سنت‌های فکری و تاریخی و تمدنی تفکر اجتماعی مسلمین
بررسی پیشران تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان

عبدالحسین کلانتری؛ سید حمیدرضا بطحایی

دوره 12، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 143-168

https://doi.org/10.22059/jstmt.2022.319787.1442

چکیده
  تمدن، ابر نظام مناسبت اجتماعی و پیچیده ترین واحد کلان اجتماعی میان انسان ها بر اساس قوانین الهی یا انسانی است. در تمدن، اجتماع انسانی هدفی بزرگ را دنبال میکند. اهداف انسان ها در تمدن، در هم تنیده و در ارتباط با یکدیگر میباشد و دارای کارکرد های بزرگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی واخلاقی است. اهتمام به تمدن شناسی و تمدن سازی در ایران پس ...  بیشتر

تناظر اصل قوم‌مداری روش‌شناختی ماکس وبر با جامعه‌شناسی بومی-تمدنی: پردازشی مفهومی برای« تمدن - جامعه شناسی»

ایمان عرفان منش

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 169-190

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.317448.1436

چکیده
  در سنت و میراث جامعه‌شناسی تفسیری «ماکس وبر»، به موضوعات معرفتی و روشی برجسته‌ای حاصل از تلائم ذهن و واقعیت تجربی توجه شده است. با بازخوانی آرای وبر، اصلی منکشف می‌شود که می‌توان آن را به‌عنوان اصل «قوم‌مداری روش‌شناختی» صورت‌بندی کرد. این اصل واجد ظرفیت‌های مهمی هم برای زایش و هم برای تحول علوم اجتماعی(فرهنگی) است. ...  بیشتر

تحلیل جایگاه شبکه روابط اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در اندیشه تمدنی مالک بن نبی

محمدعلی کاظم بیگی؛ سعید سالاری

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 63-82

https://doi.org/10.22059/jstmt.2020.77807

چکیده
  مالک بن نبی متفکر معاصر الجزایری به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین ایده پردازان و تحلیلگران حوزه تمدن از منظر تاریخی-اجتماعی شناخته می‌شود. در این پژوهش به دنبال آن هستیم تا جایگاه و عوامل مؤثر بر شبکه روابط اجتماعی در شکل‌گیری جوامع و تمدن‌ها را از منظر او بررسی کنیم. موضوع سه پرسش اصلی که در این باب و در مسیر این پژوهش بدان پرداخته می‌شود ...  بیشتر

الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی از منظر شریعتی

غلامرضا جمشیدیها؛ حمزه نوذری

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1390، ، صفحه 29-45

چکیده
  در الگوى پیشرفت غربى، دانشى که با افزایش قدرت و ثروت همراه است و از رهگذر تسلط بر طبیعت کسب می‌شود، اهمیت فراوان دارد. چنین دانشى موجب خوشبختى انسان و جامعه است و بهترین گونهٔ رفاه را براى او به وجود می‌آورد. بر این اساس، الگوى پیشرفت بومى مطرح نیست و جهان فرهنگى کشورها و ملتها اهمیت چندانى ندارد. شریعتى از الگوى پیشرفت غربى انتقاد ...  بیشتر