Rereading and interpreting the ideas of leading Muslim thinkers
Hossein Ebrahimi; Abbas Keshavarz Shokri
Abstract
عرفان، بهعنوان یک مکتب و جریان معنوی عمیق در فرهنگ ایران، نقشی کلیدی در تحولات سیاسی و اجتماعی این سرزمین ایفا کرده است.انقلاب اسلامی ایران،نه تنها یک تحول سیاسی،بلکه ...
Read More
عرفان، بهعنوان یک مکتب و جریان معنوی عمیق در فرهنگ ایران، نقشی کلیدی در تحولات سیاسی و اجتماعی این سرزمین ایفا کرده است.انقلاب اسلامی ایران،نه تنها یک تحول سیاسی،بلکه یک بیداری معنوی وتحول درونی بود که در آن روح عرفانی و فلسفی متجلی شد.از این رو درک ارتباط عرفان و انقلاب اسلامی میتواند منجر به شناختی جامع از ابعاد مختلف انقلاب و تأثیرات آن بر جامعه شیعی و ایران گردد.سید مرتضی آوینی، به عنوان یکی از نخبگان فکری این دوره، با نگاهی عمیق و عارفانه به این پدیده پرداخته است. هدف این مقاله،بررسی رویکردآوینی به انقلاب اسلامی از منظر عرفان و دینمداری است،تا نشان دهدچگونه این رویکرد میتواند به فهم عمیقتری از انقلاب و پیامهای آن منجر شود.چارچوب نظری این تحقیق بر مبنای اندیشههای عرفانی شکل گرفته است.آوینی بر این باور است که انقلاب اسلامی،تجلی عشق الهی وجستجوی حقیقت است که در آن،مردم با فطرت خویش به سمت خداوند بازگشته و در پی تحقق ارزشهای الهی برآمدهاند.روش کار این مقاله،تحلیلی و توصیفی است و ابزارهای جمعآوری داده ها،فیش برداری از سه اثر شهید آوینی،آغازی بر یک پایان ،حلزون های خانه به دوش و حکومت فرزانگان است.برای درک بهتر از مفاهیم عرفانی درآثار آوینی از تفسیر متون استفاده شده که این امر به شناسایی پیوندهای میان اندیشههای عرفانی و انقلاب کمک کردهاند.نتایج این پژوهش نشان میدهد که رویکرد عرفانی آوینی نه تنها انقلاب اسلامی را متفاوت از سایر انقلاب های رخ داده در جهان می داند، بلکه با تاکید بر عناصر رویکرد عرفانی خود شامل:تحول درونی،توحید،تقابل عشق و عقل و لقاء الله به ما یادآوری میکند که انقلاب،فراتراز یک تغییر سیاسی،یک سفر معنوی وعرفانی است.آوینی با اشاره مراحل سیروسلوک عرفانی در سیاست:خودآگاهی،هجرت،جهاد و ولایت به ما میآموزد که انقلاب اسلامی فرصتی برای بازگشت به خویشتن و درک عمیقتر از معنا و هدف زندگی است.
Rereading and interpreting the ideas of leading Muslim thinkers
Mahdi Abbasi Shahkooh; abbas keshavarz
Abstract
The Islamic revolution that transpired in Iran posed a difficulty for the theorists of the revolution in their way of thinking. Revolutions of the past were either predicated on modernity or did not oppose it; they consisted of simple uprisings of the peasant or worker multitudes against the owners of ...
Read More
The Islamic revolution that transpired in Iran posed a difficulty for the theorists of the revolution in their way of thinking. Revolutions of the past were either predicated on modernity or did not oppose it; they consisted of simple uprisings of the peasant or worker multitudes against the owners of property and power. However, during the Islamic revolution, the populace, leadership, slogans, and ideology were all in good standing with Shiite Islam. “Hossein Kechoyan” is the name of one of the philosophers who has contributed to the study of jihadi Islam. “The nature, reflection, and obstacles of the Islamic Revolution in the thought of Hossein Kechuyan” is the subject of this article. By employing the text hermeneutic method and documental information collection, an effort is made to comprehend the Islamic revolution theory and the progression of Quechuan history. The hermeneutic approach employed in the article revealed that Kechuyan believed that the Islamic revolution brought about a paradigm shift in the definition of revolution; its religious and cultural character contributed to its ability to dominate history; and as a result, it is regarded as one of the greatest revolutions. Because the great revolutions, by virtue of their civilizational essence, possess the capacity to exert influence over subsequent revolutions and alter the methodologies and demands of the movements. The article’s novelty lies in its examination of an Iranian theorist specializing in revolutionary theory.