبول چندفرهنگگرایی، نسخههای بومی را برای فرهنگهای گوناگون تجویز میکنند. از مهمترین نتایج این رویکرد، تمرکز بر تکثرگرایی هویتی و بومیگرایی در علم بودهاست.<br /> طرفداران علم بومی رویکردهای متنوعی را درپیش گرفتهاند. کچویان از جمله متفکران جریان علم بومی معاصر در ایران است که با استفاده از ظرفیت مابعدتجدد به نقد تجدد پرداخته است. در اندیشه وی با تجددستیزی، باب تکثر هویتی باز شده و تأکید بر هویت ایرانی، از ماهیت بالضروره تاریخی انسان، و تکثر عقل و علوم انسانی پرده برمیدارد. او با نفی تمامیتخواهی فراروایتِ تجدد، و تمرکز بر فلسفه اجتماعی برآمده از متون دینی، سعی در بازکردن مجالی برای عرضاندام هویت و علم اسلامی-ایرانی دارد.<br /> نگارندگان در این مقاله کوشیدهاند تا با تبیین دیدگاههای اجتماعی این متفکر مسلمان، تقریری صحیح از نظریه بومیگرایی وی ارائه کرده و ملاحظاتی را بر آن مطرح نمایند.
تجدد,هویت,علم بومی, تکثرگرایی تاریخی و فرهنگی,حسین کچویان
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63564.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_63564_63730cbf777b32d99a62046005d0b236.pdf