@article { author = {abolhasani, mansoureh and esmaeily, masomeh and bahrami ehsan, hadi}, title = {The Quran's Implications of Talent}, journal = {Journal of Social Theories of Muslim Thinkers}, volume = {10}, number = {1}, pages = {107-138}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-5240}, eissn = {2783-3216}, doi = {10.22059/jstmt.2020.77809}, abstract = {AbstractOne of the important and fundamental issues of human life, which has an effective and important role in advancing his individual and social goals, is the concept of talent and recognizing his abilities. Since the first step in this cognition is to have a clear definition of this concept, the present study seeks to examine the definition in a qualitative way and in an inductive method of exploration in the Holy Qur'an through the aristocracy of God to human existential structures. For this purpose, each of the words of the Qur'an was examined through induction, and a comprehensive network of words, each of which has the meaning of talent, was extracted.These words are: »fel«, »ghadr«, »vos«, »yosr«, »osr«, »nemat«, »fazl«, »sabil«, »kalaf«,» toe«, »varasa«, »shakele« and »togh«. Finally, the vocabulary is summed up in the definition of talent as follows: Talent is a set of intrinsic, generic, and special abilities that fall within each of the following specific areas called shakelah, and thus the context and the motive for generating verbs. And it provides specific actions, along with a special willingness and willingness to go through a clearer and easier path. When they are on their own path, they provide greater scope and power for the individual, overcoming their difficulties and obstacles, and can eventually become a practice in harmony with God's will.}, keywords = {Talent,Qur'anic implications,talent identification,inductive,Qualitative research}, title_fa = {دلالت های قرآن پیرامون استعدادشناسی}, abstract_fa = {یکی از موضوعات و مقولات مهم و اساسی زندگی انسان که در پیشبرد اهداف فردی و اجتماعی او نقش موثر و حائز‌ اهمیتی دارد، مفهوم استعداد و شناخت توانمندی‌های او است. از آنجا که قدم اول این شناخت، داشتن تعریفی مشخص از این مفهوم می‌باشد، پژوهش حاضر درصدد برآمد به واسطه اشراف‌خداوند به ساختارهای وجودی‌انسان، تعریف‌موردنظر را به شیوه کیفی و به روش استقرایی اکتشافی در قرآن‌کریم مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور تک‌تک واژگان‌قرآن از طریق استقرای‌تام مورد بررسی قرارگرفتند و شبکه‌مفهومی از واژگانی که هرکدام از وجهی مفهوم استعداد را در خود دارند استخراج شد. این واژه‌ها عبارتند از : «فِعل»، «قَدر»، «وُسع»، «یُسر»، «عُسر»، «نِعمت»، «فَضل»، «سَبیل»، «کَلَف»، «طوع»، «وَرَث»، «عَمل»، «شَکل» و «طوق». در نهایت از جمع‌بندی واژگان، تعریفی از استعداد به این شرح بدست آمد: استعداد مجموعه‌ای از توان‌های ذاتی، اکتسابی عمومی و اختصاصی است که در هر کسی ذیل محدوده خاصی به نام شاکله قرار گرفته و به این صورت زمینه و اقتضای ایجاد افعال و اعمال خاصی را همراه با رغبت و اراده‌ای ویژه از گذر مسیری مشخص و سهل‌الوصول‌تر فراهم می-آورد. این توان‌ها وقتی در مسیر مختص خودشان قرارمی‌گیرند برای فرد وسعت و قدرت عمل بیشتری ایجاد کرده، طاقت رویارویی با مشکلات و موانع شکوفایی آن‌ها را به او می‌دهند و در نهایت این فرآیند می‌تواند تبدیل به عملی همسنخ با خواست و اراده‌الهی شود.}, keywords_fa = {استعداد,استعدادشناسی,دلالت های قرآنی,استقرا,پژوهش کیفی}, url = {https://jstmt.ut.ac.ir/article_77809.html}, eprint = {https://jstmt.ut.ac.ir/article_77809_ca64a4b3d972ee47062a592447276ee6.pdf} }