ارائه بحث انتقادی اصیل پیرامون ماهیت علوم انسانی جدید و تعیین نسبت آن با دین
نقدی بر اجرای نظریۀ زندگی همگانی یان گل در ایران از منظر اندیشۀ اسلامی با تکیه بر نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی

محمد تقی پیربابایی؛ مرتضی میرغلامی؛ رسول حق بیان

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.344397.1536

چکیده
  نظریۀ زندگی همگانی یان گل از نظریه‌های مطرح درباره برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای شهری است که تجارب اجرایی موفقی را در کشورهای غربی داشته است؛ از این‌رو این نظریه‌پرداز در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران مدنظر قرار گرفته و آثار برجستۀ وی، ترجمه و منتشر شده است. اگرچه اجرای نظریۀ زندگی همگانی گل می‌تواند آثار مثبتی برای کیفیت زندگی ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
خاستگاه اجتماع انسانی از منظر علامه طباطبایی

علیرضا میرزایی؛ مهدی جلالوند

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 23-36

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.358956.1609

چکیده
  مباحث اجتماعی و ناظر به جنبه های مختلف انسان با هویت جمعی در اندیشه و تتبعات و نوشته‌های علامه طباطبایی جایگاه ویژه‌ای دارد. ذهن ساختارمند این اندیشمند ممتاز اسلامی، موجب طرح و بحث از مبانی و ساختارهای ایجاد و حرکت اجتماع انسانی شده است؛ به گونه‌ای که می‌توان تفکر اجتماعی را یکی از نقاط ثقل اندیشه دینی ایشان به حساب ‌آورد. پژوهش ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی اندیشمندان شاخص اسلامی و غیراسلامی
مطالعه تطبیقی معنای زندگی از منظر سورن کی‌یر کگور و علامه طباطبایی

سید مرتضی سجادی؛ مجتبی آخوندی؛ وحید انعامی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 91-108

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.354069.1586

چکیده
  معنای زندگی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشر امروز است که رنج‌ها، روزمرگی، پوچی، مرگ و... ضرورت آن را می‌طلبد. سورن کرکگور با ترسیم سه ساحت در زندگی انسان، انتخاب یکی از آنها را اولین و مهمترین انتخاب هر فرد می‌داند و معتقد است جهش از ساحات حسانی و اخلاقی به ساحت ایمانی است که می‌تواند فرد را در دل رنج‌ها و سختی‌ها آرام کند و زندگی ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
تضادهای اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی (ره) مبتنی بر تفسیر المیزان

مهدی شامحمدی بنی

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 59-80

https://doi.org/10.22059/jstmt.2023.345508.1543

چکیده
  تضادهای اجتماعی همواره یکی از عمده‌ترین و مهمترین معضلات زندگی جمعی انسان‌ها و مانعی بر سر راه تعالی آنها بوده است. لذا حل و فصل آنها همواره مورد توجه ویژۀ ادیان الهی قرار گرفته است. بنیانی‌ترین لازمه حل تضادهای اجتماعی نیز، شناخت گونه‌ها و عوامل اصلی آنها است. علامه طباطبایی (ره) به عنوان یک فیلسوف متأله و نظریه‌پرداز اجتماعی مبتحر، ...  بیشتر

تفکر انتقادی در فرایند تعلیم و تربیت از منظر علامه طباطبائی

حمید توبک؛ احمد سوری؛ صادق رضایی

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 131-153

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.314778.1424

چکیده
  این مقاله در زمینه جایگاه تفکر انتقادی در اندیشه‌های فلسفی تربیتی علامه طباطبایی انجام گرفته است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی و اثرات آن در فرایند تعلیم و تربیت و ارائه دلالت‌های ضمنی تربیتی جهت کاربرد در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده، جامعه پژوهش را کلیه اسناد منتشر ...  بیشتر

مفهوم ارزش در برنامه‌ریزی مسکن: مطالعه تطبیقی مدل هدانیک مسکن با دیدگاه ارزش‌شناسی علامه طباطبایی

محمدتقی پیربابائی؛ حامد بیتی؛ عاطفه صداقتی

دوره 9، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 303-329

https://doi.org/10.22059/jstmt.2020.273843.1252

چکیده
  نیاز مبرم امروزه‌ی برنامه‌ریزی مسکن کشور، تنها نظریه و تکنیک‌های جدیدتر نیست بلکه بومی‌کردن رویکردهای فوق در راستای توسعه‌ی مسکن مطلوب جامعه‌ی ایرانی نیز ضرورت دارد. روش ارزش‌گذاری «هدانیک» مرتبط با شناسایی ارزش مسکن، سال‌ها مورد استفاده‌های متعددی قرار گرفته‌است. نگاشت حاضر که با راهبرد تحقیق تطبیقی و روش استدلال منطقی ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
بررسی مقایسه ای نقشِ زنان در پایگاه مادری در اندیشه ی علامه طباطبایی و امینه ودود

یحیی بوذری نژاد؛ مینا جهانشاهی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 81-105

https://doi.org/10.22059/jstmt.2019.72129

چکیده
  مفهوم مادری همواره یکی از شایان توجه‌ترین مفاهیم در ارتباط با زنان است، با وجود آیاتی در شرح و توصیف کیفیت رابطه‌ی زنانگی و مادری‌، به نظر می‌رسد تا چند دهه‌‌ی اخیر با در نظر گرفتن منحصر به فرد بودن این ویژگی بیولوژکی برای زنان، این رابطه، امری بدیهی و روشن انگاشته می‌شد. اما با به چالش کشیدن مفهوم مادری از جانب اندیشه‌ها و اندیشمندان ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی در پرتو مقایسه تطبیقی با فلسفه اجتماعی کانت

سید حمید طالب زاده؛ سید محمد امین قانعی راد؛ محمد توکل؛ ابوالفضل مرشدی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 55-86

https://doi.org/10.22059/jstmt.2014.57076

چکیده
  در مقاله حاضر، برون‌رفت علوم اجتماعی از وضعیت پروبلماتیک در تمدن اسلامی به مواجهه نظام معرفتی و متافیزیکی این تمدن با «ازجاکندگی معرفتی» دوران جدید منوط شده است. در تبیین این موضوع، آرای علامه طباطبایی به محک آرای ایمانوئل کانت برده شده است. کانت در مواجهه با پدیده یادشده، با انتقال خدا از حوزه شناخت به حوزه اخلاق و تبدیل انسان ...  بیشتر

ساخت و عامل در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه ساخت یابی گیدنز

سید حمیدرضا حسنی؛ هادی موسوی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1391، ، صفحه 129-159

https://doi.org/10.22059/jstmt.2012.54306

چکیده
  مسأله ساخت و عامل به مثابه یکی از مسائل بسیار تأثیرگذار در علوم اجتماعی، نقش تعیین کننده ای به ویژه در مباحث روش شناختی، قدرت، نظم و مسئولیت اجتماعی دارد. در فضای فکری متفکران اسلامی، نظریه اعتباریات علامه طباطبایی از جمله دیدگاه هایی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در مباحث ساخت و عامل داشته باشد. آن بخش از نظریه اعتباریات علامه ...  بیشتر