ظرفیت اندیشه اعتباریات علامه طباطبایی برای تولید علوم انسانی و اقتضاءات آن

حسن خیری

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 79-105

https://doi.org/10.22059/jstmt.2021.312021.1409

چکیده
  نقد علوم انسانی و بررسی اعتبار قضایای آن از موضوعاتی اساسی است که به رغم قدمت آن هنوز محل بحث و مناقشه است. علامه طباطبایی از جمله اندیشمندانی است که با طرح اعتباریات به نقد زیرساخت های این علوم مبادرت کرد. علامه با تقسیم اعتباریات به ثابت و متغیر و اعتباریات پیش از اجتماع و پس از اجتماع ساختار دانش را بر حقیقت گرایی و ملاحظه علم ورای ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
اصالت فرد و جامعه و آثار آن بر مبنای حکمت صدرایی

حسن خیری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 79-101

https://doi.org/10.22059/jstmt.2018.133816.1015

چکیده
  چکیده: اصالت فرد یا جامعه یا هر دو از کاستی و نارسایی هایی در رنج است؛ از جمله اینکه در این رویکردها انسان و تحولات انسانی، بریده از شبکه پیچیده جهان هستی در نظر گرفته می شود. و به تقلیل می گراید که بنا دارد تحولات انسانی را در قالب فرد و جامعه تحلیل نماید و به تأثیرات محیطی و غیر انسانی نمی پردازد. این نوشتار با بررسی و بازخوانی حکمت ...  بیشتر

بازخوانی و تفسیر ایده‌های متفکران شاخص مسلمان
بررسی و نقد نظریه پی یر بوردیو بر مبنای حکمت صدرایی

حسن خیری

دوره 4، شماره 2 ، مهر 1393، ، صفحه 259-285

https://doi.org/10.22059/jstmt.2014.58425

چکیده
  در این مقال نخست مبنای نظری حکمت صدرایی به عنوان ملاک ارزیابی تشریح شده و آنگاه منظومه فکری بوردیو مطرح و به نقد دیدگاه او مبادرت می شود. در مبنای نظری بحث اصالت وجودی فرد و جامعه ، حرکت جوهری ، مقیقت انسان، منابع شناخت، فطرت گرایی و تکامل گرایی از نظر ملاصدرا بیان شده است. و در رویکرد انتقادی بوردیو، تلاش برای از میان برداشتن ضدیت کاذب ...  بیشتر