ORIGINAL_ARTICLE
توسعه پایدار شهری از منظر عبدالرحمن ابن خلدون
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54307_4de03988c6f0f0777a1dfbe96ea0fe0e.pdf
2012-03-20
1
29
10.22059/jstmt.2012.54307
محمد
نقی زاده
dr.mnaghizadeh@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات
AUTHOR
سعیده
محتشم امیری
s_mohtashamamiri@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی « سیدحسین نصر » از روایت تناقض های تجدد با تاکید بر مقولات علم و زمان
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54308_4d36607e25c208a653892807932d3b5b.pdf
2012-03-20
31
53
10.22059/jstmt.2012.54308
بیوک
علیزاده
alizade.boyouk@gmail.com
1
استادیار دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
محمدرضا
قائمی نیک
ghaeminik@gmail.com
2
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عبدالرحمن ابن خلدون و مفسّران: بررسی آراء طه حسین، محسن مهدی و سیدجواد طباطبایی
کتاب «مقدمه» ابنخلدون بیش از دویستسال است که بهطور جدی مورد توجه جامعهشناسان، شرقشناسان، تاریخنگاران و متفکران مسلمان قرار گرفته است. مفسران ابنخلدون کوشیدهاند تا اندیشهی او را در برخی قالبهای از پیشموجودی نظیر سنت فلسفی و سیاسیِ افلاطونی-ارسطویی، قومگرایی و یا جامعهشناسی متجدد کُنتی طبقهبندی کنند. چنین طبقهبندیهایی، بیش از آنکه فروکاستن محتوای «مقدمه» به جامعهشناسی پوزیتیوِ کنتی یا مشارکتهایی در علوم دورهی میانه باشد، ساختار محتوای درونیِ «مقدمه» را که بعضاً در تعارض با چنین دیدگاههایی است، نادیده میگیرد. در این مقاله سه نمونه از دیدگاههای مفسران مشهور ابنخلدون را که وجوه معرفتی، جامعهشناختی و تاریخی «مقدمه» را موردتوجه قرار دادهاند، نقادانه مورد توجه قرار دادهایم. مقاله نشان میدهد که هر یک از این تفاسیر مبتنی بر چه پیشفرضهایی، اجتهاد را بر نصّ مقدم میدارند. سید جواد طباطبایی در راستای پروژهی زوال اندیشهی سیاسی در جهان اسلام، تلاش فکری ابنخلدون را ناکافی دانسته و بهزعم ما با مهندسیِ معکوس تاریخ، به داوری مبانی معرفتشناختی «مقدمه» نشسته است. محسن مهدی و طه حسین نیز که هر یک شهرت جهانی دارند، از جانب فلسفهی کلاسیک اسلامی و ناسیونالیسمِ عربی به سراغ «مقدمه» رفتهاند و وجوهی از حقیقت آن را، به بهای نادیدهگرفتن وجوه دیگر، روشن کردهاند.
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54309_9125f309db0c9ae2bc15edf4f6d742fc.pdf
2012-03-20
55
85
10.22059/jstmt.2012.54309
حسین
کچویان
kachoian@ut.ac.ir
1
استاد دانشکده علوم اجتماعی
AUTHOR
محسن
صبوریان
saboorian@ut.ac.ir
2
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1385)، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، جلد 1، تهران: انتشارات طرح نو؛
1
ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد (1382)، «مقدمه» ابنخلدون، مترجم: محمدپروین گنابادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛
2
اشتراوس، لئو (1381)، فلسفه سیاسی چیست؟، مترجم: فرهنگ رجایی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛
3
پلامناتز، جان (1386)، شرح و نقدی بر فلسفه سیاسی و اجتماعیِ هگل، مترجم: حسین بشیریه، تهران: نشر نی؛
4
جمشیدیها، غلامرضا (1377)، پژوهشی در چگونگی تفسیر «مقدمه»ی ابنخلدون، فصلنامة نامهی علوم اجتماعی، شمارهی 12، پاییز و زمستان ، صفحات 51-67، تهران، انتشارات دانشگاه تهران؛
5
جمشیدیها، غلامرضا (1387)، پیدایش نظریههای جامعهشناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛
6
حسین، طه (1382)، فلسفهی اجتماعی ابنخلدون، مترجم: امیرهوشنگ دانایی، تهران: انتشارات نگاه؛
7
دورکیم، امیل (1386)، صور بنیانی حیات دینی، مترجم: باقر پرهام، تهران، نشر مرکز؛
8
رضوانی، محسن (1385)، لئو اشتراوس و فلسفهی سیاسی اسلامی، قم: مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛
9
ژیلسون، اتین (1385)، فلسفهی اسلامی و یهودی به روایت ژیلسون، مترجم: حسن فتحی، تهران: انتشارات حکمت؛
10
شوالیه، ژان-ژاک (1373)، آثار بزرگ سیاسی از ماکیاولی تا هیتلر، مترجم: لیلا سازگار، تهران: مرکز نشر دانشگاهی؛
11
طباطبایی، سیدجواد (1365)، قرائتهای «مقدمه»ی ابنخلدون، کیهان فرهنگی، شمارهی 31، مهر، صفحات 12-8، تهران: انتشارات کیهان؛
12
طباطبایی، سیدجواد (1379)، ابنخلدون و علوم اجتماعی: وضعیت علوم اجتماعی در تمدن اسلامی، تهران: انتشارات طرح نو؛
13
طباطبایی، سیدجواد (1386)، زوال اندیشهی سیاسی در ایران: گفتاری در مبانی نظری انحطاط در ایران، تهران: انتشارات کویر؛
14
عنایت، حمید (1385)، سیری در اندیشهی سیاسی عرب: از حملهی ناپلئون به مصر تا جنگ جهانی دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر؛
15
مهدی، محسن (1383)، فلسفهی تاریخ ابنخلدون، مترجم: مجید مسعودی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛
16
نامدار، مظفر (1382)، تفسیر انحطاطی تاریخ ایران؛ نقدی بر کتاب «دیباچهای بر نظریهی انحطاط ایران»، فصلنامهی علوم انسانی، شمارهی 8 و 9، پاییز و زمستان و بهار، 87-78، تهران؛
17
نصار، ناصیف (1366)، اندیشهی واقعگرای ابنخلدون، مترجم: یوسف رحیملو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی؛
18
Adamson, Peter and Taylor, Richard C (editor) (2005), The Cambridge Companion to Arabic Philosophy, Cambridge University Press;
19
Ahmad, Zaid (2003), The Epistemology of Ibn Khaldun, Routledge.
20
Al-Azmeh, Aziz (1981), Ibn Khaldun, Routledge;
21
Al-Azmeh, Aziz (1982), Ibn Khaldun in Modern Scholarship: A Study in Orientalism, Third World Center;
22
Al-Azmeh, Aziz (2003), Ibn Khaldun: An Essay in Reinterpretation, Central European University Press;
23
Alatas, Seyed Farid (2006), Ibn Khaldun and Contemporary Sociology, International Sociology, November 2006, Vol. 21 (6), pp. 782–795;
24
Baali, Fuad (1988), Society, State, and Urbanism: Ibn Khaldun's Sociological Thought, State University of New York Press;
25
De Boer, Tjitze J (1903), History of Philosophy in Islam, translated by: Edward R. Jones, London;
26
Dawisha, Adeed (2003), Arab Nationalism in the Twentieth Century from Triumph to Despair, Princeton University Press;
27
Enan, Mohammad Abdullah (2007), Ibn Khaldun: His Life and Works, The Other Press;
28
Shehadi, Fadlou (1984), “Theism, Mysticism and Scientific History in Ibn Khaldun”, in Islamic Theology and Philosophy: Studies in Honor of George F. Hourani, State University of New York Press;
29
Fakhry, Majid (2004), A History of Islamic Philosophy, 3rd edition (1970, 1983, 2004), Columbia University Press;
30
Hourani, Albert Habib (1983) Arabic Thought in the Liberal Age 1798-1939, Cambridge University Press;
31
Gutas, Dimitri (2002), The Study of Arabic Philosophy in the Twentieth Century: An Essay on the Historiography of Arabic Philosophy, in British Journal of Middle Eastern Studies, pp. 5-25;
32
Hannoum, Abdelmajid (2003), Translation and the Colonial Imaginary: Ibn Khaldun Orientalist, History and Theory, Vol. 42, No. 1 (Feb., 2003), pp. 61-81, Blackwell Publishing for Wesleyan University;
33
Ibn Khaldun (1967), The Muqaddimah: An Introduction to History, Vols. 1, 2 and 3, translated by: Franz Rosenthal, Princeton University Press;
34
Jamshidiha, Gholamreza (1997), Ibn Khaldun: Social Evolution and Social Change , a study in Historical Sociology, Ph.D. Thesis, Faculty of Economics, Social and Legal Studies, University of Manchester;
35
Jarvis, Simon (1998), Adorno, Routledge;
36
Mahdi, Muhsin (1996), On Ibn Rushd, Philosophy and the Arab World (Interview), Alif: Journal of Comparative Poetics, No. 16, Averroës and the Rational Legacy in the West, University in Cairo and American University in Cairo Press, pp. 255-258.
37
Moaddel, Mansoor (2005), Islamic Modernism, Nationalism, and Fundamentalism: Episode and Discourse, University of Chicago Press;
38
Rose, Gillian (1995), Hegel Contra Sociology, Athlone;
39
Rosenthal, Erwin I. J (1958), Political Thought in Medieval Islam: an Introductory Outline, Cambridge University Press;
40
Sheikh, M. Saeed (1982), Islamic Philosophy, The Octagon Press;
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیرات فکر یونانی بر فرهنگ علمِی مسلمانان از منظر« محمد اقبال لاهوری »
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54310_b68fd057b8498b2cfb471dad6fbd9796.pdf
2012-03-20
87
111
10.22059/jstmt.2012.54310
قاسم
زائری
qasem.zaeri@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شاخص های امنیت اجتماعی از منظر « آیت الله سید علی خامنه ای »
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54311_728ec8e31fabee553348a9d1ac01e733.pdf
2012-03-20
113
139
10.22059/jstmt.2012.54311
فریبا
شایگان
shayegan_fa@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هستی شناسی فرهنگی آیت الله مرتضی مطهری
https://jstmt.ut.ac.ir/article_54312_2e0e539179d1f9b5262256c8580b0898.pdf
2012-03-20
141
166
10.22059/jstmt.2012.54312
مهدی
جمشیدی
m.jamshidi.60@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
LEAD_AUTHOR