مریم غازی اصفهانی؛ مجید کافی
چکیده
دین اسلام آخرین و کاملترین دین آسمانی است و در مواجهه با مسائل نسبت به رویکردهای سکولار مواجههای متفاوتی دارد. بهعنوان نمونه برخورد اسلام با مسئله شرور با مواجهه سکولار آن تفاوتهایی دارد، هرچند در برخی از ابعاد نیز شباهتهایی موجود است. نویسنده به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که وجه تمایز و تشابه خوانش شهید مطهری (بهعنوان ...
بیشتر
دین اسلام آخرین و کاملترین دین آسمانی است و در مواجهه با مسائل نسبت به رویکردهای سکولار مواجههای متفاوتی دارد. بهعنوان نمونه برخورد اسلام با مسئله شرور با مواجهه سکولار آن تفاوتهایی دارد، هرچند در برخی از ابعاد نیز شباهتهایی موجود است. نویسنده به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که وجه تمایز و تشابه خوانش شهید مطهری (بهعنوان رویکرد اسلامی) از مسئله کرونا بهعنوان شر، از خوانش ماکس وبر (بهعنوان دیدگاهی سکولار) چیست؟ در این پژوهش دادههای موردنیاز از طریق بررسی کتابخانهای بهدستآمده و دادهها به روش مقایسهای مورد تحلیل قرارگرفتهاند تا به شباهتها و تفاوتهای موجود در رویکرد شهید مطهری و ماکس وبر از شرور با تأکید بر کرونا دست یابد. نتایج پژوهش حاضر به این شرح است: شهید مطهری معتقد است شرور فاعلی ندارند اما از دید ماکس وبر، شر مانند خیر فاعل دارد و با طرح نظریه عقلانیت خود درصدد معنا بخشی به زندگی و توجیه درد و رنج از طریق دین است. از دیدگاه شهید مطهری شرور بخشی از نظام یکپارچه عالم هستند، درحالیکه از دیدگاه ماکس وبر درد و رنج باعث اختلال در معناست؛ در رویکرد شهید مطهری شرور دارای فوایدی نیز هست اما در رویکرد وبری شرور فاقد معناست. مسئله عدمی بودن و نسبی بودن شرور و انداموارگی جهان و فواید شرور در رویکرد شهید مطهری، حاکی از برتری خوانش اسلامی بر نوع سکولار آن است. با توجه به شواهد موجود در شرایط شیوع کرونا و نیز با توجه به منابع موجود، نظریه شهید مطهری در توجیه شرور از توفیق بیشتری برخوردار است.