دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
2
1
2012
03
20
توسعه پایدار شهری از منظر عبدالرحمن ابن خلدون
1
29
FA
محمد
نقی زاده
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات
dr.mnaghizadeh@yahoo.com
سعیده
محتشم امیری
دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
s_mohtashamamiri@yahoo.com
10.22059/jstmt.2012.54307
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54307.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54307_4de03988c6f0f0777a1dfbe96ea0fe0e.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
2
1
2012
03
20
بررسی « سیدحسین نصر » از روایت تناقض های تجدد با تاکید بر مقولات علم و زمان
31
53
FA
بیوک
علیزاده
استادیار دانشگاه امام صادق (ع)
alizade.boyouk@gmail.com
محمدرضا
قائمی نیک
0000-0001-7181-5782
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
ghaeminik@gmail.com
10.22059/jstmt.2012.54308
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54308.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54308_4d36607e25c208a653892807932d3b5b.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
2
1
2012
03
20
عبدالرحمن ابن خلدون و مفسّران: بررسی آراء طه حسین، محسن مهدی و سیدجواد طباطبایی
55
85
FA
حسین
کچویان
استاد دانشکده علوم اجتماعی
kachoian@ut.ac.ir
محسن
صبوریان
0000-0001-8694-005X
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
saboorian@ut.ac.ir
10.22059/jstmt.2012.54309
کتاب «مقدمه» ابنخلدون بیش از دویستسال است که بهطور جدی مورد توجه جامعهشناسان، شرقشناسان، تاریخنگاران و متفکران مسلمان قرار گرفته است. مفسران ابنخلدون کوشیدهاند تا اندیشهی او را در برخی قالبهای از پیشموجودی نظیر سنت فلسفی و سیاسیِ افلاطونی-ارسطویی، قومگرایی و یا جامعهشناسی متجدد کُنتی طبقهبندی کنند. چنین طبقهبندیهایی، بیش از آنکه فروکاستن محتوای «مقدمه» به جامعهشناسی پوزیتیوِ کنتی یا مشارکتهایی در علوم دورهی میانه باشد، ساختار محتوای درونیِ «مقدمه» را که بعضاً در تعارض با چنین دیدگاههایی است، نادیده میگیرد. در این مقاله سه نمونه از دیدگاههای مفسران مشهور ابنخلدون را که وجوه معرفتی، جامعهشناختی و تاریخی «مقدمه» را موردتوجه قرار دادهاند، نقادانه مورد توجه قرار دادهایم. مقاله نشان میدهد که هر یک از این تفاسیر مبتنی بر چه پیشفرضهایی، اجتهاد را بر نصّ مقدم میدارند. سید جواد طباطبایی در راستای پروژهی زوال اندیشهی سیاسی در جهان اسلام، تلاش فکری ابنخلدون را ناکافی دانسته و بهزعم ما با مهندسیِ معکوس تاریخ، به داوری مبانی معرفتشناختی «مقدمه» نشسته است. محسن مهدی و طه حسین نیز که هر یک شهرت جهانی دارند، از جانب فلسفهی کلاسیک اسلامی و ناسیونالیسمِ عربی به سراغ «مقدمه» رفتهاند و وجوهی از حقیقت آن را، به بهای نادیدهگرفتن وجوه دیگر، روشن کردهاند.
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54309.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54309_9125f309db0c9ae2bc15edf4f6d742fc.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
2
1
2012
03
20
بررسی تأثیرات فکر یونانی بر فرهنگ علمِی مسلمانان از منظر« محمد اقبال لاهوری »
87
111
FA
قاسم
زائری
دانشگاه تهران
qasem.zaeri@ut.ac.ir
10.22059/jstmt.2012.54310
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54310.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54310_b68fd057b8498b2cfb471dad6fbd9796.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
2
1
2012
03
20
بررسی شاخص های امنیت اجتماعی از منظر « آیت الله سید علی خامنه ای »
113
139
FA
فریبا
شایگان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
shayegan_fa@yahoo.com
10.22059/jstmt.2012.54311
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54311.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54311_728ec8e31fabee553348a9d1ac01e733.pdf
دانشگاه تهران (با مشارکت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران)
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان
2538-5240
2783-3216
2
1
2012
03
20
هستی شناسی فرهنگی آیت الله مرتضی مطهری
141
166
FA
مهدی
جمشیدی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
m.jamshidi.60@gmail.com
10.22059/jstmt.2012.54312
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54312.html
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54312_2e0e539179d1f9b5262256c8580b0898.pdf