بازخوانی و تفسیر ایدههای متفکران شاخص مسلمان
ساجده شکری؛ نیکو دیالمه
چکیده
در هر جامعهای بسته به نوع رویکرد دولت، از دیکتاوری تا دموکراتیک و مردمسالاری دینی، تعیین اهداف تربیت سیاسی در طیفی از جامعهپذیری تا تربیت و پرورش امتداد پیدا میکند و خروجی آن، متناسب با رویکرد مختار، افرادی هستند مطیع ارزشهای جامعه و منفعل در برابر اصلاح و بهبود، یا انسانهایی هستند رشدیافته که میتوانند توسعهدهنده ارزشهای ...
بیشتر
در هر جامعهای بسته به نوع رویکرد دولت، از دیکتاوری تا دموکراتیک و مردمسالاری دینی، تعیین اهداف تربیت سیاسی در طیفی از جامعهپذیری تا تربیت و پرورش امتداد پیدا میکند و خروجی آن، متناسب با رویکرد مختار، افرادی هستند مطیع ارزشهای جامعه و منفعل در برابر اصلاح و بهبود، یا انسانهایی هستند رشدیافته که میتوانند توسعهدهنده ارزشهای جامعه باشند. در حکومت اسلامی که هدایت انسانها طبق دستور الهی را سرلوحه اهدافش قرار داده، تربیت سیاسی بر مؤلفههای متفاوتی از سایر انواع حکومت تأکید دارد. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی در پی یافتن این مؤلفهها از منظر سیدمحمدباقر صدر است. نمونه آماری، تعدادی از آثار دست اول شهید صدر است که اندیشه سیاسی او در موضوعات مرتبط با ساخت تمدن اسلامی را در برگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای تربیت سیاسی از منظر صدر در پنج دسته کلی قابل ارائه است: هدف، زمینهسازها، همراهان، آموختنیها و مراقبتیها. هرکدام از این مؤلفهها نیز حاوی چندین زیرمقوله مرتبط است.
محمد لعل علیزاده؛ اعظم مقدس؛ عابد میرزاخانی
چکیده
الگوی حکمرانی ولایت فقیه متاثر از الگو و تفکر اسلامی و در امتداد جهان بینی اسلامی است؛ این الگو قالب و محتوای یکسان اما اولویتبندی متفاوت باتوجه به مقتضیات را دارد. با این مفروض، شناخت الگوی حکمرانی مقام معظم رهبری با بررسی بیانات نوروزی ایشان در دو دوره اول ریاست جمهوری سالهای 1384 تا 1400 هدف این مکتوب است. چند موضوع از سخنان رهبر انتخاب ...
بیشتر
الگوی حکمرانی ولایت فقیه متاثر از الگو و تفکر اسلامی و در امتداد جهان بینی اسلامی است؛ این الگو قالب و محتوای یکسان اما اولویتبندی متفاوت باتوجه به مقتضیات را دارد. با این مفروض، شناخت الگوی حکمرانی مقام معظم رهبری با بررسی بیانات نوروزی ایشان در دو دوره اول ریاست جمهوری سالهای 1384 تا 1400 هدف این مکتوب است. چند موضوع از سخنان رهبر انتخاب شده تا در دو دوره ذکر شده مورد بررسی قرار گیرد. برای رسیدن به این هدف، تعداد دفعاتی که رهبری در تمام سخنرانی-های نوروزی در این هشت سال باتوجه به موضوعات انتخاب شده روی آن تاکید داشتهاند، را برشمرده و هر کدام را نسبت به سال مورد نظر دسته بندی نموده و در آخر به صورت مجموع مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی موصوف با روش تحلیل محتوا، حاکی از آن است که در هر دوره موضوعات اصلی یکی بوده اما در جزئیات، اهمیت محورها متفاوت بوده است. بر اساس یافته ها با وجود تاکید بر محورهای یکسان، اولویت موضوعات در دو دوره یادشده متفاوت است؛ شباهت ها و تفاوت های اساسی در اولویت بندی موضوعات از سوی رهبری مشاهده می گردد که این خود نشان دهنده این است که رهبری با توجه به وظیفه خویش در قانون اساسی و در راستای تعیین سیاست های کلی نظام و با توجه به مصالح و مقتضیات جامعه، موضع گیری حمایتی و انتقادی متفاوتی را در قبال سیاست دولت ها اتخاذ می کنند.